Gå til innhold

Noen som har giftet seg f.eks i hagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare prest eller sorenskriver som kan utføre dette? Mener jeg har hørt at advokater kan men klarer ikke finne noe som helst ang dette på nett så tror kanskje jeg tar fei...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi giftet oss humanetisk i sommer. Det var i en hagen. Det var fantastisk fint:)

Lykke til!

Skrevet

Sorenskrivere, dommere og dommerfullmektiger har vigselsrett. Det er opp til hver enkelt om de gjør det utenfor "kontoret" og kontortiden. her er praksisen ulik og individuell.

Prester kan ikke vie utenfor vigslet område som et kirkerom. Dette er strammet inn etter at Einar Gelius viet et par i telefonkiosken nedenfor vålerenga kirke. Men jeg vet at Einar har tøyd de nye retningslinjene litt ved f.eks å foreta vielse på Hovedøya, men ved kirkeruinene. Ellers kan prester komme og velsigne dere i hagen, hvis dere har ordnet vielsen borgerlig først, f.eks.

Human-Etisk forbund er de som gir dere som par størst spillerom. Dere bestemmer sted og langt på vei innholdet og forløpet for seremonien, bortsett fra akkurat den godkjente vigselsteksten.

Skrevet

Tusen takk for kjempe godt svar!!! Har funnet ut nesten alt i løpet av noen timer, men visste ikke det strenge med prestene... Må sjekke mer med human etisk forbund da, men da kan man vel ikke stå i stats kirken?? Gjør jo det, men føler meg ikke akkurat kristen og kunne godt tenkt meg å gjøre det på litt ikke-kirkelig-vis.. Ikke bare lett å bestemme seg heller, og vi er bare i drømmefasen så får se. Takk igjen.

Skrevet

For humanistisk vielse holder det at én av dere er utmeldt fra statskirka/innmeldt i HE

Skrevet

det hørtes rart ut med disse prestene , fordi jeg hørte på radioen i går at gelius hadde vært til å viet et par en pub nå nylig ..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...