Gå til innhold

Godkjenningssamtale og legeattest


Ambra, 2 IVF+2 frys+2 avbrutt

Anbefalte innlegg

Noen som har vært gjennom disse samtalene med barnevernet og fått utarbeidet legeerklæring i forbindelse med adopsjon? Hva skjer i løpet av en slik samtale, hva tas opp og hva inneholder en legeerklæring?

 

Jeg er av den typen som blir stum på jobbintervju/muntlig eksamen, total prestasjonsangst - ser for meg at en slik samtale kan bli katastrofal, har jo ikke skriftlige resultater til å backe meg opp da.

Hva inneholder legeattesten/-e?

HAr hatt en type hjernesvulst tidligere og er OK nå, bare litt trettere enn før. Urolig for hva dette kan medføre dersom vi kommer så langt som å sette i gang adopsjonsprosessen.

Noen med erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil bare ønske deg lykke til! Gå til legen og få en vival eller noe, så du greier samtalen. Vær åpen om akkurat det, for dette er med på å danne inntrykket av dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Vil først si at jeg er uenig med Anonym i at du skal ta Vival før samtalen med barnevernet. Dette gir IKKE et godt inntrykk. Jeg tror du heller bør være åpen å fortelle at du er nervøs, og at dette er noe du kan bli iblant - eksamen osv. De som jobber med dette vet at samtalen er en belastning og at mange er nervøse. Kanskje du også kan avtale med partneren din at han snakker mest i begynnelsen - til du blir litt mer komfortabel med situasjonen.

 

Så til det du spør om...

 

En legeerklæring/attest skal inneholde din sykehistorie (hvilke sykdommer/problemer du har hatt tidligere), hva slags behandling du har fått for dette, eventuelle aktuelle plager/ sykdommer du har, eventuell behandling du får nå og trenger videre m.m.

 

Jeg tror ikke det at du har hatt hjernesvulst og er litt trettere enn før spiller noen rolle - hvis det da ikke hemmer deg i dagliglivet (f.eks. at du er avhengig av å hvile flere ganger i løpet av en dag e.l.).

 

Samtalene med barneverntjenesten er omfattende. Her går man gjennom din historie og din aktuelle situasjon på mange områder. F.eks. Hvordan var barndommen din (forhold til andre, skolegang, fritidsinteresser osv.), forhold til foreldre og søsken før og nå, nettverk, syn på barneoppdragelse, når møtte du din partner, hva slags forhold har dere, jobb, fritidsinteresser, sykehistorie (fysisk og psykisk), hva er årsaken til at du ønsker å adoptere, tanker om adopsjon (om barnet du vil få, eventuelle problemer som kan oppstå i tilknytningsprosessen osv.), bosituasjon, økonomi.

 

Det er sikkert noe jeg har glemt, men dette er ihvertfall en del av det man snakker om.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for informativt svar mamsemumsen, det er greit å få litt input på hva man kan forvente seg. Høres ut som kurante temaer dette, så får bare tiden vise om tidligere helsehistorie kommer til å stikke kjepper i hjulene. Vi har ikke helt avgjort ennå om dette er veien for oss å gå, det er vel noe som trenger litt modning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...