Gå til innhold

Nuss nuss: Velkommen til Danmark!!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Oppdaget plutselig at det er jo i dag du flytter, jo! Så har du kanskje funnet ut en del av disse tingene allerede..?

 

Bor i Randers, har gjort det ett år, og baby er 10 mnd (født i Dk). Danmark har IKKE kontantstøtte! ARG!! Noen kommuner gir "Tilskud til pasning af egne børn", som tilsvarer litt. I Randers er det 4100 kr/mnd, og man kan max få det i ett år pr. barn. Men pr 01.01.07 slås mange kommuner sammen til storkommuner, og så skal jo hver kommune til å bestemme om de vil ha den ordningen eller ikke. Jeg håper virkelig Ny Randers kommer til å fortsette, for jeg begynner i september og hadde tenkt å benytte meg av det i et år. Du har kanskje funnet ut ang. din kommune allerede, men hvis ikke finner du info på kommunens hjemmesider.

 

De har ingen ordning med engangsstøtte e.l. ved fødsel, så hvis du skal ha flere barn er det smart å opptjene rett til barseldagpenger. (Min. 120 timer i løpet av de 13 siste ukene før termin). Hvis mannen din har bodd utenfor Dk i mer enn to år (eller var det ett?), så får du nemlig starthjelp i stedet for kontanthjelp (sosial bistand). Det vil i praksis si at hvis han tjener mer enn 10-11 000 i mnd så får du ingenting, med mindre du jobber så du får tjent opp rett til dagpenger..

 

Jeg savner Kaviar, gulost og godt grovt brød! Og så selvfølgelig familie og venner.. Ellers har jeg vært hjemme 2 ganger og hat besøk masse, så jeg har ikke savnet Norge så fryktelig.

  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia!

 

Jeg flytter til Køben på Torsdag/Lørdag (flyttebilen kommer torsdag, vi reiser lørdag..) Hadde vært kjekt å treffe noen andre nordmenn/damer der nede...

 

Liker dere fotball?

Brann spiller mot Helsingborg (ikke så langt fra Køben=)) 10 des....

Skrevet

Paa denne siden

 

http://norskiutlandet.diskusjonsforum.no

 

finner du linker til diverse sider hvor man kan bestille nors mat, om du savner det?? Tror du maa vaere medlem for aa lese de innleggene..Men det er bra da...hehe

 

Savner en del produkter jeg og, saa kjekt med slike sider..

  • 1 måned senere...
Skrevet

Hei og tusen takk! Dette var en stor hjertevarmer ja. Har akkuratt fått internett så jeg har ikke fått sett dette før nå! Ting gikk faktisk ikke som de skulle da vi kom her ned. Da jeg dro til den jobben jeg var blitt lovet og skulle skrive under kontrakten fikk jeg beskjed om at det kun var blitt til en 50% stilling. Og kjøre i 40 min for 20 timer i uka blir for dyrt så det var bare å glemme. Arg%#"¤"&¤(= Begynte å søke endel andre jobber og var til en hyggelig jobbsamtale men den jobben fikk jeg heller ikke da en annen var bedre kvalifisert. Så oppdaget jeg at jeg var gravid igjen og 2 mnd på vei da jeg fant det ut. Rett etterpå kom magen og hvem vil ansette en gravid???? Så nå lever vi kun på min manns inntekt og jeg har jo som du vet ikke krav på noen ting. Har termin den 7 mai og håper jeg får arbeid ifra november så går far hjemme i 4 mnd og det nye lille gullet begynner i vuggestue med storebror når det er 10 mnd. Vi trives veldig godt til tross alle problemene som kom. Min mann var nære ved å dra oss tilbake til Norge igjen for han er så sinna på det forbannede systemet her, men jeg fikk snakket ham ifra det. Det er ikke bare å dra sønnen ut av vuggestuen igjen å så forvente han skal puttes i barnehagen i Norge. Han fortjener ro og fred. Han trives så godt i vuggestuen at selv om jeg går hjemme så har jeg ikke hjerte til å ta han ut selv om vi hadde spart litt på det. Vi får heldigvis kommunal støtte siden mannen er aleneforsørger. Vi snakkes seinere. Tusen takk igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...