Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla mi er ett år og nekter for tiden å spise brødskive. For inntil noen uker siden spiste hun påsmurte brødskiver selv, nå nekter hun så mye som å smake. Kan til nød strekke seg til å slike av pålegget.

Så jeg lurer på om noen har noen tips til hva hun kan spise i stedet eller hvordan vi kan få henne til å spise skiver igjen. Grøt har hun heller ikke ville hatt på flere måneder og hun har bare to tenner, så det blir for vanskelig med knekkebrød.

De siste ukene har hun levd på frukt og yoghurt (pluss middag så klart) og noen kornmokjeks. Har vel vennet henne til en uvane med at dersom hun sutrer og ikke vil ha brød, så får hun yoghurt og god frukt.

I dag har jeg ikke tilbydt henne annet enn brød til frokost, som hun spiste to smuler av, så nå er hun rasende stakkar... Blir opprådd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe i veien for å spise "middag" til alle måltidene en stund. Bruker du glassene er de veldig godt balansert. Det er bare vi voksne som synes at det er merkelig.

Skrevet

Hei! Er akkurat ferdig med en periode med først lei av brød og så lei av grøt. Jenta fikk et ekstra glass middag istedetfor kveldsgrøt og så brukte vi mye banan og appelsin, for å variere. Skjærer appelsinen i båter og tar av skallet, så kan hun spise det selv. Blir litt gris, men sunt og godt.

Cheerios som snacks var også poppis en stund, men det er en del sukker i dem - men ikke verre enn at man kan bruke det til å variere litt med av og til (det sies også at cheerios er flotte til å øve finmotorikk med, siden de er ganske små).

Vi har ikke gjort noe nummer av det når hun er lei av en ting, men latt henne få andre ting - hos oss har stort sett "matleia" gått over etter en ukes tid.

Lykke til :-)

Skrevet

Mye godt du kan lage. Vår lillegutt lager vi grønnsakskaker til i barnehagen. Kjempeenkelt. Mos kokt potet (gjerne med andre grønnsaker- vi bruker ofte spinat, gulrot e.l.) Tilsett litt mel og kna til en deig - kjevl ut og stek. Stor favoritt hos oss.

Lag sunne vafler - vi lager med naturell yoghurt, grovt mel, og most banan og evt. bær i røra.

Lag pizzabollesnurrer - tenk kanelsnurrer, men med grovt mel og f.eks. tomat og ostefyll.

Bruk fantasien - og lykke til!

Skrevet

Har du prøvd lompe? Det liker min gutt godt!

Skrevet

Hva med havregryn og melk, litt sukker, syltetøy eller rosiner i. Det likte/liker min jente veldig godt! Barna MÅ ikke absolutt ha brød.

Skrevet

Nå synes ikke jeg yoghurt og frukt er så ille til frokost, men du kan jo blande i litt havregryn hvis du mener hun må ha mer korn-mat.

Som en variasjon til brød bruker vi:

frokostblanding og melk/yoghurt/drikkeyoghurt

weetabix, banan og melk

kavring med melk og bær

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...