Gå til innhold

Babygrøt til 4-åring?!?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er så tynn at alle kommenterer det. På hs spurte de meg til og med om hvor ofte jeg gir henne mat!! Hun spiser kanskje mindre enn andre barn, men hun har veldig sundt kosthold. Tror problemet er at hun er så fryktelig aktiv. Sitter nesten ikke i ro i det hele tatt, så hun løper jo av seg maten før hun har svelgt den. Hehe.

Men så tenker jeg at kanskje jeg skal gi henne babygrøt, for det er det jo masse kalorier i. Kanskje hun ligger på seg litt da. Hva synes dere om å gi babygrøt til en 4-åring

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er kanskje litt merkelig, men hvis hun liker det, er det jo ikek noe galt i år prøve. Mine jenter ville alltid smake på lillegutt sin babygrøt da han fikk det.

Men du kan jo lage grøt selv også, av H-melk og havregryn.Det er jo kjempegodt og så blir det billigere.

Skrevet

Kanskje hun får for sunn mat. Små barn trenger fett. Er forslag er å lage havregrøt med litt olje og kokos kokt på h-melk. Ellers ville jeg gitt henne mat/pålegg med vanlig fettprosent istedet for lett-produkter. Min erfaring er at det kan blir for "sunt" og at barn trenger med fett i maten enn voksne.

En utfordring for deg blir å fortsette å ha et normalt forhold til maten og ikke bli redd for at hun blir for tynn slik at du overfører stress til henne i spisesituasjonen.

Det kan være lurt å lage en spiseatmosfære og sette grenser som gjør at hun sitter lenger ved bordet slik at hun får ro nok til å spise seg helt mett. Når hun er vant til lå spise lite kan det ta tid å venne magen til å spise mer. Magen er jo vant til lite mat.

Skrevet

Hei

Det er vel greit å gi henne babygrøt om hun liker det.

Jeg ville kontaktet en ernæringsfysiolog og fått en vurdering av kostholdet til hele familien. Da vil du få vite om hun får i seg nok fett og riktig fett, og om kostholdet ellers er balansert (jeg går ut fra at hun spiser det samme som deg).

Skrevet

En venninne av meg hadde dette problemet, og hun fikk følgende råd: Gi ungen sunt fett! Hun kjøpte noe som heter Udos Choice som er som en slags tranolje, men laget på planter. Omegafettsyrer i massevis. Hadde dette i middagen hennes (mener hun skulle ha 2 matskeier per dag med olivenolje, udos eller tilsvarende).

Jeg ville snakket med noen som har greie på det, gjerne en ernæringsfysiolog.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Det må da være grenser for hva man kan finne på?

Altfor tynne unger har skjelden vondt av noe så enkelt som pølser!

sunn mat er mat med nok energi i

Skrevet

Tror jeg slutter meg til dette innlegget!

Skrevet

Sunn mat trenger ikke å vøre det samme som slankende eller kalorifattig mat. Hvem har sagt det?

En annen ting er at jeg synes rett og slett ikke man skal styre for mye om man synes et barn er magert så lenge det er friskt og får i seg de viktigste næringsstoffene.

Skrevet

Synes det er helt greit. Jeg spiste faktisk grøt fra nestle til jeg begynte på ungdomsskolen. Hehe syntes det var så godt =)

• 1 måned senere...
Skrevet

Bare gi henne det det om hun vil ha det...:)

Søsteren min spiser babygrøt enda av og til fordi hun liker det, og hun er 22 år:)

• 4 uker senere...
Skrevet

Feiter opp sønnen min med å dryppe litt matolje over nesten alle måltider han får, samt tilby han nøtter og frukt etter hvert måltid slik at jeg sniker kalorier inn via noe sunt, særlig er det mye energi i nøtter (sunt fett) og i tørket frukt (lite volum, mye fruktose). Så hvis hun liker sånt er det et tips.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...