Tredje nurk underveis Skrevet 24. august 2006 #1 Skrevet 24. august 2006 På kontrollen i dag viste det seg at hodet fortsatt er høyt oppe. Det står riktignok fint plassert rett over bekkenet, ikke til en av sidene, og det er visst et godt tegn. Jordmor lurer på om jeg har stort bekken. Hvis vannet går innen neste kontroll, fikk jeg beskjed om å legge meg ned med en gang og ringe etter sykebil for å bli fraktet liggende til sykehuset. Det har vel noe med at navlestrengen kan komme i klem, å gjøre? Er det noen som har erfaring med dette? Hva kan skje? Vil fødselen forløpe greit hvis riene kommer i gang innen rimelig tid? Jeg har tre uker til termin, så det kan jo godt være at hodet synker ned i bekkenet og forhåpentligvis fester seg før den tid, men bare lurer litt, for det kan jo skje noe snart også ...
Gjest Skrevet 24. august 2006 #2 Skrevet 24. august 2006 Jeg er også førstegangsfødende og fikk samme beskjed fra legen om å legge meg ned og ringe dersom vannet går pga av at navlestrengen kan komme i klem. Terminen min er i morgen og hodet har fortsatt ikke festet seg. Er forbedredt på å gå overtid så jeg bekymrer meg ikke så mye over det. Tror det er meget sjeldent at navlestrengen kan komme i klem.
Tredje nurk underveis Skrevet 24. august 2006 Forfatter #3 Skrevet 24. august 2006 Takk for svar. Godt å høre at det er sjelden navlestrengen kommer i klem. La oss håpe det går bra for oss begge da!
Stratos med 3 barn Skrevet 24. august 2006 #4 Skrevet 24. august 2006 I alle dager! Blir helt skremt av forskjellene i informasjonen vi får! Jeg hadde termin 21/8. Hodet er ikke festet, men når jeg spurte om dette med å legge seg ned hvis vannet gikk, fikk jeg til svar at det var slik de gjorde det for 7 år siden. Det hadde visstnok vist seg at navlestreng fremfall ikke skjedde oftere selv om hodet ikke var festet og vannet gikk..... Ja, nå har ikke min kommet enda da, så det gjenstår jo å se hvordan fødselen forløper )
Tredje nurk underveis Skrevet 24. august 2006 Forfatter #5 Skrevet 24. august 2006 Oj, ja det var jo en litt annen informasjon ... Ikke så lett å vite hva man skal gjøre da. Jeg kommer nok til å legge meg ned hvis vannet går, siden det er det jeg har fått beskjed om. Men godt å høre at det kanskje er så veldig farlig da! Noen andre som har fått annen informasjon om dette?
haater husarbeid Skrevet 24. august 2006 #6 Skrevet 24. august 2006 Da jeg var førstegangs, festet aldri hodet seg. Og det er ikke noe praktisk problem da hodet vil feste seg når riene starter! Vi som har vidt bekken, kan ikke regne med at hodet fester seg i det hele tatt. Du skal legge deg ned fordi at navlestrengen kan falle foran hodet når vannet går. Samme beskjed har jeg fått. Eneste var at fødselen min ble langvarig, men det er jo ikke sikkert det skjer med deg. Lykke til!
Stratos med 3 barn Skrevet 24. august 2006 #7 Skrevet 24. august 2006 Jeg tenkte sånn jeg at dersom jeg er hjemme slenger jeg meg på sofaen og ringer, men hvis jeg er ute.....på butikken feks..... Da tar jeg sjansen på å komme meg hjem før jeg slenger meg ned. Synes nok det er flaut nok om vannet går om jeg ikke i tillegg skal "ramle om". Blir jo ofte litt søl når hodet ikke stenger for vannet ) Nei, det er helt håpløst og vite hvem man skal tro på innimellom, men jm min virker veldig flink og fornuftig, så jeg stoler på henne.
Loli Skrevet 24. august 2006 #8 Skrevet 24. august 2006 Hmm, ja mye forskjellig informasjon. Hodet har festet seg hos meg, men jeg fikk beskjed om å legge meg ned alikevel hvis fødselen starta med vannavgang...Jaja, best å være på den sikre siden og slenge seg nedpå
Tre gutter, en jente og spire Skrevet 24. august 2006 #9 Skrevet 24. august 2006 Hei. Jeg er fjerdegangsfødende, og selvfølgelig fester da ikke hodet seg.. gjorde ikke det med nr en heller bare med nr to.... merkelig men sant. Med min første fødte jeg to uker før termin, det hele bare startet med rier en natt. Åpningstiden var nok litt lang, men slik kan det jo være uansett første gang. Hodet festet seg etter en stund med rier.. I dag har jeg ti dager til termin og var på en ekstra UL pga lite vektøkning. Jordmor syntes hodet var veldig høyt oppe og sa jeg skulle legge meg ned om vannet plutselig gikk.. og ringe føden med en gang.. Pga navlestreng osv. Da jeg sa at ingen sier det samme, mente hun det var sånn det skulle gjøres. Da jeg gikk inn til legen 5 min etterpå (samme sykehus og avd) mente hun det ikke var så farlig. Ring og kom, men verken sykebil eller å legge seg ned er nødvendig. Greit å legge ned setet i bilen, men om man var ute på tur, trengte man ikke legge seg ned...bare gå hjem. Jaja, så forskjellig er svaret fra person til person at man blir helt forvirret. Har også hørt at om vannet går veldig tidlig i sv.skapet er det større sjanse for at navlesnoren kommer i veien. Kommer barnet til termin, er det ikke noe problem at vannet går før hodet fester seg..
Tredje nurk underveis Skrevet 24. august 2006 Forfatter #10 Skrevet 24. august 2006 Takk for alle svar! Ikke så greit når informasjonen er så ulik, men jeg hører nok på jordmor og legger meg ned. Men det hørtes litt drastisk ut å legge seg ned på asfalten med veska under hodet (kanskje i høstregnet) og vente på sykebilen ... Forhåpentligvis er jeg hjemme om fødselen starter med at vannet går, men ellers legger jeg meg vel ned i bilen eller i baksetet i nærmeste taxi og ringer fødeavdelingen - kanskje det er en annen jordmor som tar telefonen, og da er det jo ikke utenkelig at jeg får et annet svar ... Jaja, håper alt går bra! Flere som har kommentar på dette med stort bekken? Er det lite sannsynlig at hodet fester seg før fødselen er i gang? Er det vanligst at åpningsfasen eller fødselen tar lang tid i så fall?
Propellen-74 - termin 09.09.06 Skrevet 24. august 2006 #11 Skrevet 24. august 2006 Jeg var på kontroll i går, og fikk beskjed om at hodet til babyen også var høyt oppe og ikke festet. Dette er mitt andre barn, og jeg har termin 9. sept. Men jordmoren sa til meg at det var gammel vitenskap med å legge seg ned og få ambulanse til å hente, men fint hvis jeg ringte føden i alle fall innen 8 timer. Rart at man skal få så forskjellige svar..Nå ble jeg jammen litt usikker selv :-(
Gjest Skrevet 24. august 2006 #12 Skrevet 24. august 2006 fikk også samme beskjed som deg,og jeg er 4gang. han lå rett over bekkenet,og skulle vannet gå,så var det rett ned å ligge. her var det informasjon om at det skulle kun noen få sterke kynnere til for at han gikk ned i bekkenet..
meg & to små vampyrer Skrevet 24. august 2006 #13 Skrevet 24. august 2006 Jeg har fått beskjed om å legge meg rett ned om vannet skulle gå. Men legen sa at dette gjaldt ikke alle andre, bare meg siden han ligger i seteleie... Så høres ut som hun mente at det for andre med babyer som ligger med hodet ned ikke var nødvendig... Jeg kommer nok til å legge meg end uansett hvor jeg er.. he he:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå