Gå til innhold

Er dette frekt ? ang. invitasjon til Dåp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fetteren min og samboeren skal døpe sønnen sin neste mnd -

da vi døpte sønnen vår ble han så klart invitert (ikke samboeren hans , for de ble sammen rett før dåpen) siden han er en del av den nærmeste familien.

Mamma snakket med mormoren min i dag og hun sa at de skulle i dåpen -

men hverken mamma (som er tanten til fetteren min) eller jeg og søsteren min er invitert ! (vi har vært mye sammen da vi vokste opp alle tre)

Vi har ikke så mye kontakt nå , men nok til at jeg trodde at vi skulle bli invitert - han var jo tross alt i dåpen til sønnen vår !

Trodde det var vanlig folkeskikk å invitere den nærmeste familien i dåp! ?

Fetteren min hadde visst sagt at vi ikke ble invitert fordi det ble så mange tanter. Jeg vet ikke hvor mange tanter samboeren hans har - men han har jo kun 2 tanter.

Herregud ! jeg synes MINST han kunne invitert mamma !

Det er nesten sånn at jeg er fristet til å ikke invitere dem i bryllupet vårt neste år!

hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei det synes jeg ikke, er ikke vanlig og be sine søskenbarn og tanter i dåpen til sitt barn.

har vært i mange dåper, som søskenbarn til dåpsbarnet, men ikke når mine søskenbarn igjen får barn. Bryllup er noe annet:-)

Skrevet

Men det er som sagt ikke så lenge siden han ble invitert i sønnen min sin dåp - hadde det vært meg ville det vært naturlig å invitert han ....

flere synspunkt ?

Skrevet

I vår familie ber vi alle tanter og søskenbarn til dåp, så for meg hadde det vært rart å ikke bli bedt i en evt dåp til min fetters barn..

Men det er jo forskjell på familier da.. det som er vanlig i en familie er ikke vanlig i en annen.. så.. litt vanskelig å svare på egentlig..

Men siden dere ba ham synes jeg han burde bedt deg..

Skrevet

Jeg ivniterte ingen tanter eller søskenbarn til dåpen til lillegutt. Syns ikke det er frekt jeg. Er jo opp til en hver hvem man vil/ha råd til å be...

Skrevet

Vi hadde kun tanter, onkler og søskenbarn til gutten vår sin dåp...

Er ikke sikkert de har råd heller til og invitere alle sammen..

Så jeg synes ikke det er frekt nei..

Skrevet

Jeg synes ikke det er frekt. Man står vel fritt til å invitere hvem man vil?

Kanskje de skal ha en liten dåp hjemme hos seg selv og ikke har plass til så mange.

Hvis du ikke vil invitere dem i bryllupet ditt, så gjør du det ikke. Det viktigste på sånne dager er vel at man omgir seg med mennesker man er glad i?

Skrevet

Jeg ser på våre søsken og foreldre (besteforeldra våres er død) og tantebarna mine som nærmeste familie. Vi har ikke invitert øvrig familie i dåpen....

Konfirmasjon og bryllup derimot inviterte vi våre søskenbarn, tanter, grandtanter osv....

Skrevet

Jeg synes ikke det er frekt.

I min familie blir kun besteforeldre, søsken og faddre invitert i dåpen.

Og jeg rekner med at du ikke inviterte ham med den forventningen av at han da måtte invitere deg igjen?

Skrevet

jeg synest ikke det er frekt. vi inviterte bare tante, onkler og besteforeldre til gullet vårt pluss faddere da. Om vi skulle ha invitert mine og min samboers tanter, onkler og søskenbarn hadde vi blitt 50-60 stk.

Tror ikke det er vanlig å gjøre det så sant du ikke har en veldig liten familie og ønsker å invitere. Jeg var fadder for gutten til søskenbarnet mitt, men jeg følte ikke at jeg måtte bruke henne som fadder til gullet vårt fordiom.Vi har heller ikke blitt invitert til dåp hos noen av de andre søskenbarna våres (så sant vi ikke har blitt spurt om å vere faddere). Det har jeg heller aldri reagert noe på.

Men det er klart at det er mange måter å gjøre ting på. Men jeg synest ikke at du skal la vere å invitere han i bryllup fordi du ikke ble invitert i dåpen

Skrevet

Da vi døpte vår minste mann så hadde vi besteforeldre, tanter og onkler av dåpsbarnet og søskenbarn... Pluss to faddere.. Jeg syns ikke det er frekt i det hele tatt... En dåp for meg er kun for nærmeste famile... Bryllup blir noe annet..

Skrevet

jeg synes ikke det er frekt .. det kommer jo litt an på hvor stor familien er og hva man måtte ønske.. jeg har en venninne som hadde dåp for ikke lenge siden og der var de like mange gjester som i bryllupet dems og opplegget var som et bryllup med maten ol. personlig synes jeg det blir litt voldsomt.. selv har vi hatt den nærmeste familie + faddere .. vi hadde kun kaker og kaffe .. dette sier jo i grunn litt om forskjellen på hva folk ønsker seg i forb med dåp..

Skrevet

ok ! takk for svar !

snakket med bestemoren min i dag og hun sa det er flere i familien som synes det er rart at han ikke har invitert tantene sine .

(har kun 2)

Men selvfølgelig - det er jo opp til hver enklet hvem de ønsker å invitere.

Jeg synes bare det er litt teit at han ikke inviterer de to tantene sine, noe som jeg karakteriserer som nærmeste familie.

Men de om det !

Skrevet

ikke brukt energi på det. Synes ikke det er naturlig at alle tanter og søskenbarn blir invitert. Kommer helt an på hvordan en vil ha det, og hvor mye energi en legger i det. Vi kuttet stor med eldstemann, fordi jeg ikke var kommet meg så godt etter fødselen. Ingen reagerte på det, og jeg har fått komt i alle bryllup:)

Skrevet

Jeg synes ikke det er rart. Trodde ikke det var så vanlig å invitere dine fettere/kusiner og tanter/onkler i dåp. Og du må huske på at selvom du han bare har to tanter så har han vel da også to onkler dvs 4 ekstra fra hans side og så kommer hennes i tillegg. Vi hadde selv et veldig lite bryllup med bare nærmeste familie dvs ikke tanter og onkler. Reaksjonen fra min mormor var da at mamma hadde jo bare en søster så vi kunne da be henne. MEN pappa har også en søster og min manns foreldre har tre søsken. Når alle da skal ha med ektefeller så hadde det faktisk blitt mange. Vi ville ikke gjøre forskjell ved å be noen og ikke andre. Så om dere skulle bli bedt i dåpen så hadde det nok ikke bare blitt to ekstra personer, men plutselig kanskje 10-20 ekstra, noe som er ganske mange hvis man f.eks skal ha det hjemme.

Skrevet

Jeg syntes ikke det er frekt. Man velger selv hvem man vil be- avhengig ofte av plass, kostnader, osv.

Vi ba alle av tanter og onkler, søskenbarn og besteforeldre. Mens svigerinnen bare ba besteforeldre og faddere. Og vår oppgave er å respektere valget dems!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...