Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen. Mannen min er fra Irak og vi har tre nydelige barn sammen. Våre barn snakker kun norsk, med unntak av få ord. Nå tenkte vi at det hadde jo vært greit visst de kunne lært språket hans. Så fikk vi høre at barn som har to utenlanske foreldre får morsmålopplæring på skolen. Noen som vet om to kulturelle familier har rett på det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var et interessant spm!

datteren min begynner jo i skolen neste år! Håper noen her kan svare på det.

Skrevet

Så lenge en av foreldrene er norske tror jeg at man nok ikke krav på det i skolen. Men dere kan jo ta å undersøke med skolen når den tid kommer. Hvis de har krav på det i skolen - ville de da ikke hatt krav på det i bhg og da?

Der har vi den fordelen med at Tobias sitt andre språk er engelsk..

Skrevet

Hvis barna deres skal lære seg sin fars språk, er det nok han som må lære dem det. Mange kommuner, bl.a. Oslo, velger bort morsmålsopplæringen (selv om det er litt tvilsomt juridisk sett), og det er uansett ikke mange timene de får. Noen skoler har fagopplæring på morsmålet, men da bare for de elevene som ikke kan få denne på norsk. Det er jo private tilbud også, etter skoletid, men skal ungene lære å snakke språket, bør faren deres kun snakke dette språket med dem, og ikke norsk.

Hilsen språklærer

Skrevet

Jeg tror nok heller ikke dere har rett på noe språkopplæring. Men mannen din kan jo begynne å lære dem litt? Norsk vil de jo lære uansett.

Vi er heldige, vi har tospråklig barnehage, men likevel har vi funnet ut at pappaen må snakke spansk hjemme for at hun skal bli tospråklig.

• 3 uker senere...
Skrevet

Faren bør snakke arabisk med dem, men dersom de er vant til norsk bare vil det alene nok ikke være nok. Ferie i Irak er kanskje ikke akkuratt noe å anbefale, men tror det fins grupper på kveldstid hvor barn kan snakke arabisk sammen og får opplæring i språket. Prøv å forhøre dere litt rundt om ikke det fins et slikt tilbud i nærheten.

Skrevet

her er jeg norsk og pappaen polsk, og lillegutt har akkuratt begynnt i bhg. jeg har og lurt litt på dette, og mor til en venninne av meg har begynnt på kurs for å lære litt om flerkulturelle ting??? ikke sikker på hva det var for noe, uansett så hadde hun sagt til venninna mi at vi faktisk har rett på støtte til opplæring av språk til lillegutt.... Nå var ikke dette så utfyllende som dere sikkert hadde håpet på, men jeg skal prøve å få vite mer...

Skrevet

Hvis de skal ha rett på å få morsmålsopplæring på skolen må de ha dette språket som 1.språk.

Men hvorfor har ikke mannen din snakket arabisk(eller kurdisk, vet ikke hvilken del han kommer fra) med barna?

Vi har en liten jente på 6 måneder og er skjønt enige om at han skal snakke kurdisk med henne og jeg norsk....

Men opplever i andre familier hvor dette praktiseres at far snakker med barna på sitt språk, og de svarer på norsk hehe.

De forstår, men bruker det ikke så mye selv. Men de får jo inn norsk fra alle kanter så... men nå spora det helt av.

Kan jeg spørre om hvor dere bor Sandra78.

Skrevet

Mannen min er desverre sløv med å snakke urdu med barna :(

Han tror nemlig ikke de lærer det når de er så små!?! Noen som har misforstått en smule...hehe

Skrevet

Heisann. Takk for mange svar. :)

Ja, si det...hvorfor snakker min mann ikke kurdisk med barna..Han prøver jo det, men skifter fort over til norsk spessielt visst de ikke forstår. Da går jo ting mye fortere, noe som er bra for en meget utålmodig mann. Han hadde aldri hatt tålmodighet til å sette seg ned å lære dem skriftspråket, og det er jo så synd, for det er så vakkert. Jeg har prøvd å se etter noen kurs her i rogaland, men ikke funnet noe enda. Har sett det er noen internett kurs da..,altså for meg da, for jeg kan heller ikke snakke mye kurdisk. Får høre litt rundt..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...