81-modell Skrevet 21. august 2006 #1 Skrevet 21. august 2006 Har nettopp begynt med middag til jentungen. Har bare kjøpt glass til nå men tenkte å prøve meg på å lage middag til frysing. Noen som har forslag til en enkel oppskrift jeg kan bruke? Hvordan er det å bruke potet i slike middager (til frysing)? kålrot? gulrot?
Ranveig R Skrevet 21. august 2006 #2 Skrevet 21. august 2006 Gulrot er søtt og godt, og blir som regel ein hit. Vi begynte med kokt gulrot, most saman med ein skvett morsmelk (går fint an å bruke litt av kokevatnet og) og ein liten klatt smør (utan melk og salt). Smøret gir ein god, rund smak. Potet egnar seg ikkje så veldig bra til frysing, den blir ofte skikkelig hard, eller også seig/"slimete".Mi erfaring er i alle fall at poteten er best fersk. Kålrabi kan du fint bruke, men husk på at smaken er sterk, og kålrabien er kjent for å gje luft i magen. Prøv deg fram. Ellers er brokkolimos godt og fullt av nærinsstoff (f.eks. jern), egnar seg utmerka i blanding med gulrot. Det går heilt fint å berre bruke ein type grønsak eller to om gongen, det treng ikkje vere så "voldsomme" greier. Du kan og blande i ein klatt leverpostei for å få meir smak på maten, og høgare jerninnhald.
Mini&Meg Skrevet 21. august 2006 #3 Skrevet 21. august 2006 på helsestasjonen skal du få et hefte gitt ut av soslial og helsedirektoratet som heter mat for spedbbarn, der er det masse fine oppslrifter som passer til de forskjellige aldersgruppene. For å svare på spørsmålet ditt så går det helt fint å fryse potet gulrot osv, kok grønnskaene mos de, tilsett litt rapsolje/morsmelk.
Zandra, fikk Jonas 7. feb Skrevet 21. august 2006 #4 Skrevet 21. august 2006 Jr er litt kresen på middagsmat så begynte å lage helt enkle retter selv - og det med stor suksess! Har for det meste brukt gulrot, potet, smør, morsmelk og litt kokevann + litt persille som krydder og det sklir ned på høykant.
Rut Bram Skrevet 21. august 2006 #5 Skrevet 21. august 2006 Jenta vår likte best most potet blandet med enten gulerot, brokkoli eller blomkål i begynnelsen. Bland med mm, mme, eller litt av kokevannet, og en dæsj smør eller olje (smaker bedre, og gir nødvendig energi). Når du blander to sorter, er det bedre å fryse enn hvis du bare har potet. Hvis hun er litt større, er det fint med f.eks. litt kjøttdeig eller leverpostei i blandingene også. Ellers brukte vi moste blandinger av det vi selv spiste til middag når hun ble litt eldre og flinkere å tygge (rester av spaghettimiddag, fiskegrateng, gryterett, suppe etc etc - kan også godt fryses!) Her er et ok hefte fra Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet, med oppskrifter http://www.shdir.no/vp/multimedia/archive/00001/IS-1047_1978a.pdf
Mammatiltoprinser Skrevet 21. august 2006 #6 Skrevet 21. august 2006 Jeg lager middag til lillegutt på 6mnd selv..Lager opp flere porsjoner og fryser ned..Varier litt hva jeg har oppi men pleier å bruke følgende: 1 bunt gulerøtter 1/2 kålrot (liten en)' 8- 10 poteter et brokkoli hode (bare bukettene ikke stilken) Dette skjærer jeg opp og koker sammen til de er møre. Så koker jeg kjøtt. Litt forskjellig her også. Man kan bruke høne.Da koker man bare hele høna og når den er ferdig renser du den og kaster bena.Kjøttet bruker du.Og krafta (kan også bruke kyllingfilet) Oksejøtt..Kjøp bibringe da det er bein på denne.Kok til det er mært og rens.Ta vare på kjøtt og kraft. Lever er veldig fint da det inneholder mye jern blant annet. Kokes også til det er mørt.. Ta grønnsaker og kjøtt, kraft og en klatt med smør (uten salt og melk) og kruspersille og kjør i hurtigmikser eller lignende til det har den konsistensen du ønsker. Da har du kjapt og greit tre forskjellige retter til barnet som du bare kan fryse ned..da har du mange porsjoner også. Lager dette til min sønn og han elsker det Prøv foresten å unngå fisk og pasta.. Potet kan byttes ut med ris.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå