Gå til innhold

Tilfeldig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er det egentlig bebiene reagerer og blir skeptiske til "fremmede" (folk de ikke ser så ofte)? Gutten min på 3,5 mnd har aldri vært så nøye på hvem som har holdt han eller kost med han, men i dag ville han bare roe seg hos meg og pappaen. Vet ikke om det var tilfeldig eller hva..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han her liker seg best hos oss:) For vi oier ikke når han trnger ro:) Har bestandig hvert slik.

Men, det er noen folk han bare ikke liker, eller bruker litt lengre tid på å bli varm på. så lenge det ikke varer så hadde jeg ikke bekymret meg:)

Skrevet

I følge den berømmelige "boka" kan babyen begynne med seperasjonsangst (foretrekke dei han kjenner godt, helst mamma/pappa, bli redd andre) når han er rundt 9 mnd.

Men det er klart at yngre babyar kan kjenne seg tryggare hos mamma/pappa enn hos andre og. Guten vår hadde eit par episodar då han var rundt 3 mnd, der han begynte å ilskrike når nokon han ikkje hadde sett før skulle halde han.

Men som sagt - den "tradisjonelle" skeptisk-til-framande-tingen kjem som regel ein god del seinare.

Skrevet

Heisann

Datteren vår ble skeptisk til fremmede da hun var litt over 3,5 mnd. Hun begynte å gråte når noen hun ikke kjente igjen ville holde henne eller kom for brått tett opp til henne. Nå er hun 9 mnd og er fortsatt litt skeptisk. Det går greit så lenge mamma eller pappa holder henne når hun møter noen hun ikke kjenner igjen. Hun betrakter da besøket i noen minutter før hun godkjenner dem og tiner opp i et stort smil. Etter en stund er det også greit at de holder henne. Hvis noen holder henne for tidlig eller andre fremmede kommer til gir hun raskt beskjed om hun vil tilbake til mamma eller pappa, men gråter nå svært sjelden i slike situasjoner. De hun kjenner igjen (f.eks familie) kan komme rett bort og løfte henne opp og hun stråler når hun ser dem på avstand :o)

Jeg tror ikke det er tilfeldig selv om det i litteraturen står at det først forekommer senere. Jeg tror datteren vår ble skeptisk til fremmede allerede da, men om det har et annet utspring og om det ligger en annen forståelse bak enn hva det eventuelt gjør senere vet jeg jo ikke.

Skrevet

Takk så mye for gode svar!!!

Skrevet

jenta mi ble skeptisk til fremmede rundt 4mnd.. nå er hun 5mnd, og viss fremmede vil holde henne, protesterer hun..måliksom få tid til å se dem litt ann først:) hun er begynt å reagere når jeg har vært borte noen timer uten henne.. da vil hun bare sitte på fanget mitt.. viss noen andre prøver og overta da.. gråter hun..

litt søtt:)

Skrevet

Mini på 3,5 mnd har blitt sånn nå. Har vært på ferie i 3 uker og har blitt sånn etter at vi kom hjem. Vil helst bare være hos meg. Selv når pappa`n holder han. Lager en geip og det hender han begynner å gråte. Bare jeg som kan roe han ned da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...