Gå til innhold

Dårligere syn etter sv.skap?

61-modell

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei noen her som har kunnskap om dette.

Jeg lurer på om jeg har lest en eller annen gang om svangerskap og forverret syn. Da babyen var født oppdaget jeg at synet mitt var verre. Egentlig merket jeg det vel litt før også, hadde ikke mulighet til å lese bitteliten skrift på baksiden av Natusan-produktene på "superen".

Legen min sier det kan være tale om katarakt, men hun så heller noen "rusk", prikker og tråder på hinnene mine. Detr er ikke noe farlig, ikke det, men nå skal jeg til øyelege. Må i alle tilfelle ha nye lesebriller, og kanskje jeg trenger mer enn lesebriller.

Kan man fremskynde grå stær gjennom graviditet, tro. Spiller forsåvidt ingen rolle, egentlig, for jeg skal jo uansett ikke bli gravid mere.

LYKKE TIL FOR ALLE "VORDENDE" - SÅ VEL SOM VEL OVERSTÅTTE - HER INNE

Vennlig hilsen 61-modell

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det akkurat sånn jeg også!

Skrevet

Jeg fikk beskjed av min optikker at synet kan endre seg under en graviditet saa jeg burde vente med nye briller til etter foedsel.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg var hos optiker rett etter fødsel, fikk vite at man må vente 6 mnd etter fødsel for at synet har stabilisert seg.

• 4 måneder senere...
Skrevet

Sitter og bler tilbake og synes denne var intresant, jeg har merket at synet mitt er blitt noe svakere i svangerskapet, er førstegangsfødene og har ikke hadt noe problem med synet mitt før..

er det flere som merker noe til dette eller vet om det stemmer?

Skrevet

jeg hadde sånn i mitt første svangerskap. Tror jeg er gravid igjen nå, for sliter litt med at jeg ser dårligere igjen. Ser doble bokstaver jeg da.

Skrevet

åååå, kan det være slik det er.......Føler nemlig at jeg har fått dårlig nattesyn når jeg er ute og kjøre om kvelden. Er litt redd for å ikke se fotgjengere, og det har jeg aldri opplevd før. Har liksom alltid hatt perfekt syn :-)

Skrevet

Jeg har også merket at synet er blitt litt dårligere, merker det når jeg skal tre i ei nål f.eks, eller anna prekkelarbeid. Men hørte av en øyelege at det er naturlig at synet forandrer seg rundt 40 års alder. Vi eldes med andre ord....Mange rundt 40 må starte med briller.

Skrevet

jess....såvidt jeg greier lese det som dtår her...får springe til optiker :-) Jeg er baaaare 37 ;-)

Skrevet

Når det gjelder vårt lesesyn ( dvs. alt på nært) så er det helt naturlig at vi får problemer med å fokusere på nært hold når vi nærmer oss 40. Dette er pga at linsen inne i øyet mister noe av elastiteten når vi blir eldre. Vår fokuserings evne på nært vil derfor avta jo eldre vi blir.

Men når det gjeldre avstandsynet vårt ( spesielt nærsynte) så er det ofte at den øker noe med graviditeten. Detter er det ulike årsaker til så vidt jeg vet.Bl.a at blodsukkeret vårt er ustabilt.

At noen plages med dobbelt syn er nok pga av at man blr fortere trette og slitne og øyemusklene klarer derfor ikke å oppnå samsyn til en hver tid..

Skrevet

Hei

På tide for meg å få nye lesebriller nå, kanskje, snart 7 mnd. etter fødsel. Langsyntheten virker fortsatt noe verre (klarte ikke lese ingrediensene bak på Natusan-tubene like før termin),

Men prikkene foran øynene (jeg oppdaget på den hvite murveggen i junisolskinnet gjennom vinduet på barsel)er ikke der, i hvert fall ikke så fremtredende prikker.

Også litt sånn at jeg føler jeg kunne komme til å kjøre på folk i mørket. Måtte aldri tidligere sitte slik og kikke og snu litt på hodet når jeg kjørte i mørket.

Skrevet

Mine doble bokstaver skyldes skjeve hornhinner, som jeg har hatt siden jeg var liten. Vanligvis korrigeres dette fint med litt mer styrke på linsene. Nå som jeg er gravid, hjelper ikke dette så godt lenger, men jeg ser fint med brillene mine som har korreksjon for skjeve hornhinner.

Dette skjedde plutselig, over natten, for meg. Synsforandringer som skyldes alder går over litt tid.

Skrevet

Hei jenter! Det er riktig at synet kan endre seg under svangerskapet, og det faller ikke på plass igjen før etter at dere er ferdige med å amme. Det er bla.a. pga alle hormonene. Når dere går gravide forbereder jo kroppen seg til en fødsel og alle senene i kroppen blir mykere. Det hvite i øyet er og sener derfor kan øyet forandre form, bli litt større. Dette kan gi dere et avstandsproblem (oftest), dere blir litt mere nærsynte.

Det med lesebriller er riktignok beskrevet over her i linken. De som leser/bruker mye PC har et større behov for lesebriller. De som allerede er langsynte har ofte behov for lesebriller fortere enn de som er nærsynte.

En liten hilsen fra optikern

• 9 måneder senere...
Skrevet

herregud så bra å høre at det bare ikke er meg. jeg er førstegangs gravid, og ingen har fortalt meg at synet kan forverres.. og i den siste tiden syns jeg synet mitt er blitt svakere

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...