Gå til innhold

atopisk eksem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er ni måneder og har mye atopisk eksem i ansiktet. Jeg har prøvd mange kremer og er litt fortvilet. Med legen fikk han først mildoson, leucid og hydrokortison. Han ble bra av dette, men med en gang han sluttet kom eksemet tilbake. Da fikk jeg apolar av legen. Dette og hjalp, men etter endt behandling kom eksemet tilbaket. Etter dette har jeg prøvd aderma exomega serien, jeg har prøvd å bade han i avkoket av havrekli, jeg har prøvd en krem fra helsekost som heter sona skin repair. Er det noen som har flere tips?? Jeg vet at det som hjelper på noen, ikke hjelper på andre og at man bare må prøve seg frem til man finner noe som virker på akkurat sitt barn. Derfor trenger jeg mange tips. Skal til legen snart og kommer til å spørre om han kan sende oss videre til hudavdelingen på sykehuset, men har hørt at det ikke er så lett og bli videresendt når han er så liten. Jeg vil så gjerne at gutten min skal bli bra, han klør og har det ikke noe godt når eksemet er slik som nå, og de gangene han har vært bra så er han så mye mer bli og førnøyd. Vær så snill og kom med tips dere som har barn med atopisk eksem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja det er sant at alle er forskjellige. Jeg brukte en stund en krem som heter Tyroler natursalve i ansiktet pa min gutt, synest den var bra. Den finner du i helsekostbutikker. Les ellers pa eksem og allergi debatten her inne, mange bra tips. Og kanskje han vokser det av seg.

lykke til!

Skrevet

eneste som hjelper på min er ceridal lipogel på de tørreste flekkene i ansiktet. resten av gutten smøres innimellom ceridal lipolotion. vaskes med ceridal oljebad.

Cerdal inneholder kun tre stoffer! inneh ikke vann , parfyme, konserveringsmidler eller parabener. kjøpes på apoteket

Skrevet

Hei!

Eivind hadde mye eksem i ansikt, albueledd, bak knærne osv - sånne varme litt fuktige steder. Vi fikk mast oss til allergispesialist da han var 4 mnd, og det viste seg at han reagerte på at jeg spiste egg (fullammet). Jeg sluttet med egg, og han ble veldig mye bedre.

Nå er han 4 år, og spiser fortsatt ikke egg. Det virker som om han får eksem i forb. med værforandringer etc (generelt litt følsom hud), men vi holder det i sjakk med mildison og aderma exomega. Han har stort sett ikke synlig eksem nå. Han klør litt om nettene, og får phenamin for det. Da sover han bedre også - helt grei bivirkning :)

Det jeg egentlig ville fram til var om du har utelukket at eksemet kommer fra allergi. Hvis ikke, så ville jeg gjor det om jeg var deg.

Men ellers har jeg ikke mye å foreslå - virker som om din gutt er mer plaget en min er/var.

Skrevet

Är han alergisk mot tex mjölk eller egg? Min dotter som är atopiker (8mnd) blev testad då hon var 6 mnd och reagerade på begge. Jag som ammar slutade äta egg, och hon fick gröt utan mjölk. Hon blev mkt bättre! Så slutade vi använda olja i badvattnet (olja stänger in huden), och började bada henne varje dag (i bara vatten). så använder vi locobase i ansiktet och på händer och fötter, och apobase på ben och armar... Kortison kräm som heter kenacutan vid behov... Nu är hon väldigt fin i ansiktet och kroppen, men reagerar lätt om hon (eller jag) äter histaminrik mat.

Skrevet

Du kan også lese mer på forum "Eksem og Allergi".

Skrevet

har ei jente på 5 måneder som også sliter med veldig tørr hud. Hun var ekstra plaget tidligere i sommer når vi hadde det veldig varmt. Da dukket det opp røde flekker overalt som klødde og var veldig plagsomme for henne. Gikk til legen og fikk beskjed om at hun hadde en form for atopisk eksem. Begynte å bruke en mild type kortison på de mest utsatte områdene. Den hadde god effekt og stoppet kløen, men hun var fortsatt like tørr. Har byttet mellom merkene a-creme, locobase og nå i det siste har jeg også brukt et merke som heter a-derma. Jeg synes ikke at noen av disse har hjulpet så mye. Hun er fortsatt veldig tørr i huden, nesten som sandpapir og kremen preller av henne. Synes synd på henne som har disse plagene og hun graver og klør seg over hele kroppen hele tiden, til og med i hodebunnen.

Skrevet

Siden eksemet kom tilbake med en gang, kan det være du ikke har brukt hydrokortisonpreparatene lenge nok. Altså at du har sluttet å smøre før eksemet er borte (dvs fortsatt rødhet, kløe, hevelse osv). Mange foreldre er så livredd kortison, at de underbehandler barna sine, og dermed får nye oppbluss hele tiden.

Ellers finnes det en reseptbelagt krem som virker som kortison, men uten de "farlige" bivirkningene (tynn hud osv). Den er spesielt anbefalt til ansikt/nakke/hals. Tror barnet bør være 2 år, men forhør deg med en hudlege. Kremen heter Elidel. Det finnes et tilsvarende preparat, Protopic, men dette er en salve, og vil være fryktelig klissete og ubehagelig å smøre i ansiktet.

Ellers står det litt mer om disse på Eksem & Allergi debatten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...