katri Skrevet 22. august 2006 #1 Skrevet 22. august 2006 Lillegutt er nå snart fem måneder gammel og har våknet midt ¨på natten i like lang tid. Nå ønsker jeg å starte med litt maisgrøt slik at han kanskje sover seg gjennom natten. Jeg ammer forøvrig fulltid og det går fint. Men det hadde vært så godt om han kunne spise litt grøt på kvelden. Jeg har forsøkt med litt grøt hver dag i to uker nå og det er ikke enkelt. Han viser ingen glede over grøten og spytter den ut. Nesten ingen ting går ned og tilslutt så skriker han bare av sinne. Jeg gruer meg til hver gang jeg skal forsøke og mate han på denne måten. Maks en halv teskje går inn etter gjentatte forsøk. Jeg har også forsøkt potet og gulerot stappe, men det blir også avvist. Hadde vært så deilig om han spiste litt. Noen tips? Andre som har tilsvarende erfaringer? Forøvrig sover han ganske dårlig for tiden på dagtid også. Sover maks to timer totalt gjennom hele dagen. Han legger seg 21.30 og våkner 04.00 for litt nattmat og så sover han videre til ca 07.30. Er ikke det litt lite?
Anonym bruker Skrevet 22. august 2006 #2 Skrevet 22. august 2006 Har du forsøkt å blande litt banan eller annen frukt i grøten, sånn at den blir litt søtere? Evt. blande grøten med morsmelk? Morsmelka er jo ganske søt, så det kan jo hende at han ikke liker grøten fordi det smaker så annerledes fra melka... Ikke gi opp, i hvertfall! Det går seg nok til!
LivetErEnLek Skrevet 22. august 2006 #3 Skrevet 22. august 2006 Hvis han tar flaske, kan du jo lage velling og gi prøve å gi han det. Mange små reagerer på konsistensen på fast føde og måten de inntar den på. Ved å gjøre det mer flytende og la han suge den i seg, blir det hele mer kjent og trygt. Et annet alternativ dersom han ikke ar flaske, er å gi han det fra kopp. Vet om flere som har prøvd dette med godt resultat.
groma80 Skrevet 22. august 2006 #4 Skrevet 22. august 2006 Hei Moren min seier at grøten må nesten være tyntflytende de første gangene for at babyen skal venne seg til den. Og at en må regne med at d tar litt tid før h*n spiser litt mengde. Lykke til:)
♥ Snøblomst ♥ Skrevet 23. august 2006 #5 Skrevet 23. august 2006 Ja tålmodigheten blir satt på prøve ved grøtfatet ;o) Ser du har fått flere gode råd allerede, men gir deg likevel to til ) Prøv å ta en liten pause, gjerne bare noen dager. Kanskje han ikke er helt klar ennå? Tror også at det ikke er så lurt å presse på, viktig at måltidet og forholdet til mat blir positivt for gutten din. Vi brukte 3 uker, med en pause i mellom. Nå elsker humlegutt grøten sin!
Gjest Skrevet 23. august 2006 #6 Skrevet 23. august 2006 tok godt over en mnd her før han i det hele tatt begynte å få sansen for grøt..Nå spiser han som en gal:) Ikke gi opp,men ta det pent,ikke tving han til å spise,det kan gjøre vondt værre. lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå