Gå til innhold

kan dere som har erfaring med minifom dele de med meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en jente på 8 dager som noen ganger blir veldig urolig etter mat. kan virke som om hun har mageknip, og om natten ligger hun i søvne og stønner og vrir seg og trøkker på som om hun må prompe/bærsje.

skal jeg prøve minifom, og i såfall hvordan? står jo på pakken at det er for 3 mnd kolikk.

setter pris på all tilbakemelding!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt var to-tre uker da vi begynte med minifom. Han slukte så mye luft ved puppen, så vi fikk anbefalt minifom av helsesøster. Du må gi en teskje før hvert måltid ved puppen og hvis du glemmer må man begynne helt på nytt. Du ser om minifomen har effekt etter et par dager, noen hjelper det for andre ikke. Jeg syntes det hjalp for oss, og etter at han ble to mnd sluttet vi og magen funka av seg selv.

Du kan jo også se litt hvordan hun får luft i magen, om det er noe du spiser eller om hun sluker luft ved puppen. Jeg fikk råd om å ikke spise melkeprodukter, druer, broccoli etc.

I tillegg er det bra å amme sittende slik at babyen blir liggende skrått, med hode høyere enn underkroppen slik at luft kan komme lettere opp. Bruk tid på å få henne til å rape etter måltidet, det hjalp oss.

For oss føltes det veldig fortvilende å høre den lille tassen som sleit med magen uten å kunne løse det, men det går over! Lykke til!

Skrevet

Hei!

Først og fremt bør du passe på at hun raper, legg henne opp på skuldra og klapp under rompa, stryk oppover ryggen osv. Vi begynte å bruke minifom etter noen heftige grinetokter da hun var 4 uker tror jeg, og det gav seg. Kan ha vært tilfeldigheter, men vi har fortsatt. Siden jenta di er så ny, kan det jo tenkes at det bare er tarmsystemet som har litt "startansker", det skal jo i gang. 8 dager..sukk! Såå smått og søtt!

:)

Skrevet

Vi bruker Minifom før hver amming, og det har hjulpet jentungen masse. Hun har ikke kolikk, men hun får mye lettere lufta av seg, både den ene og den andre veien. Jeg gir henne 10 dråper før hvert måltid slik det står på pakningen.

Skrevet

HEI

Jeg brukte minifom før måltidene. *hovd måltid*

Husk du skal ha d i kjøleskape. Brukt 2 flasker med d. Hun ble veldig bra. Du Må bruker d 2 dager for å se effekten.

Tipes : når jeg løftea begge beina mot magen å holde d lit, da proooopa hun. (lærte d på helsestasjon) dra gjen. helsestasjon hvis du ikke for d til!

Lykke til

Skrevet

Sorry, er en stund siden vi brukte det, selvfølgelig er det ikke en t-skje, men 10 dråper som står på pakningen.

Skrevet

Hei! Vi brukte minifom 10 dråper før hver amming fra guttem vår var 3 uker.Hjalp helt fantastisk!Fortsatte å gi det innimellom helt til han var 3 mnd. så ble det mye bedre og vi slutta ettehvert

Skrevet

Hei.

Snuppa mi var mykje plaga med luft. Me begynte med minifom da ho var eiv veke trur eg. Det verka veldig bra, ho vart mykje bedre til å rape.

lykke til

Skrevet

Guttene våre hadde kolikk og var svært urolige. Vi begynnte på minifom pluss at jeg kuttet ut allt som heter melkeprodukter og dette har hjelpt svært godt på..

Skrevet

Hei!

Vi brukte minifom på jenta vår da hun var en måned ca. Da hadde hun en heftig periode med magevondt, så vi prøvde det og det hjalp! Brukte det abre en uke, mens jeg la om kosten (ikke melk osv) og begynte å drikke ammete. Nå er det myyyye bedre!!!

Skrevet

Her ble det dobbelt så ille med miniform, hvis mulig....

Skrevet

Vi har brukt minifom i snart 2 uker. Vi hadde det akkurat som deg...Hun gråt seg våken igjen når hun presset...det er blitt mye bedre, men ikke 100%. Men blir nok bedre når hun blir noen mnd pga umodent tarmsystem. Hun er 5 uker nå. Etter vi begynte med det fiser hun mer og ikke så mye pressing som før før hun sovner. Det tok 3 dager før vi merket noen forskjell...

Vi gir det fra sprøyte, utrolig enkelt. 2.5 ml før hvert måltid

Lykke til!

Skrevet

Får du jenta di til å rape etter måltidene? Det slet vi med i begynnelsen, noe som førte til mye magevondt og mye luft som kom ut den andre veien =) Vi brukte minifom for å få han til å rape, da var han ca tre uker gammel og vi ble anbefalt det av helsesøster. Bare prøv, det er ikke farlig for babyene, fikk også beskjed at jeg godt kunne gi litt flere draper enn det stod på pakningen også... Gi 10-15 dråper med en t-skje før hvert måltid. Husk å fokuser på å få henne til å rape etterpå!!!

Skrevet

ja, vi prøver å få henne til å råpe, men det er jaggu ikke lett. vi får håpe det hjelper med minifom da! =)

tusen takk for alle svar!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...