Gulljenten82 Skrevet 23. august 2006 #1 Skrevet 23. august 2006 Håper at noen kan dele erfaringer og kanskje hjelpe meg med et par ting jeg lurer på? Min sønn er 2 1/2 år men en HVIRVELVIND! Han sliter meg ut totalt, suger all energi jeg måtte ha. Så til tider lurer jeg veldig på om han har tendenser til ADHD?! Har hørt at de ikke kan finne ut av dette før barnet er 4-5 år så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Han er veldig krevende til omgivelsene sine, voldsom og høylytt til tider, ganske hissig og sta, han slår og biter for å se andres reaksjon og så trøster han etterpå, han gjør også slike ting for å få oppmerksomhet. Noen barn leker han fint med og andre er han veldig slem mot, slår/dytter/sparker osv. Trøster riktignok etterpå men likevel det er skikkelig flaut og forferdelig når det skjer! Han blir helt gal hvis vi bare er inne, skal skje noe hele tiden. Veldig fryktløs, hopper ned fra ting, trapper, klatrer, virker som om han har høy smerteterskel og søker smerte noen ganger. +++ mye mer.. Men han er jo også en herlig skjønn god gutt med et hjerte av gull og et smil som kan smelte steiner! Han er bare så fryktelig frustrerende noen ganger og ignorerer alle mine regler/tilsnakk og har tilog med prøvd med timeout og (får vondt i hjertet av å si det) klaps på rumpen! Ingenting fungerer! Føler meg som en elendig mor, helt mislykket! Føler at det er min feil at han har blitt sånn men skjønner ikke hvorfor liksom. Er bare helt utslitt og oppgitt nå, vet ikke hvordan jeg skal ta fatt på morgendagen, føller at jeg ikke gjør noe bra fra eller til! Helt forferdelig og trist. Jeg vil jo bare at babyen min skal ha det bra! Jeg håper noen kan dele erfaringer med meg og/eller hjelpe meg med råd og tips! På forhånd tusen takk!
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 23. august 2006 #2 Skrevet 23. august 2006 Som du selv sier, så er det jo desverre en stund til han kan utredes for adhd, og da eventuelt medisineres hvis det skulle være ønskelig/ passe for dere. Men det skader jo ikke å legge ting litt opp som om han har det i hverdagen, hvis du skjønner hva jeg mener. F.eks. så er ofte uforutsigbarhet et av adhd-barns verste fiender. De liker det faste, rutiner, å bli forberedt på ting osv. For ofte "skjærer det seg" når ting ikke blir som de har tenkt. Prøv å ha veldig faste rutiner med ham gjennom dagen (System på når spiser vi/steller vi oss/ leker vi inne/ går vi ut/ osv). Og hvis dere skal noe litt spesielt, så forbered ham på det en stund på forhånd. (Bruk f.eks tid når du legger ham på kvelden og fortell at i morgen skal vi på butikken e.l. Gjenta beskjeden neste dag. Si så ifra fem minutter før at "nå går vi snart". I steden for at du plutselig midt på dagen sier "Vet du hva? Vi skal på butikken nå"). Mange adhd-barn reagerer også veldig sterkt på endel e-stoffer og vanilin (kunstig vanilje) som er i maten. Du kan jo prøve å teste ut dette også, for å se om det "demper ham". (Jeg vet om noen foreldre som er kjempenøye på det, og da fungerer faktisk barna like bra uten medisiner som med. Men det er jo en kjempestor jobb da...) Les inne på nettsiden til adhd-foreningen også. Den er veldig bra. Håper jeg kunne hjelpe litt, men har mest erfaring med eldre adhd-barn, jeg. Uansett ønsker jeg deg veldig lykke til! :-)
Gjest Skrevet 23. august 2006 #3 Skrevet 23. august 2006 ADHD eller ikke, kan jeg ikke si noe om. Men prøv å få mest mulig søvn selv. Antakelig sover ikke gutten din så lenge om natta, så det blir nesten ingen alene tid eller voksen tid eller tv tid igjen om du skulle følge dette rådet. Tror likevel du vil føle deg mindre sliten, og derved mindre frustrert om du prioriterer å sove når gutten din sover. Du kan også vurdere å søke om avlastnings helger. IKKE for at andre skulle takle gutten din bedre enn deg eller være bedre enn deg, men rett og slett fordi foreldre med barn som du beskriver gjerne TRENGER litt tid til å ta seg inn/hvile. Har selv vært avlaster for en aktiv gutt, og det var ikke behov for noen diagnose for at mor skulle få denne fritiden. Ikke var det barnevern heller (om du skulle ha motforestillinger mot å ha kontakt med dem), men Fritidskontoret for Funksjonhemmede i en Oslo-bydel.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2006 #4 Skrevet 28. august 2006 Jeg kjenner meg så utrolig godt igjenn i inlegget ditt, og har akkurat samme problem som deg! Men min sønn er bare 17mnd. Begynte å gå da han var 9mnd, og har etter det bare løpt rundt. Jeg har kuttet vanilin og en megde e-stoffer ut av kosten på min sønn. Derblandt alle tomatprodukter. Er vanskelig, men desverre ser jeg ikke noen forandring enda... Jeg har også "guffet" opp tranmengden fra en ts om dagen, til 3. Jeg har ei venninne som har to med adhd, og hun sier at min er værre enn de to til sammen.. Koselig å høre liksom! Du kan ta kontakt med kommunen/ppt når barnet er over 2år, for å søke hjelp. Evnh barnehage, o.l. Vi fikk avslag nå, venter en til om knappe 1mnd, og sliter som bare det! Så vi må finne på noe...
libro2 Skrevet 30. august 2006 #5 Skrevet 30. august 2006 Vi har en overaktiv datter på 3 år å vi bynnte å gi efalex som er fiskeoljer. Det virker faktisk, hun ble mye roligere. Hun er ennå ekstremt aktiv, men nå får vi pustet litt ut inn i mellom. Prøv ut dette, du får kjøpt det på helsekost i flytende å kan gi det fra 2 år. De første mnd skal de ha ganske mye, men alt dette står på flasken..
Anonym bruker Skrevet 31. august 2006 #6 Skrevet 31. august 2006 man kan ikke si om det er ADHD før i 6-7 års alderen. har en svoger som har det. Jeg gir min sønn Eskimo Kids fra helsekost. Det ble også anbefalt på helsestajsjonen. Sønnen min sover ihvertfall bedre. mvh
Anonym bruker Skrevet 2. september 2006 #7 Skrevet 2. september 2006 Jeg er omgitt av ADHD, og kan hånden på hjertet anbefale deg en side hvor du får mye info og lærdom. Skriver du spørsmål er du visst garantert svar også Hun som har siden, har selv ADHD, og sønnen hennes er ganske hardt rammet, så hun vet hva hun snakker om. Mener at ADHD foreningen henviser til henne også Adr er: www.nikolaisens.com ps..hils fra Ritters:)
Anonym bruker Skrevet 9. september 2006 #8 Skrevet 9. september 2006 VIL BARE SI AT DU ER UTOLIG SOM SITTER Å SIER AT DIN SØNN PÅ 17 MND HAR ADHD....... HVIS DU SJEKKER DETTE LITT ER IKKE DETTE NOE SOM KAN ANNSLÅS FØR BARNA ER EN DEL ÅR......6-7 ÅR ANNSLÅS DET. SKAM DEG
Margrethe S. Skrevet 13. september 2006 #9 Skrevet 13. september 2006 Du Hun over her sier ingenting at han har ADHD men at han er utroooolig aktiv, og det kan se slik ut. Jeg har en gutt på 26 mnd. og det var helsestasjon som nevt ADHD når vi tok kontakt med PPT tjeneste, han var ikke gamlere enn 18 mnd da. Det kan ikke anslås noe før de er 6 år , men du kan ha mistanker om det før! Skam deg selv, din pepperkjerring!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå