Gå til innhold

Noen som vet angående folsyre og omega 3 ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal man eller skal man ikke ta folsyre etter 12 uker? Er det farlig dersom man tar dette etter 12 uker? Kan man ta for mye omega 3, er dette også farlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg fikk fortalt fra min lege, er at det spiller ingen rolle om man tar folsyre etter 12 uker. Hvis du får i deg for mye, kvitter kroppen seg med overskuddet. Omtrent alle har ikke behov for det etter 12. uke, så det har ingen betydning å ta det. Men det er altså ikke farlig. Har hørt andre leger har sagt det er lurt å ta hele svangerskapet.

Omega3 tar du dosen som står på pakningen...

Hvis du spiser mye fisk til vanlig, trenger du ikke omega3. Men hvis du, som meg, spiser lite fisk, er det greit å ta omega3-tilskudd. Bare vær forsiktig, da noen omega3-tabeletter også inneholder a-vitamin som det ikke er bra å få for mye av. Er nok lurest å ta rene omega3-tabeletter...

Skrevet

Man skal slutte å ta folsyre etter 12.uke. Det er ikke farlig, men det er ikke nødvendig lenger.

Man kan ta for mye omega-3, men to kapsler om dagen (som er anbefalt daglig inntak) er ikke for mye. Dette fortsetter du med ut hele svangerskapet. Hvis du er av de få som spiser MYE fisk (spesielt fet), er det ikke nødvendig. Men de aller fleste av oss spiser ikke så mye fisk. Det du kan være obs på er å ikke ta flere preparater som inneholder vit. A og D, dette kan det bli for mye av. (Fettløselige vitaminer (A og D) hoper seg opp i kroppen hvis det blir for mye av dem, det gjør ikke vannløselige, som folsyre er!)

Håper du ble litt klokere. Spis sunt og variert og ikke gruble så mye på vitaminer og tilskudd. Det er mitt motto (jeg tar to kapsler omega-3 daglig og har sluttet med folsyre nettopp.) Hei då.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...