FebruarM@mma Skrevet 23. august 2006 #1 Skrevet 23. august 2006 Siden jeg blir fulgt opp på sykehuset, får jeg ikke tilbud om svangerskapskurs!! Noe så dumt! Mener vi har like stort behov som de som har ukompliserte svangerskap, men får til svar at det er slik pga kapasitetsproblemer og for få jordmødre. Mannen min ble også skuffet over dette, for dette hadde vi gledd oss til å gjøre sammen. Verden er urettferdig! Er dette vanlig?
nutri Skrevet 23. august 2006 #2 Skrevet 23. august 2006 Får dere ikke være med på kurs arrangert av privat klinikk?? Ofte har slike egne kurs, må melde seg på selv, og det koster gjerne litt. Men jeg ville undersøkt nærmere
Larviksjenta. nr4? Skrevet 23. august 2006 #3 Skrevet 23. august 2006 alle de jeg har snakket med som har vært på sånnkurs, har vært skuffa å sagt de ikek anbefaler det å at de ikek er blitt noe klokere etterpå.. alt sånn med bading å sånn, lærer de dere på sykehuset når ungen er født også
FebruarM@mma Skrevet 23. august 2006 Forfatter #4 Skrevet 23. august 2006 Nå bor vi ikke i noen stor by, og det er lite med privattilbud på dette området. Men skal sjekke opp saken og se om her er noe jeg har oversett... Takker for tipset!
Fjerdemann på vei Skrevet 23. august 2006 #5 Skrevet 23. august 2006 De kursene har ingen nytte uansett... Så dere går ikke glipp av noe. Men det burde jo være førstemann til mølla prinsipp, det burde jo ikke ha noe å si hvor oppfølginen foregår, så det hørtes rart ut... Men jeg synes i alle fall det kurset bare var tidtrøyte, det eneste som er positivt er at man fikk treffe noen andre også som skulle ha barn ca samtidig, men det gjør man jo etterpå også, når man har de gruppesamlingene på helsestasjonen, etter at ungen er født. Jeg lærte i alle fall ingenting nytt, og jeg syntes det var mye unødvendig de gikk gjennom.
Loise 2barnsmor ღ Skrevet 23. august 2006 #6 Skrevet 23. august 2006 Som førstegangs forrige gang, etter å ha hørt fra min søster hva kurset gikk ut på,, så fant jeg ut at jeg ikke orket betale de 600kr kurset kostet.. Jeg hadde jo lest meg til det meste, så jeg visste jo egentlig alt på forhånd.. Og samtalen med jordmor på ene kontrollen omhandler jo fødsel så der får man dekket alt man lurer på sånn sett.. Jeg angret ikke under fødsel på at jeg ikke var på et sånt kurs... Klarte meg UTMERKET uten.. :0)
selfangerkjerringa Skrevet 24. august 2006 #7 Skrevet 24. august 2006 Der jeg går til jordmorkontroller har de slutta helt med svangerskapskurs. Deres erfaring er at når det sitter 5-6 gravide sammen med vidt forskjellige forhistorier, kanskje er noen førstegangs, andre tredjegangs, noen har hatt KS, andre vaginal fødsel, så blir det hele litt forvirrende. Det er ikke så lett å bli bedt om å dele sin fødselshistorie heller, det er en ganske privat og intim sak. De har gått helt over til individuelle fødselsforberedende samtaler rundt uke 34, der hver enkelt gravid (og pappa'n hvis han vil) får en hel time til rådighet der det blir snakket om fødsel, forklart de praktiske tingene rundt det som skal skje, og man får tatt opp sine personlige tanker og følelser rundt fødsel i et mer trygt rom kun med jordmor, enn om man sitter en hel gjeng vidt forskjellige damer. Det eneste jeg følte som var nyttig på det kurset jeg og mannen var med på da vi ventet førstemann (et annet sted enn vi går nå) var det rent praktiske rundt ankomst til føden og sånt. Og det fikk vi jo vite på omvisningen på føden uansett.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå