Gå til innhold

Sover barna deres hele natta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vår sønn på halvannet har i hele sitt liv sovet bare et fåtall av netter igjennom..:-(

Han leger seg lett i egen seng, men en eller annen gang i løpet av natta våkner han og hyler helt til han kommer opp i vår seng!

Vanligvis er vi så trøtte at vi går og henter han med en gang, og da sover han med en gang resten av natten..

Noen som har noen tips til og løse dette??

Har prøvd " the hard way" og la han gråte, men han blir så sinna og kan holde det gående i timesvis så det er ikke akkurat en hyggelig måte og gjøre det på..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta vår er også 1,5 år, og hun brukte også å våkne en gang i løpet av natta og endte opp i senga vår. Var i grunn greit en stund, men så begynte hun å sove dårlig da hun kom i senga vår så vi måtte bare gjøre noe. Vi lot henne ligge i senga si da hun våknet, gikk inn ca hvert tiende minutt. Første natta hylskreik hun i 1,5 time. Jeg måtte gå langt unna så jeg ikke hørte henne til slutt ellers hadde jeg tatt henne opp. Syntes det var så vondt. Neste natta gikk det også 1,5 time, men da gråt hun vanlig ikke hylskriking. Tredje natta sov hun natta gjennom uten noe grining. Våkner hun nå så forventer hun ikke at vi skal komme. Og sovner igjen. Noen ganger er vi inne å gir henne smokken, og hun legger seg ned og sover. Det funket for oss. Så det er verdt å prøve noen netter. Men holder han det gående i timesvis er det jo veldig vondt..kanskje en av dere kan ta første natta og den andre andre natta. Merker dere bedring da så er det jo verdt å fortsette. Klem. :)

Skrevet

Har dere noe problem med at han sover med dere resten av natta, eller er det bare at "alle" forventer at han ikke skal gjøre det? For hvis det ikke er no problem for dere trenger dere heller ikke "reparere" det. Hmmm, ingen hjelp i meg tror jeg, men jeg måtte bare si det.

Skrevet

Hei du!

Jenta vår på straks 14 mnd har samme vaner som din gutt. Sovner lett og uten problem i egen seng, men må inn til oss en gang i løpet av natta. Det er noe vi forøvrig kan takke oss selv for. Disse små er jo vanedyr :-) For oss er dette greit, vi har forsøkt å avvenne henne, men det ender bare opp med at vi savner henne i senga vår, så vi henter henne likevel. Nå kommer det imidlertid ny baby hos oss i midten av oktober, så hva vi gjør nå er vi usikre på. Antagelig havner de begge i senga vår. Herregud, hva er vel deiligere enn å våkne opp om morgenen og ha gullet inntil seg?

Kanskje jenta vår ikke vil dette mer når nestemann kommer? Ingen vet. De styrer jo dette litt selv. Ingen hjelp i meg her ser jeg nå, men om dere ikke synes det er forstyrrende at han sover med dere, eller at han blir urolig, da er det jo bare godt, ikke sant?

Skrevet

Tja.. jenta mi på 20mnd. har det med å våkne en gang p natta. helst i 4-5 tia. Men da bruker jeg å ta henne opp i senga vårres. Da sovner hun momentant igjen. Jeg har av og til stått ved siden av senga hennes til hun sovnet igjen i sin egen seng.. men det tar ihvertfall 5min. før hun sovner igjen.. å da kan det også hende at hun våjner igjen etter en stund.. Nei! så det gidder jeg ikke. Hvorfor gjør det vanskelig når man kan gjøre det enkelt. Hun har sovet hele natten igjennomi si segn noen ganger da... men det er vel mer vanlig at hun våkner.

Skrevet

Sånn var gutten min også, helt til jeg lot ham skrike. krek i 1-2 timer i 3 netter og så var det over. Nå sover han ALLTID natta igjenom!

Lykke til!

Skrevet

Litt enig med fjummsi, hvis det ikke er et problem for dere at han sover sammen med dere, så la ham gjøre det. Trygt og godt, kanskje for alle parter?

Hvis det derimot er et problem, så kan kanskje en av dere i en periode sove sammen med ham inne på rommet hans? Vi har en seng stående inne på soverommet til lillegutt på snart 20 mnd, og legger oss der hvis han våkner. Det holder lenge for ham, trenger ikke å komme opp i vår seng.

Det er ikke så lett for mange små å sove aleine, det er jo også mange voksne som har problemer med det. Følelsen av utrygghet og ensomhet forsterkes ofte veldig om natta, og en trenger gjerne en ekstra påminnelse om at alt er bra og greit. Lillegutt har har nettopp blitt storebror, og det er ganske så tydelig at han trenger noe ekstra på nattestid nå. En trygg pappahånd eller -stemme. Det er det minste vi kan gi ham, kanskje det til og med er med på å forebygge senere nattevansker?

Skrevet

Tulla vår våkner mer til hvis vi legger oss hos henne eller hvis hun kommer inn til oss. Da skal hun leke og tulle.

Jeg vet at jeg har valgt den lettvindte løsningen når det gjelder henne, fordi hun våkner oftest i 5-6 tida, og da gir jeg henne en flaske med prosobee (hun har melkeallergi), og da sovner hun igjen og sover til 7-8 tida.

Skulle muligens sluttet med denne flaska på morgenkvisten, men det er så lettvindt, når jeg vet at jeg kan få opptil 3 timer lenger søvn etterpå.....(tulla er 16 mnd nå)

men jeg orker liksom ikke stå opp i 5-6 tia

Skrevet

Sover stort sett igjennom annenhver natt. De andre nettene våkner han en gang og kommer over i vår seng og så sover vi videre alle sammen med en gang.

Vi synes ikke det er noe stort problem. Hvis han derimot hadde hylt i 1 time før han sovnet igjen ville vi nok ha lett etter en eller annen løsning.

Leste en artikkel om at 25 % av 1-2-åringer vekker sine foreldre i løpet av natta så det er nok ganske vanlig.

Skrevet

Snuppa vår sover fra 19.30-08 hver eneste natt...Deilig!

Vi hadde henne i vår seng frem til hun ble 5 mnd da kuttet vi ut det.

Det er nok bare en liten avvenning som trengs hos dere,2-3 netter så er det over:)

Slitsomt og hjerterått å høre de skriker,men søvnen blir bedre etterpå(for alle sammen)

Men vist det ikke er noe problem for dere så er det jo litt kos å ha ungen mellom seg også;)

Skrevet

Gutten min har som regel sovet natten gjennom fra han var 6-7 mnd gammel. Han kan ha våknet iblandt, men da har han fått en slurk vann, så har han stort sett sovnet igjen med en gang. Vi brukte skrikemetoden....

Skrevet

Jenta vår er snart 17 mnd og har sovet natten gjennom siden hun var 2 uker:O)

Skrevet

Hovedinnlegger her!

Det er litt sånn begge deler for meg egentlig, på en måte syns jeg det er veldig koselig og ha han i senga og jeg kommer nok til og savne han når han slutter og komme og.. Men han har i det siste fått dilla på og ligge på tvers og når han tar 90 cm blir det ikke mye plass igjen til oss voksne:-)

Da må vi drive og flytte på han i løpet av natten og plutselig småvåkner han osv, og da blir det veldig slitsomt og måtte opp halv 6 for og gå på jobb...

Så tror nok at vi avventer litt til og så kan vi jo håpe at det gir seg av seg selv eller så får vi nok bli strenge, men er ikke lett...

Men takk for all innspill og hører gjerne flere tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...