Gå til innhold

TRAN - GODT FOR HJERNEN :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svært mange barn med konsentrasjonsvansker/ADHD får stor hjelp ved å spise fettsyrer - Jeg mener ikke å si at barn kan få ADHD hvis vi dropper tran :) - mener bare å vise til hvor mye essensielle fettsyrer kan påvirke hjernens funksjon. Tranen smører maskineriet i hjernen vår - ikke erstatt den med d-vitaminer.

Tran kan derfor ikke erstattes med D-Vitaminer.

Det overføres IKKE nok dvit+essensielle fettsyrer via morsmelk selv om mor fullammer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye tran dagelig skal babyen ha igjen. Barnet mitt er snart 4 uker og skal begynne med tran. Var det 5 ml?

Skrevet

Man skal start med 2,5 ml og gradvis øke til 5 ml innen 6 mnd alder.

Min erfaring er at det er

Lurt å gi romtemperert tran i starten.

Lurt å kjøpe en sprøyte uten spiss på apoteket

Lurt å gi tranen litt inn i munnen - ikke ytterst :)

Lurt at babyen er naken og klar for vasking -

Lurt å gi tran med ett smil - la barna lære å like det :)

Skrevet

Men hvis tran er så suverent mye bedre en alt annet vi kan gi de, hvorfor er det da bare Norge som sverger ukritisk til tran?

Skrevet

Hva mener du, Cat68? Bedre enn hva annet vi kan gi barna? Nysgjerrig nå - Og hva er de andre landenes kritikk til tran?

Skrevet

D-dråper er et greit substitutt til Tran hvis alternativet er å ikke få i barnet tran.

http://www.shdir.no/ernaering/spedbarnsern_ring/tran_og_vitamin_d_dr_per_5526

Sjekk hva som står på Sosial og helsedirektoratet sin side! Tror nok du tar litt for store ord i din munn når du sier at tran ikke kan erstattes med d-vitaminer. SHdir bruker heller ord som anbefales tran, hvis ikke bør de få d-vitamin

Skrevet

Vel det jeg mener er at D-vitamin er et fullgodt alternativ til Tran. Sier ikke at tran ikke er bra, for det vet man jo at det er. Men det er D-vitamindråper også. Altså hvis man plages med å ta tran så er det ingen fare å gi de noe annet. Jeg er Svensk og i Sverige bruker man ikke tran. Og svenskene er hverken sykere, eller mindre intelligente en i Norge.(untatt i svenskevitsene da, men de går begge leier hehehe)

Hvis Tran hadde vært så banebrytende sundt hadde vel hele verden som hatt tilgang på tran sverget til det eller?

Selvfølgelig kan man vel gi tran til ungene for all del, det er der hvor babyene/barnen plages med det som jeg lurer på hvorfor man på død og liv må gi dem det.

Den kritikken som forekommer mot tran per dags dato er vel at man er redd det er for mye tungmetaller i den, men det utsagnet vet jeg så lite om at jeg ikke ønsker å kommentere engang.

Det som blir sagt i sverige blandt annet er at hvis barnet får mye fisk så er det masse sund omega 3 i det, og at man skal gi vitamid -d til barnet begynner å spise fisk og har et variert kosthold.

Skrevet

All forsking tyder på at det er vedlig bra for barn å få omega3, og det finnes andre muligheter enn tran hvis man er redd for avfallsstoffer!

Hjernen har godt av det, ledd og indre organer...

Herregud så tullete det er å mene at D-vit. erstatter tran!

Og det står jo ikke noe om at D-vit. erstatter tran på helsedirektoratet sine hjemmesider! ("Barn som ikke får tran, bør få vitamin D-dråper.")

Det er vel ment som at hvis du ikke får i barnet ditt tran bør du i hvertfall gi D-vit.

Så jeg tror vi kan ta så store ord i vår munn som vi bare vil, for jeg tror du skal lete lenge etter forskning som sier det motsatte!!

Skrevet

Er enig med Cat68. Bare Norge som er så opptatt av tran. Jeg gir ikke tran og d-vitamin dråper bare på vinteren. Om sommeren holder det faktisk med lys.

Skrevet

Hvor sa jeg at d-vitamindråper erstater tran???

Jeg sa at det var et fullgodt alternativ for de som ikke klarer tran. Påstanden kommer jeg med fordi det bare er Norge som bruker tran.

Skrevet

Det er ikke tran som er godt for hjernen, men Omega 3 fettsyren, og det er mange andre kilder til denne enn tran. Snakket med en på helsekostforretning som fortalte at Omega 3 er mye sunnere enn tran da tran inneholder mye annet "dritt", miljøstoffer + herdende fett som legger seg i blodårene (for å si det litt bombastisk). Tar mor Omega 3 og ammer får barnet det også gjennom morsmelken. Da er d-dråper like bra som tran mener nå jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...