Gå til innhold

Hvor mye sitter deres 4mnd gamle babyer???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår lille gutt elsker å sitte oppe og følge med på alt som skjer, han blir holdt mye på fanget iløpet av en dag og hvis vi lener han tilbake prøver han å dra seg opp... (han liker å stå oppreist på bena også)

Vi har ikke byttet til sportsvogn ennå, men har brukt den utenfor huset hvis vi har feks gjort hagearbeid...da sitter han helt oppreist og elsker å sitte å kikke på oss..

Som førstegangsmor er jeg litt usikker på om han sitter for mye, hva tror du??? Jeg har tenkt at han sikkert sier ifra hvis han er sliten (det gjør han jo!) så da er det vel ikke farlig, men jeg får et inntrykk av at noen syns det er helt "ulovlig" å la en så liten sitte så mye...

Gjør jeg noe galt......?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå skal ikke jeg si at du gjør noe galt, men det kunne høres litt mye ut gjerne.

Det heter at det kan få konsekvenser for ryggen til barnet ditt senere selv om han ikke plages nå.

Skjønner godt atv det er vanskelig med en som vil sitte mye, men hadde prøvd å dempe det litt kanskje.

Men som det heter: "det er du som er eksperten på ditt eget barn" så det er ikke lett å si.

Vi hadde mye lillegutt liggende over knærne våres da han var liten. Du kan jo prøve det når dere sitter sammen i sofaen.....Eller la han ligge på mage på et teppe når dere gjør hagearbeid...

Skrevet

Hei og takk for at du ville si din mening:-)

Det hørtes kanskje ut som om han bare sitter, men det er jo langt ifra...føler bare at det blir mye, med all kosing på fang osv...Han ligger veldig mye på ryggen og magen også:-)

Noen andre som har tanker rundt dette??

Skrevet

Min gutt elsker også å sitte eller stå, helst hele tiden. Han er fire mnd han også... Når vi legger han i vogna prøver han å sette seg opp hele tiden. Jeg lar han sitte endel jeg da, men han ligger mye på magen og leker også da...Jeg føler at lillegutt bare har godt av å trene litt på sitting, men har jo lest at de ikke skal sitte for mye da...vanskelig det her altså!!!

Skrevet

min ligger 17 timer dagen og sover, hehe. Ellers ligger han mye og leker, sitter mye tilbakelent på fanget (noe helsesøster sier er greit), drar seg opp innimellom for å kike, når han drar seg frem i sittende kan han også reise seg selv, og som regel gjør han det, selv om han står stødig og jeg bare trenger å holde han i hendene lar jeg har ikke stå mer en ett par sekunder av gangen, før jeg setter han ned og tilbakelent på meg igjen (også er det samme regla om igjen og om igjen)

han ligger en halvtime på magen tilsammen om dagen, men jeg må ofte ta han opp fordi han brekker seg etter ett par minutter.

ellers sitter han litt i vippestol og vi har kjøpt sånn høystol som kan lenes tilbake som kunne brukes fra fire måneders alder, den bruker han når vi spiser, for det er så kjekt å se på!

Med andre ord: han sitter litt og står litt men aldri lenge om gangen selv om jeg vet at han er flink og kan det, fordi jeg bekymrer meg for hva det vil ha å si senere i livet!

Skrevet

Hei mamman til Håvard

Hvor har du kjøpt sånn høystol som kan lenes tilbake?? Det har jeg aldri sett. Kunne godt tenkt meg en sånn!!

Skrevet

Den generelle "regelen" er vel at babyen ikkjs bør sitte rett opp og ned før han kan sitte sjølv ("sitte sjølv" definerast oftast som "når babyen kan sette seg opp sjølv" - ofte i 7-8 mnd. alderen). Vi lot guten vår sitte oppreist i vogna litt då han var 6,5 mnd gamal og sat utan støtte på golvet.

Det er noko ganske anna å sitte på fanget, for då får babyen den støtten han treng frå den som held han.

Det er veldig belastande på ryggen til ein liten baby å sitte rett opp og ned før han er gamal nok til det, så det er anbefalt å vente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...