Gå til innhold

Amming HJELP MEG

to ganske tette og helt ferdig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så urolig usikker på disse tidene.... de små skal ha mat hver 3 - 4 time. det er greit, men når min lille bruker nesten en time på å spise seg mett etter en del krangling ved matfatet, hun bruker lang tid på og slå seg til ro. Skal jeg da ta 3 timer fra hu er ferdig å spise eller fra jeg faktisk begynner??? holder på å bli sprø av disse tidene. Hu er ikke lita og har heller ikke gått noe ned i vekt. Men etter måltider kan hun ha en våkenperiode og når hun da enderlig sovner igjen må jeg vekke henne hvis jeg skal følge tidene.

Jeg blir snart gal av dette kan noen svare????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia du :)

La jenta di bestemme selv når hun vil ha mat...ikke bry deg om å se på klokka. Sover hun, så la henne sove...ihvertfall så lenge hun er frisk og legger godt på seg.

Her i huset bestemmer snuppa helt selv når hun vil ha mat...noen ganger hver time, andre ganger kan det gå 4 timer(hvis hun sover lenge på dagen).

Kos deg med pia di og vær trygg på at hun sier ifra når hun er sulten:)

Skrevet

tusen takk for svar men lurer fortsatt på om det er timer fra jeg slutter eller begynner og amme særlig når det tar så lang tid.... vi kan jo risikere at hun sover over 4 timer også!!!! da må jeg vel vekke henne.....??? synes dette er veldig vanskelig

Skrevet

Hvor gammel er hun da? Nyfødt? Mi jente brukte også rundt en time i begynnelsen. Men det var fordi både jeg og hun var fersk på ammingen tror jeg. Jeg ville regnet 3 t fra hun var ferdig å spise ihvertfall. Men om hun sovner, ville jeg bare latt hene sove videre. Hun våkner nok når hun er sulten. Det sies jo også at de små regulerer spisingen selv;-)

Skrevet

jeg har alltid tenkt 3-4 timer fra hun er mett til neste måltid.

men bruker du virkelig en hel time på ammingen??

Skrevet

Nå går det lett bare 5 min pr. måltid ;-)

Skrevet

jeg bruker en hel time på dette, det er litt frustrerende, men det er fordi jeg også er veldig fersk på dette hu er 11 dager gammel, jeg er skikkelig hønemor og livredd for at lille jenta mi ikke skal få nok mat

men tusen tusen takk for betryggende svar.....

Skrevet

Heisann!

Hadde samme problem som deg når snuppa mi var nyfødt og frem til 3 ukers alder, hun slet med sugingen og brukte kjempelang tid, mye "armer og bein".

Jeg ble helt frustrert av alle de "gode velmenende" råd jeg fikk over alt om amming. De av eldre garde sa at jeg MÅTTE vekke henne og få inn faste rytmer med en gang, det vil si mat hver 3 time.

De yngre og mer moderne mammaene sa at dette styrer hun selv.

Jeg begynte desverre med å teste ut den første, vekket henne opp etter 3 timer (fra hun var ferdig) for å begynne på igjen. Samme slitet hver gang. Etter 2 uker var jeg supersliten, hadde tynnslitte nerver og såre brystknopper og testet da ut den nyere varianten og det funket superbra!

Litt etter litt ble ammingen en kosestund for både mot og barn. Gikk bare en ukes tid så spiste hun seg mett på 10-15 min og det gjør hun enda.

I begynnelsen når hun styrte det selv ble det en periode med hyppige måltider men det stabiliserte seg kjapt. Nå går det rundt 2-3 timer mellom på dagtid og 3-4 timer mellom måltidene på natten, hun er 2 mnd i dag :o)

Vil absolutt anbefale deg og la henne styre det selv, rutinene lager hun og da er det bedre å justere litt på de etterhvert.

Lykke til! :o)

Skrevet

Begge ungene mine var også seintspisende i begynnelsen, men det gikk seg til når de var 3-4 uker gamle. Jeg tok tiden når måltidet var over....den gangen jeg tok tiden......Jeg lar jenta mi bestemme selv når hun er sulten, og det blir ca. hver 3-4 time.

Lykke til videre:o)

Skrevet

Jeg ville latt henne bestemme det selv, det har i alle fall fungert veldig bra for oss. I begynnelsen kunne det variere fra en time til over 4 timer, hun sier nok i fra når hun er sulten. Etter 3-4 mnd kan du nok begynne med mer rutine, 3-4 timer mellom hvert måltid. Prøv så du ikke stresser eller anspent, det stopper tilgangen på melka. Jeg pleier å pumpe meg i dusjen på kvelden (har for mye melk) og en gang skvett jeg da mannen min kom brått inn på badet. Resultatet var at melka stoppa, måtte pumpeen stund før den kom tilbake! Prøv å følg med på noe veldig interessant på tv, da slapper du av og melka kommer til å renne! (håper jeg i alle fall) Lykke til og husk at det blir bedre etterhvert, jeg var skikkelig klønete de første to månedene, mens nå føler jeg meg som ei melkeku!! :-)

Skrevet

Som andre sier her, noen bruker fryktelig lang tid i starten - det går seg til etterhvert. Og det beste er om vesla selv bestemmer når maten skal serveres, ikke klokka.

Når det er sagt, hadde en liten gulsott-jente, og vi skulle amme hver 3.time da vi var innlagt for lysbehandling. Dvs. 3 timer fra starten av måltidet til starten av neste måltid (eks. 6 - 9 - 12 osv).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...