Gå til innhold

Søskenkjærlighet- HJELP!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine 2 engler på 2 og 4 år har en volsom søskenkjærlighet! Hun på 4 er smart og han på 2 er sterk. De krangler fra vi står opp til vi legger oss. Verst er faktisk han på 2 år, han er så sterk og slår og lugger , slik at hun på 4 klarer ikke å forsvare seg

Bare jeg går på do 1 min. er det full krig på stua. Det går til jeg klikker helt ( og det skjer før kl. 10 hver dag). Har prøvd å sende de i forskjellig rom men han på 2 kjønner jo ikke helt oppleget. De deler soverom i tillegg så det er ikke bestandig enkelt.

Vi prøvde at lilleproren skal ligge bort en natt, så får de litt avstand, men da var storesøstra såååå lei seg hele kveld at lillebroren ikke var heim, at det går an....

No må jeg gå mellom de om dagene at de skal slipp å krige hele tiden , men får ju ikke gjort noe annet!

Hvordag kan jeg forklare til en på 2 at han kan ikke bare klappe til soresøstra.

Trenger gode råd her!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kaller man det søskenkjærlighet når barn slåss?

Jeg syns det høres ut som sterk sjalusi, jeg. I tillegg går de nok hverandre litt på nervene. Høres ut som om du er hjemme med dem? I såfall sliter de nok ekstra på hverandre fordi de er sammen det meste av dagen.

Jeg syns dere skal bli strengere med 2-åringen. Man kan ikke gå rundt å slå andre, selv om man bare er 2 år. Ta han akkurat i det han slår henne, grip kontant rundt håndleddet eller armen hans, stopp han i bevegelsen, og si "Du! Nei! Det er IKKE lov å slå!" og hold han fast om nødvendig. Hvis han slår bør han absolutt be søsteren om unnskyldning.

I tillegg tror jeg det er lurt å balansere det å leke sammen og det å leke hver for seg. Altså noen ganger skiller man klart og sier nå leker du DER med DINE ting, og du DER med DITT. Den som da ikke kan la den andre være i fred, som tar den andres ting, osv, må tas vekk fra situasjonen. En stund i sofaen, gangen eller på rommet. Pass på at dere ikke alltid straffer den eldste, hvis den yngste er skyldig!

Andre ganger er det naturlig å oppmuntre til felles lek. F.eks. hvis de leker med noe som er felles, f.eks. lego. Blir det krangling om lekene eller de rett og slett begynner å sloss, så er det kollektiv straff. "Hvis ikke DERE kan leke fint SAMMEN og DELE, så får INGEN av dere leke!" Ta vekk lekene, sett dem i hver sin stol en stund, og la dem ikke få gå tilbake til leken før de har roet seg og lover å leke sammen. Noen ganger vil du kanskje oppleve at ungene blir sure på deg, men det får du tåle. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...