Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mye alene med dem (begge jenter; babyen er 8 uker), og synes det er ganske stress, selv om 2-åringen går i bhg...

Hvor gjør dere f.eks av 2-åringen og babyen når dere lager middag?? Eldstejenta her er ganske hardhendt mot babyen, så det beste er å ha dem litt unna hverandre når jeg er opptatt med middagen. Jeg har ikke fått til noen ordentlig rutine ennå, og jeg føler at jeg løper til og fra grytene hele tida samtidig som jeg avverger diverse ulykker og sprell fra den eldste... Utrolig hektisk, jeg er klissvåt av svette når maten endelig er ferdig. :o)

Og hvordan ordner dere dere når dere skal ut med både baby og den eldste? Har dere tvillingvogn? (det har ikke vi) Jeg har ikke orket tanken på å ta dem begge med ut når jeg er alene, mye pga at 2-åringen alltid skal løpe av sted...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner veldig godt hvordan du har det! Jeg har en på 4 1/2år en på 2år og en på 3mnd.To og fireåringen går i barnehage tre dager i uka.Det er ganske travelt synest jeg for vi bygger hus så sambo går rett fra jobb til huset for å jobbe der,så jeg er mye alene med barna.Jeg har invistert i tvilligvogn med mykbag i og den er super synest jeg absolutt å anbefale vis du har mulighet til det jeg kjøpte brukt og betalte 1500 kr for den.Jeg prøver å ta toåringen med meg når jeg lager mat setter han på benken eller i tripp trapp stolen det fungerer ikke alltid like bra men somregel går det fint. Det blir en del kjefting i løpet av en dag og ting går ikke helt slik jeg hadde tenkt, har ikke fått til skikkelige rutiner ennå men håper det bedrer seg snart for jeg merker at jeg er sliten men tenker som så at dette er for en periode nå mens de er små og denne tiden får man ikke igjen.

Håper du får litt svar på innlegget ditt for jeg kunne trenge litt tips selv...

Jeg føler med deg og ønsker deg lykke til :o)

Skrevet

Jeg har to gutter en på 2 og en på 4 mnd. Jeg anbefaler at du kjøper deg lekegrind. Da kan du legge minsten der hvor hun er trygg for storesøster. Vi brukte lekegrind til eldstemann mye og han trivdes oppi den, men du bør begynne mens de er små så de blir vant til det. Da får du et pusterom og vet at minsta er trygg.

Vi har alltid 2-åringen i vogn når vi skal ut. Vi drar stort sett alle 4 så vi triller hver vår vogn og ha heller ikke tvillingvogn. Men skal jeg ut med begge to så har jeg minsten i bæresele på magen. Helt greit måte, men jeg har ham aldri lenge i den, blir tung for meg og babyen og han begynner å sutre. Hvis du er ofte ute med begge alene tror jeg at tvillingvogn vil være løsningen for deg ja.

Skrevet

2-åringen min er på rommet og leker og babyen ligger enten i vogna eller i kurven sin... Evt. ville jeg anskaffet en lekegrind/reiseseng eller en vippestol du kan sette på benken eller et annet høyt sted...

Ang. på tur ville jeg kjøpt en bæreslynge som du kan ha 2-åringen oppi (på ryggen), den er mye bedre enn en BabyBjørn, og kan brukes av både 2-åringen og babyen (på magen) og belaster verken deg eller barnet/babyen... Ville nok investert i en billig tvillingvogn også, brukt f.eks. Mye fint på finn.no :o)

Skrevet

Jeg har søskensete på vognen som 2-åringen får sitte i når hun nekter å høre etter.Hun er veldig glad i å løpe av gårde så jeg må springe etter å føle meg som verdens verste mor som ikke har kontroll over mitt eget barn.

Når jeg lager middag ligger babyen i kurven sin eller vippestolen,men 2-åringen hjelper meg med enkle ting.Dekke bord feks

Skrevet

hei...

Jeg har en på litt over to, og en på ti mnd

og jeg kan fortelle deg en ting....jeg løp til og fra alt når han var åtte uker...og jeg løper fortsatt......

Har selvfølgelig fått litt rutiner, men ja...det er slitsomt....spesiellt hvis storebror er litt "slem" som er problemet her også.

Lekegrind...blir nevnt her...det har vi...ville aldri vært foruten...der kan minsten ha lekene sine i fred.

Tvillingvogn: har overhodet ikke fungert for oss...de har sovet samtidig i den to ganger...ellers har de vekket hverandre/slått hverandre osv.

(men vil du allikevel prøve kan du få kjøpe min emmaljunga billig)

Enkel mat: som går fort å lage, eller lage opp dagen før/store porsjoner og varme opp...så slipper du å stå så lenge med grytene.

Man får jo litt rutiner etterhvert, men de timene på ettermiddagen er hektiske uansett...sånn er det ihvertfall her....samme med de timene om morgenen hvis man skal rekke noe....

det viktigste er vel å ikke stresse seg opp...le litt av hele situasjonen, og glede seg til de blir en fem seks år :-)

Skrevet

Takk for svar, alle sammen!

Hehe, godt å høre at det ikke bare er jeg som synes det er hektisk! :-)

Uff, kjefting ja. Blir dessverre ofte litt krangling når vi har det som mest travelt, selv om jeg prøver intenst å være forståelsesfull, pedagogisk og "god mor". I går var en helt pyton dag, og jeg kjenner til den verdens-verste-mor-følelsen. Men i dag gikk det som smurt!

Vi har faktisk lekegrind i stua - hvor en del av lekene til den eldste er plassert i ("oppbevaringsplass"). Dessverre er ikke dette noe trygt sted for babyen, da storesøster bare henter en stol, klatrer opp på den og elegant svinger seg opp i grinda... (hun pleier å gjøre dette)

BabyBjørnen bruker jeg en del! Kjekk den, men jeg synes babyen blir litt i veien akkurat under matlagingen. Jeg har lest litt om bæreslynger, sjal etc, og mulig jeg skal investere i en slik? Virker kjekt å kunne bære så lett og ledig på ryggen innimellom, både den lille og store! (ikke samtidig, altså)

Kanskje jeg skulle prøve å plassere vippestolen høyt? Det må jeg teste ut. Jeg prøver også å aktivisere storesøster ved å "hjelpe til", men det ender ofte opp med at hun henter en stol som hun plasserer ved siden av meg, og så står hun farlig nær grytene, samt er veeeldig i veien... :-)

Det er nok lurt å planlegge middagen litt på forhånd, ja. Og ikke satse på de store gourmet-måltidene de neste 14 årene... ;-) Jeg får vel også litt mer rutiner etter hvert som jeg blir vant med situasjonen. Håper jeg.

Jeg må tenke litt på tvillingvogn.. Det høres jo så greit ut, men jeg skjønner det ikke funker for alle? 2-åringen vår har også en tendens til å vekke babyen (kose/klype). Et problem for oss er at vi faktisk ikke har noe særlig plass til overs! (f.eks vognene vi har fra før tar jo en del plass) Det er vel egentlig hovedgrunnen til at vi ikke allerede har skaffet oss tvillingvogn.

Hva er søskensete? Kanskje dét hadde vært noe? Jeg kjøpte et sånt ståbrett til babyvogna (Brio kombi), men det var bortkastet. 2-åringen blir stående helt tett innpå vognbagen + har ingen steder å holde seg fast.

Skrevet

Det er travelt, ja.

Har en på 2 halvt år og en på 6 måneder. I begynnelsen prøvde jeg å gjøre mesteparten av middagen klar før jeg hentet guttungen i barnehagen. Bar ganske heldig med jenta siden hun sov mye og storebror lot hun få være i fred. Plaget istedet mammaen... :)

Og fremdeles er han snill med lillesøs, så jeg får lage maten fred. Som oftest... og de gangene det er litt trøbbel, så tar jeg med jenta inn på kjøkkennet i stol eller venter til pappaen kommer hjem.

Og tur er vanskelig. Ståbrettet fungerte bra for oss. Jeg har også brukt bæremeis til guttungen. Kjempe stas! For han er stor nok! ;)

Vi har klart oss fint uten tvillingvogn....

Skrevet

Kjenner meg veldig igjen i problemene dine. Jeg har ei jente på 2år og en baby på 4 uker. 2åringen er hjemme sammen med meg et år imens jeg har permisjon.

Jeg prøver å planlegge alt jeg kan kvelden før etter de har lagt seg, tar fram klær, middagen og finner ut hva vi skal gjøre i løpet av dagen. Har vippestolen som jeg legger babyen i når jeg lager mat, og da leker 2åringen med lekene på den sammen med babyen slik at hun ikke gråter, har gått kjempe fint.

Har latt den eldste være med på alt som har med babyen å gjøre, skifte bleie, trøste, kle på, trille vogna osv, og det har gjort at hun ikke finnes sjalu i det hele tatt, skal bare stryke og susse. Har du prøvd det?

Regner med det går seg litt til etter hvert når jeg får i gang litt rutiner på dette, tar nok litt tid:-) Og må nok bare innse at jeg ikke kan ha middag klar til mannen hver dag og strøkent hus selv om jeg gjerne vil det!

Vi har tvillingvogn, vanlig vogn med søskensete og trille med liggerygg. Bruker den vanlige når jeg skal på butikk, og tvillingvogna når vi skal trille tur, hadde ikke klart meg uten den! Men, det er smak og behag det:-)

Håper du får det litt lettere etter hvert du og, ønsker deg lykke til!

Skrevet

Vi har lekegrind til minstemann. Hvis jeg var deg ville jeg lagt ned forbud om å skyve rundt på stolene. 2 åringen vår får ikke lov til å skyve rundt på stoler for å klatre hit og dit, og han får heller ikke lov til å klatre opp i lekegrinden, selv når lillebroren ikke er der. Ja, det er en kamp å få til dette, men du verden som det lønner seg når du har fått det til.

Når jeg lager mat har jeg storebror med meg på kjøkkenet mens småen ligger i grinda, eller jeg har småen i vippestol mens store bror får lov til å rote med gryter og lokk.

Skrevet

hei

jeg har en jente på to og en jente på 10 mnd. helt siden den siste ble født har det værtt fare på ferde... jeg har løst det med at jeg satt den på 2 på tripp trapp stolen sin med en liten eplebit (eller noe lignenede) så får hun sitte se på meg mens jeg lager mat: SPENNENDE! Hun får også være med på dekke på bodrdet, og da er det ikke så spennede med den andre lille damen på gulvet likevel. Ofte handler det o å bli sett, o det blir hun jo da, hvis hun får være med på det du gjør!! Nå når den minste er 10 mnd sitter hun i sin stol og ser på hun også... Lykke til! Logestikk er tingen med to tette:-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Jepp, det med forbud mot å skyve på stolene, tror jeg er lurt! Og også det at hun ikke skal klatre opp i grinda - selv om hun får det til. Hun har faktisk ikke reagert så mye på forbudet ennå, så det er jo bra.

Har funnet ut at det enkleste for meg er når minstejenta sitter i vippestol på kjøkkenbordet. Så kan 2-åringen tusle rundt meg på kjøkkenet, eller være i stua og leke med Mummihuset etc... :-)

Ellers har jeg tenkt å kjøpe meg en sånn bæresele (i tillegg til BabyBjørnen som vi har); det gjelds bare å finne ut hva jeg skal velge (babyslynge, sjal etc.).....

Skrevet

Vi har ei jente på 2 år og en gutt på 3mnd. Storesøster går fulltid i bhg, men det blir forholdsvis korte dager nå siden jeg likevel går hjemme. Jeg synes også det er travelt, men da mest fordi storesøster er i mega-trass-alder, he he, lillegutt er bare snill :o)

Mht middag, så forbereder jeg ofte litt før jeg henter storesøster i bhg, men hvis jeg ikke har tid til det så går også det greit. Vi starter ofte på middagen sammen, storesøster og jeg, med en gang vi kommer fra bhg. Hun sitter da på benken el står på en stol, og titter på og prøvesmaker det meste. Lillebror ligger da i vippestolen sin på kjøkkenbordet og ser på oss, el han sover utenfor i vogna hvis han har sovnet på turen fra bhg. Jeg kan knapt ha vippestolen på gulvet, for da skal storesøster også ned dit, og kooooose med lillebror, det kan bli litt voldsomt, he he...

Vi har ikke tvillingvogn, har ståbrett til lillebrors vogn, og dette fungerer fint. Storesøster her er veldig flink å gå, og sier fra hvis hun vil stå på brettet. Har selvfølgelig tenkt på søskenvogn, men må innrømme at jeg er litt stolt over å klare oss uten :o)

Selv om storesøster er trassig, så er hun egentlig veldig snill og lydhør når det bare er meg, henne og lillebror hjemme el ute på tur. Hun begynner mest å teste oss ut og trasse når pappa kommer hjem, farmor stikker innom etc. Vi koser oss faktisk mye sammen når det bare er meg og de to små :o)

Skrevet

anbefaler en mei tai eller en ergo sele.jeg har 23 mnd mellom mine.bruker ike tvillingvogn.eldstemann setter seg på fotbrettet eller oppå bagen i vogna hennes .ellers har jeg brukt mye sykkel med tau i.middag fikser jeg før jeg henter,så det varmes opp bare.de gangene jeg ikke gjør det så er 2 åringen med meg på kjøkkenet og minsten sover eller leker på gulvet eller lekegrinda.han kommmer oppi der men koser bare med henne så det går ganske greit.de dagene begge surver og ikke noe går riktig vei,setter jeg lille på ryggen i ergoen og har begge armene fri til eldstemann.bruker ergoen med lille på ryggen ute også.da kan jeg løpe etter han eldste uten å fly etter med vogn.

Skrevet

Hei!

Jeg har en på 3,5 år, ei på 2 år og en på 1 år.

Mye krangling og høyt støynivå, hehe!

Når jeg lager mat så setter jeg ofte på en film jeg vet de elsker, f.eks. karius og baktus. Da holder de seg rolig en stund:-)

Fred får jeg på kjøkkenet, for vi har lagd oss "western dører" som jeg kan feste, slik at barna ikke kommer seg inn. Barna kan bare kikke under eller på siden, så ser de meg der inne. Disse er praktiske ellers også, for da finner ikke småtrollene på så mange sprell på kjøkkenet:-)

Om du lager deg slike dører, så kan du jo ha babyen på kjøkkenet mens jenta leker i stua?

Også lager jeg mye ovnsmat...da kan jeg ta meg god tid med skjæring av grønnsaker...gjør ikke noe om jeg blir avbrutt i det....også setter jeg kjøtt og grønnsaker i stekeovnen....maten lager seg selv:-)

Jeg går sjelden tur med alle tre...men når jeg gjør det, så bruker jeg tvillingvogn til de to minste, eldstemann går stolt ved siden av.

I vogna har de så mye å følge med på at det blir lite krangling. Evt kan de få noe å tygge på, da er det jo stille en stund:-)

Ofte tar jeg heller bilen og kjører til en lekeplass, eller til noen jeg kjenner med stor tomt, så kan barna utfolde seg litt med leker eller natur.

Hmmm, men jeg lurer litt på dere andre her...

Er dere hjemme hele uken med bare minsten og eldste halv plass i barnehagen, eller jobber dere også ved siden av?

Jeg er hjemme på heltid med mine tre små, mannen min jobber på nordsjøen. Når han er hjemme pusser han opp det nye huset vårt og er hjemme bare et par timer på ettermiddagen. Spiser middag (sen middag) og legger ungene. Så drar han og jobber igjen til 22-23 på kvelden.

Jeg gjør alt husarbeid, matlaging, handling osv selv.

Om jeg ber han om det, så kan han vaske gulvet eller ta oppvaskmaskinen, men jeg spør sjelden for han jobber så mye selv.

Har ingen besteforeldre som kan avlaste og føler dagene er slitsomme.

Har ikke råd til barnepass... Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre?

Skrevet

jeg er og veldig mye alene med mine 2 sønner(snart 3 å 7 1/2 mnd) pga av far jobber på havet.det var selvfølgelig tungt i begynnelsen til man har fått rutiner,men jeg ha han i vippestolen på kjøkkenbordet,sånn at jeg kunne ha kontroll for at ikke storebror skulle finne på noe.det gikk helt greit.når jeg gikk tur,stod storebroren på ståbrett på vogna,å det funket veldig bra å det syntes han var supert,for da såg han lillebror i vogna og:)

Skrevet

Hei..

begynner med å si at det blir bedre...

(er mye alene med begge, mannen min er selvstendig og har lange arbeids dager..)

Fikk nr 2 på nyttårs aften...

Og da var nr 1 bare 17mnd...

et var ganske tøft i begynnelsen, enda nr 1 hadde full barnehage.. leverte seint og hentet tidlig pga sovingen til minsteman..

klarte å få rutinene slik at babyen sov mens jeg lagde middag... og da hjalp storebror til, ellers så tegnet han på kjøkkenet.. sånn at jeg kunne følge med...

Kjøpte også en enkel tvillingvogn.(carena) og hadde en myk bag oppi til babyen...

håper du finner den rutine som passer for dere..

mange klemmer fra

Skrevet

Jeg har ei jente på 2år og en gutt på 4mnd. Synes det er kjempetravelt! Jeg synes det er så trist at jeg ikke koser meg like mye med babyen denne gang som sist. Det blir jo ikke tid til det... Vi har hatt mye sykdom og mye skriking siden han ble født. Jeg bare gleder meg til han blir større og alt blir enklere.

Jeg har ingen gode tips til deg jeg, altså. Men hiver meg på lekegrind med justerbar bunn! Og selvsagt forbud mot å klatre oppi!!!

Jenta mi er veldig glad i puslespill og andre "fikle-leker", så hun sitter som regel i tripp-trapp-stolen og sysselsettes med pusleriene sine mens jeg lager middag. (Eller hun er i barnehage).

Jeg synes den største utfordringen er legging når jeg er alene med dem. Begge er vanskelig å legge på kvelden. Junior skriker og storesøster løper ut av soverommet og roper på mamma om igjen og om igjen.... PUH!

Vi får tro at to tette har mange fordeler i tiden som kommer :o)

Skrevet

føler akkurat det samme som deg, blir løping hele dagen, og når minsten endelig har sovnet, så vekker hun eldste han .. (medVILJE):-(

Når vi skal ut har vi tvillingvogn, hadde ALDRI gått uten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...