Anonym bruker Skrevet 23. august 2006 #1 Skrevet 23. august 2006 Jeg får vondt i magen av å tenke på at lillemor snart skal til dagmamma... Da er hun 11 mnd. Saken er at hun er litt vel krevende, spesielt på stellebordet og når hun skal sove. Hun er helt vill på stellebordet, ofte må vi være to for å få på henne bleia. Soving er et kapittel for seg selv, off! Sovner bare dersom hun trilles på ujevne veier. Dagmammaen har jo flere barn å ta seg av, hun kan jo ikke trille tur med henne! Hun er ellers flink til å leke selv, og er stort sett blid, men da må hun få søvnen sin. Jeg gruer gruer gruer.... Flere som har sånne "villbasser"? Hvordan gikk det når de begynte i barnehage/dagmamma?
prinsessemor123 Skrevet 23. august 2006 #2 Skrevet 23. august 2006 Høres ikke ut som en kjekk situasjon. Vil trøste deg med at mange barn som er vanskelig å ha med å gjøre blir mye greiere når de kommer til dagmamma/barnehage. Har ikke så mange råd å komme med ellers, men ønsker deg lykke til.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 24. august 2006 #3 Skrevet 24. august 2006 Det går helt sikkert kjempefint. Gutten vår var også "umulig" å bytte bleie på, men i barnehagen har de aldri hatt problemer med det. Og sovingen har gått over all forventning. Hun tilpasser seg sikkert, og kanskje det blir bedre hjemme også. Går sikkert bra.
Mintbolle Skrevet 24. august 2006 #4 Skrevet 24. august 2006 Dattern min var av samme kaliber da hun begynte hos dagmamma. Men det skjedde det som ofte skjer! Hun var snill som et lam hos dagmammaen. Ikke noe problem med verken stell, soving eller mat!
imsdal med julesmak Skrevet 24. august 2006 #5 Skrevet 24. august 2006 Hei! Har bare et tips å komme med i forhold til det å bare sove når man blir trillet på ujevne veier ) Småttisen her i gården var sånn, men vi fant ut etterhvert at det nyttet likebra å kjøre han frem og tilbake over en dørstokk til han sov skikkelig da sov han etterpå også, så du kan jo alltids prøve det og se om det kan hjelpe )
ariel78 Skrevet 24. august 2006 #6 Skrevet 24. august 2006 Jeg henger meg på hva de andre skriver her, det kommer nok til og gå mye bedre enn du tror! Gutten min også en skikkelig ål som var kjempe vanskelig og skite på, men hos dagmammae la han helt stille og hun skjønte ikke hva problemet mitt var:-) Samme med sovinga, han har alltid hatt problemer med og sovne, men der har det gått så at jeg var frista til og ringe henne innimellom på kveldene så hun kunne få han i seng:-) Unger er jo somregel " snillere" hos andre enn foreldrene og hvis hun bli vant til helt fra starten at hos dagmamma er soverutinene sånn og sånn så blir hun nok vant til det!
Duracella Skrevet 24. august 2006 #7 Skrevet 24. august 2006 Jeg er dagmamma selv, og har erfart at barna oppfører seg ganske anderledes når mamma ikke er der... Alle gamle regler og vaner blir oppløst, og de faller utrolig fort inn i nye vaner hos dagmammaen. Hvis denne legger opp til det, altså. Jeg har hatt ettåringer som hjemme er umulige å legge, det er aldri noe problem hos meg fordi a: De blir mer trøtte av alt det nye rundt dem, og b: rutinen blir så klar at etter noen dager går det automatikk i trettheten. Trilletur har aldri vært nødvendig med dagungene her, min egen unge er et annet kapittel......... Tenker hun kommer til å være alldeles engleaktig hos dagmammaen, jeg. Pussig hvordan de allerede i så tidlig alder oppfører seg bedre borte enn hjemme.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2006 #8 Skrevet 26. august 2006 Ikke for å være slem,men jeg hadde en slik unge hos meg når jeg var dagmor. Og ingenting hjalp,hun var og ble ett mareritt. Bare skrek og skremte de andre,nektet å spsise maten,ville ikke sove. Uansett hvor mye jeg lekte og koste med hene.. Er nok noen barn her i verden som trenger litt mer tid på seg før de kan bli sendt ut. Men det går nok over tilslutt=) Lykke til
Gjest Skrevet 26. august 2006 #9 Skrevet 26. august 2006 Jeg tror at det vil gå helt greit jeg. HAr selv ei datter som er umilig på det der. Men jeg holder meg rolig og prøver og få dattera mi til og le for da er det mye lettere og gjøre det som skal. Jeg blir aldri sinna for det er det teiteste man kan gjøre. Det med at hun må trilles i søvn gjør nok ikke no skal du se. Den dagmamman du skal ha klarer dette bra. Hvis hun har lekegrind så kan jo hu sette den ut på terrasen med de andre barna nedi der mens hun triller dattern din i søvn på greset for der er det ujevnt, det er det her i såfall så her triller jeg dattera mi i søvn når hu nekter alt annet. Og det hvis ikke den dagmamman har flere een din datter og sin egen unge så går det jo ann og kjøpe tvillingvogn og gå tur med begge for og få dem til og sovne. Så dette går nok kjempe bra skal du se. Jeg skal selv bli dagmamma hvis jeg får tak i meg et dagbarn. Hvis dette dagbarnet er sånn så vet jeg at jeg vil klare det siden jeg har en datter som er sånn når det gjelder og ligge på stellebordet og sove. Men det hjelper aldri og bli irriterte på de små for da blir de bare mer urolige og da er det gjort. Har sett ei som gjør det og det syns jeg ikke noe om at man skal bli sinna på de små bare for at de ikke liker og ligge på stellebordet eller vil sove. Ble mye rot her nå ja. men håper at du skjønner hva jeg mente.
tullla Skrevet 26. august 2006 #10 Skrevet 26. august 2006 Vår er også helt mark på stellebordet og ikke akkurat lett å få på bleia. I barnehagen derimot sier de at hun ligger helt rolig og smiler og "hjelper til" med bleieskiftet så det er nok bare mot oss Hun er også ofte helt rolig og snill når besteforeldre og andre skifter på henne.. Sikkert slik med din og =) De tester oss alt de kan vet du!
Anonym bruker Skrevet 27. august 2006 #11 Skrevet 27. august 2006 Tusen takk for svar alle sammen! Nå har vi fått tak i en dagmamma, der de er to voksne sammen med barna hele tiden. Å trille litt på henne var derfor ikke noe problem. Hun hadde også en annen ettåring der som trengte akkurat det samme, og som også var veldig "vill" av seg. Så da får de villbassene slite ut hverandre, hehe Jeg er så lettet nå, og håper dette vil gå bra! Og det beste av alt, tanten min visste om denne damen, og hun hadde et veldig godt rykte som dagmamma! Så da går det kanskje bra likevel
Gjest Skrevet 27. august 2006 #12 Skrevet 27. august 2006 Enig med alle som sier det vil gå bra. Når det gjelder stellebord, så trenger hun da ikke ligge på rygg for å få på bleia! Antakelig liker hun bedre å stå og holde seg i en hylle, eller å sitte på fanget. Prøv det hjemme også!
knestrømp Skrevet 27. august 2006 #13 Skrevet 27. august 2006 Jeg tror det vil gå bra,jeg. Jeg passet ei jente på samme alder som dattera mi ei stund før hun begynte i barnehage. Hun er helt vill den ungen! klatret overalt...bæsjet etter hvert måltid.. Å var det ikke henne så var det min egen datter... Å de to ilagg... herregud! For et radarpar. Å så mye faenskap de fant på de to. hehehehe! Jeg hadde nok å gjøre,ja! satt ikke i ro ett minutt engang før det var noe. Jeg kjedet meg ihvertfall ikke=) Men det gikk bare bra. Jeg trivdes med det. Nå vet jeg ihvertfall hvordan det er å ha tvillinger;)
torch Skrevet 29. august 2006 #14 Skrevet 29. august 2006 Jeg tror man bare må prøve, jeg. Også tror jeg at det er viktig å være lydhør ovenfor de tegna man får fra barnet på om det trives i den nye situasjonen, eller ikke. Jeg tror det er forskjell på når barn er klare for å ut i den store verden, og det er jo unektelig litt bedre når de blir større og kan uttrykke sine behov både til dagmammaen og foreldrene. På den annen side kan det godt hende at det blir som andre har sagt over her, at de oppfører seg bedre når ikke foreldrene er tilstede, men dette er jo ikke så godt å vite når man ikke selv er der og ser det... Lykke til fra meg.
Moi og bebis ;) Skrevet 29. august 2006 #15 Skrevet 29. august 2006 Hehe, tror du ikke vi har prøvd? Hun er helt turbo uansett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå