Gå til innhold

Noen som ha gått til psykolog i graviditeten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg sliter med depresjon, og fikk en henvisning fra lege til psykriatrien... Fikk et brev i posten etter kort tid, og der stod det at det kunne ta opp til 3 måneder før jeg fikk komme til. Legen min sa at jeg burde være prioritert siden jeg var gravid, men følte meg ikke mye prioritert når det tar så lang tid. Hver dag som går, håper jeg at det ligger en innkallelse i posten, men neida der er ingenting. Jeg har bare 59 dager igjen til termin, og skulle gjerne hatt noen å snakke med, men vet ikke hva jeg skal gjøre. De tre månedene er også snart gått... Fikk brevet fra dem i juni, og no e vi i slutten av august.. Føler meg snytt...

Noen som har erfaring m å vente så lenge, eller har dere kommet til m en gang? Jeg burde sikkert ringt dem, og spurt.. Men jeg er av den personen som ikke ringer før jeg har mannet meg skikkelig opp.. Og der er jeg ikke enda.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

prøv å ta kontakt med helsesøster på hs, de tar tak i slike problemer faktisk ganske fort

lykke til

ellers bruk dette forum for å fortele lit slik at du føler ikke at du holder ikke lenger

Skrevet

I går fikk jeg brev fra poliklinikken om time. Men jeg ble bare enda mer lei meg når jeg leste det som stod, og alle skjemaene jeg måtte fylle ut. Jeg er student, og følte at de skjemaene og det jeg fikk sammen med innkallelsen hadde mye med jobbsituasjon å gjøre.

Sitter nå og ikke klare å gjøre noe, mens tårene trille... Føle meg veldi ensom, og klarer ikke snakke m andre enn samboeren min om det... Og jeg vet ikke om jeg vil gå til denne psykriatriske sykepleieren om noen uker, for jeg vil ikke rippe opp i ting som har skjedd før...

Blir det dumt av meg å avbestille timen når jeg endelig har kommet inn i systemet?

Skrevet

Hei:)

Jeg også et sterkt behov for å prate med en psykolog da jeg ble gravid. Fastlegen min oppfordret meg å kontakte den nærmeste helsestasjonen der jeg bor, og de kunne gi meg time innen veldig kort tid! Var der i går, og fikk snakke med en utrolig hyggelig psykolog. Hun fortalte at dette var et tilbud til gravide som trengte noen å prate, og at man kunne få et par (2-3-4) konsultasjoner. Hvis man trengte videre oppfølging utover dette, ville hun videreformidler kontakt til andre psykologer. Grunnen til at man bare får noen konsultasjoner på helsestasjonen er at ventetiden skal bli kortere, og flere skal få tilgang til tjenesten.

I tillegg er konsultasjonene gratis (hvis man går privat må man gjerne ut med 4-500kr) !

Lykke til med de tunge tanktene, håper du får hjelp raskt og greit på helsestasjonen!

*Klem*

Skrevet

Hej jag sliter också veldig med depresjon!

Detta fångade min jordmor opp i första mötet og 2 uker senare så hade hon ordnat en träff med psykologen i kommunen! Jordmor ställde upp, samboern var med och det var En underbar kvinna som psykolog, känner att hon verkligen lyssnar. Fick en ny tid en uke etterpå.. på fredag! Då ska jag dit ensam på mitt första besök. Hoppas ganska mye på detta och det ska bli skönt att få reda ut tankar og kanske glädjas och må bra i slutet av graviditeten...

Ta kontakt med helsestatjonen, tror du vinner på det i längden!

Take care!!

Skrevet

Jeg gikk først til en helt vanlig psykolog. Han var veldig koselig, men kunne ikke hjelpe meg. Han hadde ingen spesialkompetanse på svangerskaps/fødsels-depresjoner, og sa blant annet at "fødselsdepresjoner kommer etter fødselen har jeg lest, så din depresjon skyldes ikke babyen". Dumme mann. Jeg visste jo at jeg hadde en depresjon pga svangerskapet...

Deretter fikk jeg timer hos en psykolog med svangerskap/fødsels-depresjon som spesialfelt. Det hjalp veldig.

Mitt råd til deg er altså å finne deg riktig terapeut, og ikke forbli sammen med en person som bare vil snakke med deg. Finn deg en terapeut som kan fortelle deg hvordan du blir frisk!

Lykke, lykke til! Dette er tøft, jeg vet det, men det blir mye verre når du i tillegg får en baby å dra rundt på! Søk hjelp før den tid!

:-)

Skrevet

Selvsagt må du dra! Dette er jo din og ikke minst din babys sjanse til å få det bra igjen! :-)

• 1 måned senere...
Skrevet

Ja, god ide- jeg fikk hjelp gjennom helsestasjonen sist. De prioriterer gravide og mødre med depresjoner veldig høyt, så der får du nok hjelp!

Bare fortell hvor ille du har det og at det haster, de fleste helsestasjoner har en egen psykolog.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...