mamma77 Skrevet 23. august 2006 #1 Skrevet 23. august 2006 Jeg har ikke lest gjennom innleggene her, så det kan tenkes det er velkjent, men jeg gir dere beskjed uansett. Jeg har en prematur baby på nyfødt intensiv avdeling, og må pumpe meg for at babyen skal få morsmelk gjennom sonde. Som dere skjønner er dette en slitsom og stressende situasjon- så jeg får fort lite melk, og dere kan jo tenke dere hvor viktig det føles å kunne gi morsmelk i denne situasjonen. Hvis jeg ikke får økt melkeproduksjonen så skal jeg få en medisin som øker melkeproduksjonen! Det finnes faktisk! Er egentlig en medisin mot kvalme. Jeg har ikke fått navnet på den enda, men om dere som har lite melk nevner disse opplysningene til legen deres så bør de jo kunne hjelpe dere. Lykke til
Blomman Skrevet 23. august 2006 #3 Skrevet 23. august 2006 ja, det stemmer. Men primperan skrives ikke ut før alle muligheter er prøvd. Og det er en forbigående positiv effekt. Etter avsluttet behandling kan melkemengden synke. Det er og en del bivirkninger med enne type medisiner. Dete derfor ikke noe en kan skrive ut til alle- men den brukes for det meste til mødre med premature som pumper. Men klart man kan forhøre seg med legen om det er aktuelt åprøve
mamma77 Skrevet 23. august 2006 Forfatter #4 Skrevet 23. august 2006 Å ja! Virker det for godt til å være sant...ja, så er det som regel det! Når alt er prøvd går det an å prøve i hvert fall da...Kan du si noe om bivirkningene?
Blomman Skrevet 23. august 2006 #5 Skrevet 23. august 2006 Det skal jeg finne ut for dg vet du! - men nå er den berømte felleskatalogen sporløst forsvunnet...arghh jeg som har alt mulig av pensum slengende rundt datan hele tida, men nå er den ikke her. Skal legge bebin min først så skal jeg lete vet du!!
Blomman Skrevet 23. august 2006 #6 Skrevet 23. august 2006 bivirkninger er døsighet og allergiske reaksjoner og ekstrapyramidale bivirkninger ( sorry , men sykepleieren i ammetåka og ute i sv perm kan ikke på nuværende tidsp huske hva det betyr!!!???!!?) Muskulær uro og dystonier ( har noe med tonus i musk å gjøre...) Og langtidsbruk hos ammnende frarådes, selv om høye doser over kort tid ikke ser ut til å være noen risiko for barnet. Det var dette jeg fant i legemiddelhåndboka.
ettbarnsmammaen Skrevet 23. august 2006 #7 Skrevet 23. august 2006 Kan lese om det her: http://www.felleskatalogen.no/felleskatalogen/?mainpage=/felleskatalogen/show.do%3Ffilename%3D/content/preparat-register/A/Afipran_Nycomed+Pharma_83109.html
snull Skrevet 23. august 2006 #8 Skrevet 23. august 2006 Sykepleier jeg og...og akkurat dette husker jeg ennå : Ekstrapyramidale bivirkninger innebærer hemming av den spontane motorikk og gir seg ofte utslag i muskelspenninger og stivhet....hvis det skulle være av noen interesse
Blomman Skrevet 24. august 2006 #9 Skrevet 24. august 2006 tusen takk - har liksom aldri fått inn den der tror jeg - men nå skal jeg huske det...he he
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå