Gå til innhold

pregnanta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk for tipse om oppskriften med linser.

Her gikk den ned på høykant, kom god ord som mmm mmm mmm det er så moro å høre når hun får mat.

Vi har hatt 2-3 dager som hun nesten ikke ville ha fast føde, survet noe forferdelig når hun fikk mat. Men nå har det gitt seg igjen og det er mammaen veldig glad for.

Har du flere gode oppskrifter så legg de gjerne ut. Gjerne med røde linser for må jo få brukt opp linsene også. Går kanskje ann å bruke samme oppskrift når det blir tid for å lage med kjøtt/kylling.

I helgen skal vi på hytta så nå er det kjøpt inn middag fra hipp, med poteter, mais og kalkun blir spennende å se om den glir ned på samme måte som det hun hittil har fått smake.

Ellers hadde det vært moro å vært med på ett treff, men mandagen var jeg på Ullevål pga. litt trøbbel med stingene etter fødselen så da gikk det ikke.

Har du begynt å gi brød enda?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, lifa!

Ja, jeg har begynt å gi brød, men det har ikke vært noen suksess så langt. Hun setter de små bitene jeg gir henne lett i halsen eller samler dem opp bak i ganen. Men, jeg synes det virker som om hun liker brød med leverpostei. Har latt henne smake på brunost også. Tror hun likte det, men syntes det var litt "sterkt." Ellers har hun fått smake et par ørsmå blomkålbiter fra en blomkålgrateng, hjemmelaget tomatsuppe og svenske köttbullar fra IKEA. Alt selvfølgelig i mikroskopiske mengder. Det virker som om alt er bedre enn mat på glass. Bortsett fra Mors lapskaus fra Småfolk, da. Ingen Nestleglass har foreløpig falt i smak. Det skjønner jeg forresten godt, Smaker jo det samme av alt og det har en merkelig konsistens. Tror nok de små liker mat med litt smak i!

Jeg har liksom stoppet opp litt i egenproduksjonen av mat. Ble så glad da jeg oppdaget at hun likte lapskausen. Viktig å kjøre på med noe hun liker siden hun er så småspist. Den er faktisk veldig god på smak. Det blir noen rester på mor også, he, he! Har en bok med mange fine oppskrifter. Skal legge ut hvis jeg prøver noe annet som slår an.

Linsene kan du for eksempel bruke til å lage linsesuppe. Her er min egen lille oppskrift:

Kutt opp følgende grønsaker i biter: gulrot, stangselleri, løk, (evt potet og paprika) og hvitløk naturligvis. Stek i olivenolje. Ha i litt malt koriander, kummin og fennikel og stek litt til. Tilsett vaskede linser og tomater på boks. Kok det hele til grønnsakene er møre og linsene er kokt. Smak til med buljongpulver eller salt. Mos det hele til en glatt puré med stavmikser. Øs opp i suppeboller og ha i litt yoghurt naturell og finklippet persille/koriander. Bland i suppen og spis med brød til. Da vil garantert du og mannen også si mmm mmm mmm! For en sterkere variant kan du la en frisk chilipepper koke med fra begynnelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...