Dubbeli Skrevet 22. august 2006 #1 Skrevet 22. august 2006 Hei. Jenten min er 20 mnd. De siste, ja ca 3 mnd, har vi hatt et problem med spisingen. Det begynte i det små og nå har det bare økt på. Saken er den at når hun begynner å spise, uansett om det er frokost eller middag, så havner det på gulvet eller vegg-i-mellom. Hun spiser gjerne etpar biter, så tygger hun maten og spytter det ut igjen. Vanligvis spytter hun det ut i hånden og kaster det av gårde. Jeg lurer på hvorfor hun gjør dette, når jeg vet at hun må være sulten når hun får mat. Hun har til og med prestert å ha en halv boks med rosiner i munnen, gått rundt og tygget på den i 15 min for deretter å spytte de ut igjen. Begynner jo å lure på om dette ikke bare er tøys og tull, men om hun har noe problemer med svelget el. likn. Skjer f.eks.det samme hvis hun får en eplebåt. Spiser den med iver, men svelger ikke. Går rundt og tygger og tygger i det lange og det breie. Så spytter hun gjerne ut etter 30 min. Lurer på hvorfor, ettersom dette er mat som hun liker. Kan nevne at hun har fått nesten alle tennene, så det kan ikke ha noe med de å gjøre. Noen med erfaring/tips til hvorfor hun gjør dette? Kan noe være gale, eller gjør hun kun dette for å få oppmerksomhet?
Anonym bruker Skrevet 22. august 2006 #2 Skrevet 22. august 2006 Har samme problemet her. Det meste blir spist ett par biter for så å komme ut igjen Slitsomt i lengden. Vi spurte på helsestasjonen og der sa de at et barn fra 1 år rundt der, sulter seg ikke frivillig. De spiser om de er sultne, og da spiser de hva som helst. La dem heller hoppe over litt mat innimellom om de ikke vil ha, de spiser litt senere om de er sultne. Synes dette var vanskelig i begynnelsen, men nå går det mye bedre. Han spiser mer til neste måltid og hopper over litt innimellom. Har lest en del bøker etc om dette også og der står det at dette er alderen da de lærer om formerm konsistens etc. Så de lærer egentlig når de gjør dette... For å se hvordan maten er etter tygging etc... Alt er spennende i denne alderen... Hjalp oss masse dette i hvertfall går mye bedre her nå. Det kan jo også være en fase de må gjennom... Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå