Sørlendingen Skrevet 20. august 2006 #1 Skrevet 20. august 2006 Har en gutt på 3 1/2 mnd. Han har ikke bæsjet på 9 dager.... men ser ikke ut til å plages noe særlig med dette, bortsett fra at han fiser mye... Har snakket med helsesøster, og hun sa at det var umulig at babyen kunne bli forstoppet så lenge han kun får morsmelk, men at jeg kunne gi han "Sviskesaft" (1/2 ts om dagen....) Kikket etter dette da jeg var på butikken, men jeg fant bare sånne middagsglass som det sto "SVISKER" utenpå..... Ingen som det sto "SVISKESAFT" på...... Men det var helt flytende...... Kan dette være det hun mener, eller finnes det noe som heter "Sviskesaft" også?? Er mamma for første gang, og siden jeg fullammer, har jeg aldri kjøpt sånne glass, så jeg vet ikke helt hva jeg skal kjøpe..... Var redd for å kjøpe feil.......
yasmina Skrevet 20. august 2006 #2 Skrevet 20. august 2006 Jeg kjøper svisker og så koker jeg dem i litt vann, knuser dem med enten gaffel eller stavmikser og så kjøler jeg det av og gir med 10 ml sprøyter til min lillegutt.
Gjest Skrevet 20. august 2006 #3 Skrevet 20. august 2006 Det er nok det glasset helsesøsteren mener - for det er sviskesaft! Lykke til!
WP-TLogPeanut Skrevet 20. august 2006 #4 Skrevet 20. august 2006 Det er helt sikkert riktig det du fant , Sørlendingen. Hos oss funka ikke den noe særlig,er utvannet så mye vettu. Så her kjøper jeg svisker på pose og koker i vann,siler det og bruker vannet til drikke
*jaja* Skrevet 20. august 2006 #5 Skrevet 20. august 2006 Ja, det står "svisker" på sviskesaft-glasset. Du kan trygt kjøpe det, men som sagt så har han ikke forstoppelse. Det kan gå 14 dager uten at det er unormalt.
Sørlendingen Skrevet 20. august 2006 Forfatter #6 Skrevet 20. august 2006 Tusen takk for svar..... Hva er deres erfaring med svisker ??? Iflg. helsesøster måtte jeg gi en halv teskje om dagen, men det kunne likevel gå noen dager før han kom seg på do..... Gir dere litt sviskesaft hver dag da, for at fordøyelsen skal "holde seg i gang..." ?
Knuppelupp Skrevet 20. august 2006 #7 Skrevet 20. august 2006 Var nok den hun mente ja..jeg gir den til gutten min han er 4 1/2 måned..og jeg gir han va 1/3 av glasset om gangen..en gang til dagen..nå har han avføring ca hver dag eller annenhver dag..å han liker det kjempe godt! Lykke til!
*jaja* Skrevet 20. august 2006 #8 Skrevet 20. august 2006 Nå er tulla mi 8 mnd og får sviskesaft oppi kveldsgrøten. Dette for å holde fordøyelsen i gang ja. Men når jeg fullammet så tenkte jeg ikke noe på det. Da kom det når det skulle. Ofte flere ganger om dagen, eller det kunne gå dagesvis. Alt er normalt.
Gjest Skrevet 20. august 2006 #9 Skrevet 20. august 2006 jeg har også blitt fortalt det at de ikke kan ha forstoppelse dersom de kun får mm. Men min gutt har siden han var 3 uker gml vært plaget med mye luft i magen og uregelmessig avføring. Mulig det i seg selv ikke kan betegnes som forstoppelse, men det er iallefall fordøyelsesproblemer! Har ikke prøvd sviskesaft da han gradvis har blitt bedre i magen, og ser mindre og mindre ut til å plages av at det kan gå lang tid mellom avføring. Også har jeg sett på de glassene at det står 4mnd+ (min er også 3,5 mnd gammel).
Sørlendingen Skrevet 20. august 2006 Forfatter #10 Skrevet 20. august 2006 Takk for svar..... Går bare lenger og lenger tid mellom hver avføring synes jeg..... I begynnelsen var han jo på do hver dag, og flere ganger til dagen.... så ble det hver 4. dag..... Men det har aldri gått så lang tid som nå, at det er 9 dager siden han var på do....... Ser som sagt ikke ut til at lillegutt plages noe av dette, bortsett fra at han kan få mageknip en sjelden gang... ellers fiser han mye, og det lukter langt ifra blomster ja...... hehe.... Skal på helsestasjonen til fredag, så jeg får ta det opp med helsesøster igjen da.... Men kjøper svisker i morra, sånn at vi finner ut om det hjelper innen vi skal på helsestasjonen...
Anonym bruker Skrevet 20. august 2006 #11 Skrevet 20. august 2006 MM barn kan gå opp til 14 dager uten avføring, de er ikke forstoppet av den grunn. Jeg tror ikke du trenger å stresse med sviskesaft så lenge han bare får mm. Svisker vil vel bare føre til mer promping:) Men det er klart hvis det ikke kommer noe på over 14 dager ville jeg kansje gjort noe....
81-modell Skrevet 20. august 2006 #12 Skrevet 20. august 2006 Jenta mi gikk 3 uker (!) mellom hver bæsjebleie da hun bare fikk mm. Prøvde å pumpe meg og blande i malt og prøvde å gi sviskesaft. Drakk fenikkelte og gav minifom. Følte ingenting hjalp. Begynte med grøt om kvelden som jeg pumpet mm til. Da kom skittbleia hver 4.dag ca. Først da hun var nesten 6mnd følte jeg at hun ikke slet med avføringen lenger. Nå er jenta mi 6,5mnd og jeg gidder ikke pumpe til grøten lenger så nå får hun grøt med mme-pulver i. Så nå kommer det minst en skittbleie til dagen. Jeg hadde bare lett fordøyelig morsmelk... men du som jeg har stresset meg selv med dette! ordnet seg selv til slutt:-) Prøvde å lage sviskesaft selv her forleden, da hun fikk litt forstoppelse. Det virker faktisk som om d var mer futt i den! Mitt råd er; slapp av! det ordner seg til slutt. Jeg var nesten "hysterisk" og spurte lege og helsesøster flere ganger om råd. Jeg fikk alltid beskjed om å "se det an" og at " så lenge har jeg ikke hørt om før", uten at de gjorde noe mer. Ble visst litt mye her... så fikk jeg ut litt egen frustrasjon på kjøpet:-) godt å få det ut! Lykke til...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå