Gå til innhold

Oppdaget nettopp denne siden...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var ikke klar over at denne siden fantes før i dag.

Så utrolig bra at det finnes en egen side for fosterforeldre.

Etter en del diskusjon har vi bestemt oss for å starte prosessen ved å bli fosterforeldre eller adoptivforeldre.

Er det noen som vet om vi kan søke/melde interesse for begge deler samtidig?

Jeg ser at det er flere her som har menn som er skeptisk til å bli fosterforeldre og det samme gjelder mannen min. Han er så redd for at vi skal "miste" barnet etter vi har hatt det hos oss lenge og det er en del av familien. Derfor har vi vurdert norsk adopsjon, men det er så få barn som blir adoptert hvert år at jeg tror sjansen er liten for at vi er så heldige å få adoptere.

Vi har ett barn fra før, men kan ikke få flere grunnet helsen min. Vi har alltid hatt lyst på flere barn og ønsker ikke at datteren vår skal vokse opp som enebarn. Vi har "normal" økonomi og har et ekstra soverom så alt ligger på en måte til rette for en familieforøkelse. Vi er litt redde for å starte prosessen i redsel for å ikke bli godkjent eller det å få et barn for så å "miste" det igjen. Vi har så mange tanker rundt dette og det hadde vært kjekt å komme i kontakt med andre som er i prosessen eller har vært gjennom det samme.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

velkommen!!

sjansen for å miste barnet er jo der om man blir fosterforeldre...det kommer ann på grunnlaget for plasseringen.

Om dere er åpne om at dette er vanskelig for dere for barnevernet..kan det jo hende de har noen som det er snakk om omsorgs overtagelse for..da er sjansen liten for tilbakeføring til biologiske foreldre.

Det er ikke vanlig å adoptere foster barn lengere...

Skrevet

På bufetat står det at det adopteres 5-10 norske barn hvert år, det er jo det vi helst ønsker pga mer stabilitet/trygghet, men det er jo så utrolig få i forhold til så mange som vil adoptere.

Som du skriver så er det nok lurt å snakke med barnevernet om hva vi tenker om dette, så kan vi være heldige å bli fosterforeldre for et barn til det blir voksent.

• 1 måned senere...
Skrevet

Vi har to fosterbarn og et hjemmelaget barn. Har i høst fått permanent omsorgsrett for begge etter 6 lange år. Veldig tøft til tider å leve med usikkerheten dersom en av foreldrene skulle kreve å få barnet tilbake. Først nå kan vi love dem at de helt sikkert skal bli her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...