Gå til innhold

hvordan skal jeg legge babyen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

legger seg nå ved at h*n sovner ved puppen...

snart 8 mnd

våkner etter halvtime/time, får mer pupp og sover...

jeg må jo få til å legge h*n våken.... men hvordan, når...

har ikke helt fast leggetid, er født for tidlig og, så det har ikke vært et fast tidspunkt...

kan noen gi meg en oppskrift!??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Guten vår får pupp på sengekanten, men sovnar sjeldan der. Etter puppen legg eg han i senga, og han ligg som regel og pratar litt for seg sjølv. Så begynner han å sutre, og då går eg eller mannen min inn til han og sit ved senga hans og stryk han over håret/klappar på han til han sovnar. Det tar som regel få minutt. Vi må som regel snu han/legge han ned eit par gongar, fordi han reiser/setter seg opp og då blir han ganske sint. Men han kan jo ikkje sove mens han sit rett opp og ned på rompa heller. Det må og seiast at han brukar smokk når han skal sove så det gjer det heile noko lettare. Då han nekta smokk var legginga mykje vanskelegare, og puppen måtte ofte fram.

Mitt råd er å begynne med fast leggetid med fast stellerituale (f.eks. graut, bad/vask, nattøy, tannpuss, ev. pupp, så senga.

Når han våknar etter berre ein halvtime ville eg gått inn og klappa på han/snakka roleg til han i staden for å gje han meir pupp. Han er ikkje sulten igjen etter ein halv time.

Skrevet

Hei! For å skape en god leggesituasjon er det viktig å ha en fast rutine på kveldstell og leggetid. Når du legger barnet i sengen, våkent, sier du "god natt" evt synger en sang og går ut. Hvis barnet begynner å gråte, vent et par minutter før du går inn. Når du går inn snakk rolig til barnet, si at nå er det natta og du skal sove. Etterhvert kan du vente litt lenger før du går inn, f.eks 5 minutter. Første kvelden hadde jeg nok ikke latt barnet gråte mer enn 5 minutter, men de neste dagene kan du nok øke på til 10 minutter. Begynn da også med et par minutter, så fem minutter osv.

Hvor lang tid det tar før barnet lærer seg å sovne selv varierer fra barn til barn, men det er nok lurt og starte så tidlig som mulig. Eksperter anbefaler å starte med denne metoden fra ca 6 mnd alder, dersom barnet ikke har lært seg å sovne selv før da. Det kan være en tidkrevende og slitsom prosess dette, men både dere som foreldre og ikke minst barnet har mye igjen for å sovne selv om kvelden. Du får prøve deg litt frem og se hva som passer for dere. Dette var bare et forslag på hvordan det kan gjøres.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...