Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Guten vår på 11 mnd har vore sjuk no sidan torsdag. Torsdag til laurdag hadde han høg feber, mellom 39,5 og 40,2. Han fekk paracet nokre gongar. Vi snakka med legevakten som ville ha han inn til sjekk etter tre dagar (fordi han er så liten, sa dei), men dei fann ikkje noko gale. Litt raud i halsen og øyrene, men ikkje noko som skulle forårsake feberen. Blodprøve og urinprøve var ok.

Så i dag har han (heldigvis) vore feberfri igjen, og det er godt. Men sjølv om han er noko "kvikkare" er han ikkje bra. Framleis vil han ikkje ete, og han er klengete og utålmodig. Det er for så vidt ok, skjønar jo at det kan ta litt tid å komme seg igjen.

Men problemet er at han ved mange anledningar i dag har sett i å hyle - sikkelig ilskrike, utan at vi kan sjå nokon grunn til det. I dag tidleg hylte han i nærmare 45 minutt, ellers i dag har det vore 5-10 minutt før han har roa seg ned igjen. Eg kan ikkje skjøne anna enn at han må ha vondt ein plass. Men kor i all verda? Og kva er det som kan gjere så vondt? Og har det samanheng med det at han er/har vore sjuk?

Det er vel ikkje sikkert nokon her har svar, men viss du har liknande erfaring hadde det vore kjekt å høyre kva du gjorde med det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har han fått tenner??Kan jo være det...

Skrevet

Huff! Ikke greit når de små er syke. Kan ikke være tenner da?

Skrevet

Han har 5 tenner, og har ikkje reagert på den måten før i alle fall. Den 6. tanna ser ut til å ha gått igjennom tannkjøtet i dag, men med dei andre tennene har han berre hatt vondt fram til eit par dagar før dei har butt igjennom.

Så eg *trur* ikkje det er tenner som plagar han, men det kan jo sjølvsagt vere det likevel...

Skrevet

Hei!

Det første jeg og tenkte var tenner. Gutten min på 10 mnd driver på å får hjørnetennene nå, og det er skikkelig vondt til han. Gråter mye, vil ikke ha smokken i munnen, vil ikke spise og er utilpass hele dagen.

Kan det være det? Kjenn i munnen hans om der er kuler.

god bedring til gullet:)

Skrevet

Og han har 8 tenner fra før, og har aldri reagert før nå!

Skrevet

De to hjørnefortennene oppe er litt vonde å få opp. Dersomdet er dem som bryter gjennom kan dette være veldig ubehagelig for han. Husker det med min som fikk dem da han var 7 mnd.

Skrevet

Hva om det er 1 års jeksel han får?

Kjenner historien litt fra nabogutten som fikk 1års jeksel litt før tida.. Så mamman trodde ikke de enorme smerteskrikene kunne være et resultat av akkurat dèt, i og med at han bare var 11 mnd.. Men etter et par dager, ble tannkjøttet helt lilla, og jekselen var i ferd med å bryte ut. Det tar littegrann lengre tid siden den er større.

Kan ditt tilfelle ha sammenheng med denne?

Sender en trøsteklem

=)

Skrevet

HToO:

Vet du hvor lang tid de kan ta de hjørnetennene? synes så synd på gutten min nå!

Skrevet

Jeg tenkte også på tenner.

Jenta mi er veldig plaget med dette om dagen, og hun kan plutselig illskrike. Hun er snart 4 mnd...

Skrevet

Første jeg tenkte på var ørebetennelse. I og med at han var litt rød i ørene, han kan ha blitt verre. Men da hadde han vel kanskje tatt seg til ørene?

God bedring!

Skrevet

Ser det er mange som tenker på tenner her. Får ta og sjekke munnen hans i morgon viss eg for lov, han vil helst bite meg når eg puttar fingrene i munnen på han (merkelig nok ;-p) Tvilar på om det er ein tidleg 1-årsjeksel, sidan han ikkje har vore spesielt tidleg ute med dei andre tennene, men det kan heilt klart vere ei hjørnetann. Han har nemlig no fått dei fire framtennnene oppe + dei to midterste nede.

Du som nevnte ørebetennelse: Eg har tenkt på det eg og, men viss det hadde vore det så ville vel ikkje feberen berre forsvunne av seg sjølv viss øret framleis var vondt? Legen sa for øvrig at sjølv om øret var litt raudt, så var det "ingenting som *bulte*", så eg får satse på at det stemmer.

Skrevet

Det er ikke uvanlig at tenner bryter igjennom etter en feberrunde, fordi feberen gjoer tannkjoettet mykere.

Var det tredagerfeber han hadde, saa kommer det antakeligvis masse prikker i de neste dagene, forresten.

Skrevet

Jaja, den som lever for sjå :o) Han søv i alle fall godt no, heldigvis. Hadde nokre prikkar på ryggen i kveld, men det kan vel like gjerne vere svetteutslett.

Korleis ser tredagersfeberprikkar ut?

Skrevet

Høres ut som han har (hatt) en luftveisinfeksjon som sitter i. Det er ikke uvanlig at de hyler som du beskriver når det herjer en kraftig infeksjon i kroppen. Ved luftveisinfeksjoner, kan det gjøre vondt i siden, i brystet, i hals eller ører. Men ved ørebetennelse, pleier ungene å ta seg til øret. Du kan prøve å dra i øreflippen og den lille bruskflippen over øreflippen. Dette skal gjøre vondt dersom det er ørebetennelse.

Jenta vår på 2 år, har vært mye plaget med luftveisinfeksjoner, og etter flere dager med feber, sårhet og dårlig matlyst, er det mye ubehag som sitter i kroppen, og gråten sitter løst.

Vær obs hvis feberen kommer tilbake. Da har det trolig gått over til en bakteriell infeksjon. Vi var gjennom 2 runder med lungebetennelse på under et år, samt falsk krupp, halsbetennelse +++ Hver gang begynte det med feber og sår hals som du beskriver. Feberen forsvant, og kom tilbake etter et par dager sammen med en stygg hoste.

Skrevet

Tredagsfeber-prikker er små og røde nuppe-liknende prikker. De starter i varme soner, vanligvis i bleieområdet. Ser du små prikker på ryggen, er det ikke umulig at det er 3dagers feber. Prikkene ved 3dagers feber likner litt på varmeutslett, men er litt tydeligere og sitter vanligvis ikke så tett. 3dagers-prikkene forsvinner etter ca 2 dager.

Jenta vår hadde mest prikker på ryggen, men hadde også litt på armer, på brystet og i ansiktet.

Skrevet

Takk for svar. Han har nokre prikkar på ryggen og kinnet, som kan passe beskrivelsen din.

Ellers er det neppe ein infeksjon, er det ikkje det ei crp-måling skal påvise? Den blodprøven var i alle fall heilt fin. Og sjølv om han gnir seg litt i øyrene, ser det ikkje ut til at det gjer vondt når eg trykkar på "bruskflippen".

Eg får vel berre avvente situasjonen fortsatt, kanskje det er tenner likevel. Feberen er i alle fall vekke, var 36,7 i dag tidleg.

Skrevet

Godt at feberen er borte ;)

Jo, CRP vil vise om det er en infeksjon.

Fortsatt god bedring til gutten din =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...