Anonym bruker Skrevet 24. august 2006 #1 Skrevet 24. august 2006 Mine 2 engler på 2 og 4 år har en volsom søskenkjærlighet! Hun på 4 er smart og han på 2 er sterk. De krangler fra vi står opp til vi legger oss. Verst er faktisk han på 2 år, han er så sterk og slår og lugger , slik at hun på 4 klarer ikke å forsvare seg Bare jeg går på do 1 min. er det full krig på stua. Det går til jeg klikker helt ( og det skjer før kl. 10 hver dag). Har prøvd å sende de i forskjellig rom men han på 2 kjønner jo ikke helt oppleget. De deler soverom i tillegg så det er ikke bestandig enkelt. Vi prøvde at lilleproren skal ligge bort en natt, så får de litt avstand, men da var storesøstra såååå lei seg hele kveld at lillebroren ikke var heim, at det går an.... No må jeg gå mellom de om dagene at de skal slipp å krige hele tiden , men får ju ikke gjort noe annet! Hvordag kan jeg forklare til en på 2 at han kan ikke bare klappe til soresøstra. Trenger gode råd her!!!
Anonym bruker Skrevet 24. august 2006 #2 Skrevet 24. august 2006 Hva gjør de på dagtid? Kanskje de kjeder seg veldig?
Anonym bruker Skrevet 24. august 2006 #3 Skrevet 24. august 2006 Er mye alene med de, prøver å aktivisere minsten slik at gamlesten kan drive med sitt, men han vil jo helst se hva storesøstra driv på med. Og da blir jo gamlesten litt sjalu og vil være sammen med oss igjen. Problemet er vel litt at minsten har lite språk enda og kjønner ikke alt, og da blir det mye frustasjon. Det går så vidt greit når jeg går sammen med de hele tiden , men hvem som har tid til det. Arbeider mye kveld så da må jo det som skal gjøres, gjøres på dagtid. Har dere noen tips så tar jeg gjerne i mot de!!!
Anonym bruker Skrevet 24. august 2006 #4 Skrevet 24. august 2006 Mine tips er å Si/gjøre det samme hver gang de krangler. Ikke prøve ut noe nytt fordi du tror det ikke hjelper. Og den som begynner å krangle kan settes på en stol i nærheten, men ut av synet av dere andre, (eller at h*n bare må gå ut av rommet dere er i). Så mens dere sitter å har det gøy, så må han/hun sitte å høre hvor gøy dere har det. Som en time-out. Når han/hun vil være med å leke uten å krangle kan han/hun komme inn igjen. Lær de å dele og leke sammen. Den som ikke deler lekene får ikke leke. Da vil de etterhvert (forhåpentligvis) skjønne konsekvensene av å krangle. Og det hjelper for en 2 åring også. De skjønner mer enn vi tror. Og be storesøster vente på tur med å snakke. Hvis lillebror prøver å si noe, la han snakke ferdig. Og det er selvfølgelig likt til alle. La henne hjelpe med å lære han å snakke. La henne spørre han hvilken farge det er på bilen, hvem som er på det bildet etc. Da føler hun seg litt større hun også. Det siste jeg skrev er egne erfaringer. Og det hjelper veldig. Lillebror er blitt flinkere til å snakke og de begge er flinke til å vente med å snakke til den andre er ferdig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå