Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

min datter på 2½ år har en vennine som har begynt å bite hvis de begynner å krangle.

I dag bet denne jenta ,dattra mi ordentlig.å jeg så det hele, å brøt inn i "diskusjonen". Foreldrene til denne jenta så også det hele, men gjorde ingenting. de bare satt der passivt å så på.

så jeg tok opp min egen hylskrikende datter og skjelte ut dattern deres.

men det som irriterte meg mest var at foreldrende ikke reagerte.

og 15 minutter senere så prøvde vennina å bite min datter igjen.

da reagerte de litt, med å si "fy". å det var det.

hvordan skal man reagere på den situasjonen?

jeg ble i allefall så irritert på slutten,at jeg tok min datter å gikk hjem.

jeg liker jo heller ikke å kjefte på andre sine barn, men når foreldrene ikke gjør noe. så gjør jeg altså det.

jeg er redd for at hvis det situasjonen kommer opp igjen, at jeg blir å bite den vennina tilbake eller noe annet. hun var kjempe tett på å bite min datter til blods,hvis jeg ikke hadde stoppet det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår datter på 2 har begynt og bite litt, spesielt når det går litt vilt for seg med lekingen. Dette er ille og pinlig synes vi og vi vet ikke helt hva vi skal gjøre annet enn og ta datteren ut av situasjonen, si til henne at dette får hun ikke lov til og be henne om å be om unnskyldning. Vi "straffer" henne med at hun ikke kan leke på en stund, men vet ikke om dette er måten og gjøre det på.

Synes det er merkelig at foreldrene ikke reagerte og jeg vill sagt til dem at dette må de ta alvorlig.

Skrevet

en som fortalte meg at enste måten man kan stoppe det på er å bite forsiktig igjen.

Skrevet

Det er faktisk ganske vanlig at barn i den alderen biter. Grunnen er at de ikke får ut frustrasjon med ord og dermed tyr til fysiske ting. At du kjefter opp det lille barnet hjelper i alle fall ingen ting! Skamme deg skulle du, voksne mennesket......

Skrevet

Hvorfor skulle hun tulle, jeg har hørt det samme fra fagfolk. Små barn som ikke har språk å uttrykke seg med tyr ofte til biting. Selvfølgelig skal man ikke stå og se på at et barn biter ett annet, men å kjefte hjelper hvertfall ikke :)

Skrevet

skjønner hva du mener... vi har en gutt i vennekretsen som kan være ganske voldsom, og har det med å slå og kaste ting. foreldrene har IKKE vært flinke til å ta tak i dette. jeg ville definitivt tatt det opp med foreldrene til denne jenta, og spørre dem først hva de gjør for å stoppe denne oppførselen. hvis de stiller seg uforstående eller passive, ville jeg sagt at hvis ikke de prøver å gjøre noe med dette problemet, så kan dere dessverre ikke leke med denne jenta... evt. spurt om det er greit at du "oppdrar" barnet deres for dem (kanskje i en litt vennligere tone da...).

Skrevet

Å bite igjen er noe som tilhører den "gamle skolen". I dagens pedagogikk slik jeg har forstått det, er det helt uaktuelt. Man skal ikke lære barnet at det er en ting voksne overhodet gjør. De skal ikke se at det er en del av de voksnes "repertoar".

Barnet skal tas bestemt bort fra situasjonen og få høre klart og tydelig at sånn gjør vi ikke. Da får det andre barnet vondt osv... Mitt inntrykk er at barn forstår mye tidligere hva du sier til dem enn det vi ofte tror. Det er bare at det tar nokså lang tid til det klarer å styre impulsene sine.

Det er jo greit å kunne si til barnet sitt (som eksempel) - "mamma biter jo ikke" :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...