Gå til innhold

Noen som kan svare?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er litt fortvilet nå. Jeg prøver å få kontakt med andre som har stebarnsadoptert, eller noen som vet litt om det eller kjenner noen som har gjordt det, men det virker umulig. Har vært på diverse forum, men det er ikke mye til svar jeg får. Bare hva de tror osv. Det er ikke mellom samme kjønn, men mellom et gift par og at den ene adopterer den andres barn. Ifølge informasjon jeg har lest er det nemlig den mest vanlige form for adopsjon når det gjelder innenlandsadopsjon.

Noen som har erfaring eller kjenner noen som har gjordt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg kjenner noen som har gjort det. I det ene tilfellet var barnets mor død og faren gift på nytt. I det andre tilfellet var far fraværende (rusmisbruker) og mor gift på nytt.

Man må ha vært gift i to år før man kan søke.

 

Hva er det du lurer på? Vet ikke om jeg kan svare, men kan jo forsøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det er feil at man må ha vert gift i over 2 år før man kan søke. Her er det som står i lovene angående dette :

 

Det er et vilkår at det foreligger et stabilt og relativt langvarig forhold mellom søkeren og barnets mor. I utgangspunktet regner man minst to års ekteskap/partnerskap og like lang oppfostring av barnet. Samboerskap forut for ekteskapet/partnerskapet kan tillegges vekt dersom dette kan dokumenteres ved attest, fortrinnsvis fra folkeregisteret.

 

Du kan lese mer om dette på http://www.babyverden.no/templates/Article____536.aspx

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI.

Lurer på hvordan de gikk frem i prossessen. Hvor gamle ungene var da de ble adoptert. Om det er er lenge siden. Og om mannen eller kvinnen som adopterte hadde barn fra før. Isåfall hvordan de reagerte. Og om de også ble innkalt til samtale med barnevernet, eller ble kontaktet. Om de i det hele tatt tar hensyn til barna hans/hennes fra før av. Altså stesøskene til adopsjonsbarna. Dvs at de ikke liker det eller lignende, eller at forholdet mellom stemor/far der skal være perfekt. Og hvordan barna går sammen osv.. Og om adoptivbarna hadde god kontakt med sine biobesteforeldre. Hvordan familien ellers reagerte. Og hvor lenge adoptivbarna hadde bodd med "stemor/far før adopsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg feilinformerte angående hvor lenge man må ha vært gift. Jeg ser at du har mange spørsmål og jeg er nok ikke riktig person til å svare deg - ihvertfall ikke på alt.

 

Litt om de jeg kjenner:

 

Par 1: Barnets mor døde da hun var baby. Far ble gift på nytt ikke lenge etter med en dame uten barn. De fikk etterhvert egne barn, men adopsjonen av jenta skjedde da eldstemann var liten (yngste ikke født ennå). Jenta som ble adoptert var også ganske liten. Vet ikke helt hvor gammel, men i hvert fall under fem. Barna skjønte derfor lite av hva som skjedde.

Det var litt trøbbel med besteforeldrene (altså mors foreldre), men så vidt jeg har forstått hadde ikke de så mye de skulle ha sagt. Jeg vet ikke hvordan forholdet deres er i dag.

Dette skjedde for ca 10 år siden.

Jenta har bodd sammen med fars nye kone siden hun var baby og ser på henne som mamma, selv om hun vet at hun har en annen mor. Tror nok også hun ser på sine to nye søsken som bror og søster.

Jeg vet ingenting om hvordan de gik frem for å adoptere eller hvordan prosessen var.

 

Par 2: Mor og far til barnet var aldri gift. Barndomskjærester som fikk barn - ikke planlagt. Far tok ikke ansvar - ble etterhvert alvorlig rusmisbruker. Far har ikke sett barnet siden han var baby. Når han tok kontakt var det for å snakke med mor. Liten interesse for barnet. Mor giftet seg på nytt da gutten var ca. 6 år med en mann hun hadde vært sammen med et par år. De fikk et eget barn. Gutten vet at mors mann ikke er faren, men kaller ham pappa.

"Alle" mente at det var riktig at gutten ble adoptert. Ingen reaksjoner hos familie eller barna.

De hadde bodd sammen ca. 3 år da adopsjonsprosessen startet. Vet ikke hvordan den forløp. Det jeg vet var at mor tok kontakt med far for å be ham om tillatelse til adopsjonen. Han samtykket til dette.

Dette er tre år siden.

 

Vet ikke om dette var til hjelp. Håper noen andre som har bedre kjenneskap til dette kan svare på det du lurer på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Heisann, jeg og mannen min jobber med samme sak. Datteren min er 6, ikke kontakt med biol. far. Hun ønsker at mannen min skal adoptere henne og bli hennes "ordentlige" pappa. Dette er også mitt og mannen min sitt høye ønske. Den biol. faren har uoppfordret lagt fram forslag om at mannen min kan adoptere datteren min. Vi avventer til over nyttår før mannen min søker adopsjon pga at vi da nærmer oss 2 års ekteskap (og 3 års samboerskap/oppfostringstid). Hører at det ikke er lett å få til selv om biol. forelder gir sitt samtykke, men vet at i andre tilfeller veier det om man i tillegg har felles barn. Selv venter vi felles barn i sommer. Det skal visstnok være enklere å få innvilget søknad når barnet er fylt 12 år (ifølge saksbehandler fra BUFETAT) og barnet selv kan gi sitt samtykke til adopsjon.

 

Ønsker lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...