Cajsa Skrevet 22. august 2006 #1 Skrevet 22. august 2006 Kommer over fra gravid i moden alder. Min prinsesse ble født 20 juni, og er min første. Det er alder (37) og ikke erfaring som gjør at jeg søker meg til forumet for modne foreldre. Er det forresten flere førstegangsmødre her? Jeg fikk ihvertfall en liten jente på 2930 gram og 49 centimeter. Fødselen ble igangsatt siden hun ikke vokste så mye som hun skulle inne i magen. Dette har hun heldigvis tatt igjen etterpå, og er godt over 4 kilo nå. Jeg sliter litt med ammingen og må supplere med tillegg, så dette med mating har vært litt slitsomt. Vet ikke om jeg kommer til å fullamme henne, men har leid en elektrisk pumpe for å holde på den melken jeg har, og har greid å øke litt. De som har forsøkt det samme vet sikkert hvor mye tid det tar! Ellers koser vi oss begge to selv om pappaen måtte tilbake på jobb etter 6 uker. Dagene går fort, og en liten tur ut blir raskt nesten en ekspedisjon med amming, flaske etc før vi kommer oss ut av døra. Jeg har derfor kjempedårlig samvittighet som sa jeg skulle komme til treffet på Frogner cafe på mandag. Av alle ting forsov jeg meg! Skulle ha en liten ammestund som plutselig var blitt en totimers formiddagslur for oss begge. Jeg håper imidlertid det blir flere sjanser. Ser at attpåklatten har andre viktige ting å tenke på, og føler med dere. Håper dere kan ha en god tid sammen. Til dere andre, så hilser jeg og vesla (vi er litt trege med navn her i huset) og vi snakkes mer utover høsten.
ettbarnsmammaen Skrevet 22. august 2006 #2 Skrevet 22. august 2006 Hei og velkommen hit til oss! Jeg fylte 42 år nå i sommer og er førstegangsmor. Fikk en datter 12. januar. Vi har også slitt mye med ammingen. Datteren min sovnet ved puppen hele tiden, så jeg hadde store problemer med å få i henne mat. Brukte hjelpebryst en stund, men da det ikke fungerte lenger, måtte vi supplere med flaske. Jeg pumpet meg mye og spedde på med mme av og til. Kan skrive under på at pumping tar tid, i hvert fall for oss som ikke har plenty med melk! Hvis det er lite melk som er problemet ditt, kan du prøve hjelpebryst. Det kan du lese om her: http://ammehjelpen.no/nyheter_more.asp?NewsID=246#hjelpebryst På ammehjelpens sider er det mye nyttig informasjon, og du kan også chatte med en ammehjelper. Jeg har fått masse hjelp fra dem og ammer fremdeles ved siden av fast føde. Var fast bestemt på at jeg ville amme, koste hva det koste ville. Du kan også kontakte en ammehjelper og høre om hun kan komme hjem til deg. Da kan hun se på sugetaket til babyen din og evt. hjelpe deg med hjelpebrystet hvis du ikke får det til. Du har sikkert vært inne på Ammedebatten her på DIB. Jeg er mye der. Det er et par ammehjelpere som er der inne også. De er flinke til å gi råd, så du kan trygt presentere problemet ditt der. Lykke til med ammingen! Du får det nok til hvis du står på! Kanskje vi ses på neste treff?
Selma62 Skrevet 24. august 2006 #3 Skrevet 24. august 2006 Hei Cajsa! Jeg er i samme situasjon som deg, jeg både ammer og gir tillegg. I hvoedsak lever han på tillegg, men det blir ett par amminger per dag som gir kos og litt antistoffer og 'krisemat' når man ikke har flasken klar- hvis du skjønner. Jeg drev også og pumpet meg i tre måneder, og hadde leid pumpe. Dette er en kjempejobb og da jeg leverte inn pumpen var det en befrielse for å si det mildt. Nå fungerer livet vårt helt nydelig. Pappa og storesøsken kan bidra til å gi mat og jeg kan også sove en hel natt når pappa tar han. Samtidig får han litt morsmelk. Og, dette er ikke sturent å si, men det er såpass mye miljøgifter i norske kvinners morsmelk at det er noe diskutabelt hvor bra det er å fullamme. Vi kvinner skiller ut giftstoffer (sprøytemidler fra mat og PCB og annet dritt fra bygningsartikler bl.a.) som vi har akumulert i fettlaget vårt gjennom vårt lange liv (og vi eldre har hatt flere år å samle på) og dette pøser vi inn i ett lite barn som skal absorbere det og har bare 3-4 kilo å fordele det på... I løpet av ett år med amming kan en kvinne miste mellom 30-50% av giftstoffene sine. (jeg vurderte å fortsette å pumpe bare for å kvitte meg med dem, men orket ikke - du skjønner sikkert). Det forskes på nå i den store mor-barn undersøkelsen hvor kvinner har levert inn morsmelk om ikke dette kan være grunnen til at det ofte er den førstefødte som statisktisk mest er plaget med astma og allergier. Etter den første så har jo kvinnen fått redusert sitt eget nivå. Så det er aldri så ille at det ikke er godt for noe . Har også planlagt å komme på neste treff....
LilleGumman Skrevet 24. august 2006 #4 Skrevet 24. august 2006 Oi, nå fikk nå jeg nesten dårlig samvittighet for å amme...?! Melkeproduksjonen går nå virkelig for fullt her og tanken på giftstoffer til den lille er ikke hyggelig å tenke på. Selv om jeg etter å ha fullammet begge de to storesøstrene i 6-7 mnd vel burde kanskje ha kvittet meg med det meste allerede? Huff, nesten ekkelt å tenke på.
Ronja65 Skrevet 25. august 2006 #5 Skrevet 25. august 2006 Hei Cajsa. Velkommen hit. Det med navn tar noen ganger tid. Vi brukte 3 mnd for å bli enig. Har nemlig også tre store storesøsken som hadde sine meninger. Men nå er hun døpt til Thyra. (+ en par andre navn:-))) Det er slitsomt og streve med ammingen, selv har jeg jo følgt selma62 og Sondre på deres ferd i ammingens og pumpingens rike. Må si jeg er imponert over insatsen og ikke minst Selmas ro (heter det det på norsk?) ..... Hadde selv bare lit startproblemer med lit lite melk. Når Thyra var 2 uker så hadde det snudd, heldigvis. Nå går ammingen kjempefint, og vi fullammer som bare det. Det er ikke noen hyggelig tanke med alle gifstoffene, men samtidig så tror jeg på ammingens fordeler. Kan bare huske at når jeg fikk min nr 2 i 1991, så begynnte jeg og arbeide når han var 7-8 mnd. Da ble det fort slutt på ammingen. Fra den alderen så utvikklet han en veldig slitsom astma, som han heldigvis har vokst i fra nå:-)). Men kanskje astman hadde kommet uansett? Jeg er derimot veldig i tvil når det gjelder vaksiner... har selv valgt at hun skal få vaksinene sine. Men burde man kanskje ha ventet?. Vi putter in mye stoffer i en liten kropp. Koselig at du tar deg tid til å stikke innom da Cajsa:-))
Cajsa Skrevet 29. august 2006 Forfatter #6 Skrevet 29. august 2006 Hei alle sammen Det var litt deilig å høre at det er flere i samme situasjon selv om jeg unner dere en lettere hverdag. Jeg har bestemt meg for å prøve litt til, men fikk meg en tankevekker om avfallsstoffer. Prøvde å tenke etter alt det rare kroppen kan ha samlet opp i løpet av et liv. Min mor fortalte forresten at hennes far brukte DDT i kjøkkenhagen for å holde insektene unna gulrøttene. Skulle ikke forundre meg om det er spor etter dette i kroppen min - selv om det er generasjon i mellom. Nifse greier. Jeg kjøpte forresten elektrisk pumpe i forrige uke. Den er liten og lett, og nå skal jeg bli flink til å holde melkeproduksjonen ved like. Vesla tar både pupp og flaske, men blir lett stresset av pupp på fremmede steder. Har heldigvis enkelt system for melkeblanding, så nå fikser jeg tåteflaske og varming med en hånd mens den lille blir trøstet (hun er utålmodig...) Det er godt å ha kusiner som er helsesøstre og kan komme med tips :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå