Gå til innhold

bare meg som glemmer å gi ungen mat noen ganger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

han er 10 måneder og skal i følge helsesøster ha mat hver 3. time pga han ikke legger på seg så mye.. noe som hvertfall delvis skyldes arv og aktivitet. (jeg er liten og spinkel, selvom jeg spiser masse legger jeg knapt på meg, han ligner på meg. også er han veldig aktiv.)

men altså.. her en dag var vi ute hele dagen, var på shopping med ei veninde og ungen hennes., han skulle egentlig fått mat når vi var der men jeg glemte det.

så var vi innom bestemor, pappan skulle komme å hente oss snart så tenkte at han kunne vente med å få mat til vi kom hjem. da var det gått 5 timer. (han skulle hatt mat for 2 timer siden.)

pappan ble forsinket, så måtte vi innom butikken en tur. glemte meg bort og somlet litt der..

så når vi kom hjem begynte jeg å lage mat (vi skulle ha en middag som han og kunne spise så han spiste med oss.)

når han endelig fikk mat hadde han ikke fått mat på 7 timer.

dette var det verste tilfellet da, men driver å gir han mat 1-3 timer for sent innimellom... er det bare meg? er jeg en dårlig mor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke en dårlig mor da :)

Men jeg ville tatt meg selv litt i nakken for å gi han mat ved hver 3 time, for å få han til å legge på seg mere :)

Ta alarm på mobilen din, som piper hver tredje time om du glemmer deg....

Og ha alltid en skive e.l med deg (liten matboks) så du kan gi han om du skulle være ute på shopping osv.... :)

Skrevet

Jeg glemte og glemmer det mange ganger med datteren min fordi jeg har dårlige matrutiner selv. Men nå sier hun heldigvis fra sjøl da. Men var han ikke utrolig sulten etter 7timer?

Det er lov for alle å gjøre feil og glemme ting! Kanskje greit å sette på alarm som hun over her nevner, og da gjøre det med en gang alarmen piper :) Tips til meg og det ;)

Skrevet

Hvis jeg hadde vært deg ville jeg nok satt på alarmen på mobilen. 7 timer uten mat er altfor lenge, selv for voksne. Alle kan vel glemme seg bort en gang iblant, men det burde være unntaket -ikke regelen.

Skrevet

Jeg synes faktisk du er sløv! 7 timer er alt for lenge. Høres jo ut som om du glemmer deg ofte og når du i tillegg er klar over at han trenger ofte mat har du ingen unnskyldninger. Det handler bare om å planlegge og få inn gode, sunne rutiner. Skjerp deg!

Skrevet

Dårlig mor er du vel ikke nei!

Men litt sløv da. 7 timer er for lenge for en slik liten tass å gå uten mat.

Skrevet

Når eg tar guten vår med nokon plass pleier eg alltid å ha med ei skjeve med pålegg + noko fruktmos slik at det er enkelt å gje han mat sjølv om vi er på farten.

Men jo, det hender at eg "gløymer meg" litt. Det er ikkje sånn at han *må* ha mat f.eks. kvar 3. time, men det hender at eg tenker "kvifor er han sutrete no?" og så innser eg at han sjølvsagt er sulten. Men det går ikkje så lang tid uansett. Som regel gjev han beskjed sjølv når han er sulten.

Viss eg var deg ville eg prøvd å passe bedre på måltidene til guten. Det er veldig lenge for ein så liten ein å gå utan mat i 7t, eller å gå ein time eller to lenger enn han pleier.

Nei, du er ikkje nokon dårleg mamma. Men du bør nok bli flinkare til å passe på måltidene hans, spesielt viss han ikkje er sånn som min som gir beskjed når han er sulten.

Skrevet

synes egentlig at det virker litt sløvt da... stakkars ungen han må jo ha vært skrubbsulten.. og når du i tillegg har fått beskjed om å mate han hver 3 time så var da 7 timer rimelig drøyt... har selv latt det gå 4-5 timer mellom et måltid når vi er i byen, men min gutt har ikke problemer med å legge på seg.. får nesten aldri anledning til å glemme måltidene for han sier ifra hver 3 time selv...

du er ikke en dårlig mor fordet, skal mere til... men at du burde skjerpe deg litt og prioritere at ungen får mat fremfor alt annet som skal gjøres: JA

Skrevet

syns det er skikkelig sløvt jeg, men dårlig mor er du nok ikke!! Selv har jeg faktisk rutiner som jeg er nøye me å holde, og snuppa mi blir nå sulten etter klokka nesten. Syns du skal jobbe litt hardere for å faste mat og søvnrutiner jeg, slik at det ikke "går an" å glemme å gi ungen sin mat!

Skrevet

Hvis jeg var deg så hadde jeg tatt meg selv i nakkeskinnet og husket på å gi lillevennen din mat hver 3.time..

Hos oss har vi ganske strikte rutiner på spise-tidspunkter,vi har faste tidspunkter på frokost,lunsj,middag og kvelds.

Dette bør du også innføre siden ungen din trenger mat ofte og regelmessig.

Skrevet

Ingen anledning til å glemme det her i huset. Lillemann har innebygd alarm.

;-))

Skrevet

7 timer uten mat er drøyt. Sett på alarmen på mobilen så unngår du dette. Vi har altid med en havrekjeks, banan eller brødskive når vi skal noe sted. Her glemmer vi aldri maten for snuppa på 10 mnd ber om mat selv...... Men så er hun altid litt sulten og

da.

Skrevet

Jeg synes det er sløvt å la det gå 7 timer før en liten baby får mat. Og når du i tillegg sier at du innimellom gir han mat 3 timer for sent, så høres ikke det bra ut! Er kanskje ikke så rart gutten ikke legger på seg så mye. Håper denne tråden får deg til å huske det lettere neste gang. Ikke meningen å være krass eller noe, men du spurte og da får du svar.

Skrevet

Glemmer ikke å gi barna mat. Hørt på maken....

Skrevet

Ungen blir vel bare desto mer sulten på natten vil jeg anta...

Skrevet

Det er vel greit at du glemte å gi gutten din mat en gang eller to.

Om du innser at det der er rett og slett ikke bra nok og skjerper deg så det ikke skjer igjen er du ingen dårlig mor. Men jeg synes ikke det er greit å ha holdningen at 'jeg glemmer det sånn innimellom jeg...'

Skrevet

Glemmer ikke hele måltidet, men det har hendt noen ganger at jeg glemmer å amme etterpå.. (10 mnd gutt). Sånn som i går, da kunne jeg ikke forstå hvorfor han ikke fikk sove kl 14 som vanlig, det var først etter at pappan hadde gått av sted på tur med ham at jeg kom på at det selvfølgelig var fordi han ikke hadde fått melk ennå.. Måtte låne bilen til svigers og kjøre etter, men da jeg fant dem, sov han allerede. Og dette var i familieselskap hos svigerfamilien. Flaut! "Alle" har babyer der, og svogeren min takket meg fordi jeg fikk dem alle sammen til å føle seg som bedre foreldre.. :-)

Og så har jeg hatt masse hjelp til babystell i det siste pga dårlig rygg, og nå som jeg klareer meg selv, har jeg en tendens til å glemme å skifte bleie..

Bare for å si at du ikke er alene!! Håper du ikke har blitt helt deprimert av noen av de andre innleggene.

Skrevet

At man kan glemme et klokkeslett og at maten kommer litt senere av den grunn er greit nok. Det kan vi alle gjøre. Men mat 7 timer for sent, det er litt over kanten.

MEN man skulle da tro at gutten på 10 mnd. for lengs var veldig sulten, og hadde sagt i fra på den måten en baby kan si fra på. Litt rart du ikke da blir gjort oppmerksom på at det er over mattid.

Her i huset sier babyen klart i fra omo det går for lang tid, eller når det nærmer seg mattid.

Skrevet

Beklager,men jeg syns faktisk det er veldig rart å "glemme" å gi ungen mat på 7 timer. Ble han ikke fra seg av sult? Uff...ikke bra. Ikke glem det igjen. Det er faktisk skadelig for fordøyelsen å ikke spise regelmessig og man bør helst ha 4 måltider hver dag. For en baby på 10 mnd er fordøyelsen enda mer sårbar enn voksnes, så det er enda mer viktig å være nøye med det. Stakkars ungen klarer jo ikke å si "mamma,jeg er sulten."

Om du "tuller" med måltidene kan du risikere at han ikke legger på seg, eller motsatt; blir overvektig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...