Gå til innhold

hjelp...om amming, trenge melkeganger!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå er babyen min 2uker+ og i 2 dager har han sugt helt rart ved brystet! virker som om han drar puppen ut og inn...og som om han ikke får melka helt ut! begynner å bli ganske sår!

kan det være trange melkeganger? hvordan skal jeg evt få løyst opp dette?

mamma foreslo å pumpe ut litt melk, og se om det hjalp!??

hvis jeg gjør det, kan han bare få flaska rett etterpå da, uten oppvarming?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være du har trange melkeganger ja. Jeg føler selv jeg har noen krinkelkroker av noen melkeganger, som vanskelig lar seg tømme helt. Hadde nærmest kroniske tendenser til tilstoppede melkeganger da jeg amma dattera mi for 2 år siden, og siden jeg ville unngå dette nå med lillegutt har jeg startet med lecitin (tips på Ammedebatten), og nå går ammingen som en drøm, he he...

Lecitin er et helsekostprodukt, laget av soya. Det hjelper visstnok ved at melka blir mindre "seig" og brystet tømmes derfor lettere. En ekstra "bonus" er at ammingene nå går så mye kjappere her i gården. Lillegutt var 2 mnd da jeg startet med lecitin, og fordi han spiste mye fortere enn vanlig, og sannsynligvis også mer enn han pleide, var det litt startproblemer med magevondt noen dager + litt mer gulping, men dette er mye bedre nå. Jeg har gått på en høy dose nå i ca. 2 uker, og tenker at jeg fra mandag skal kutte litt ned og se om det fortsatt går greit (dvs. at jeg ikke får kuler og tilstoppede melkeganger igjen).

Merket av lecitin jeg bruker heter Kloster, og dette er et av de få merkene som har så mye lecitin i hver kapsel at du ikke trenger å ta så mange hver gang. Ved tilstoppede melkeganger skal du ta 1 kapsel á 1200mg 3-4 ganger daglig sammen med mat. Dvs du tar da 3600mg el 4800mg daglig. Jeg tar nå 1200mg / 1 kapsel til frokost, 1 til lunsj og 1 til middag el kvelds, tilsammen 3600mg, og det har vært passe for meg. Kutter som nevnt ned til 2 kapsler fra mandag av, spennende å se om det går.

En annen ting du kan prøve er nesesprayen Syntocynon (fås på resept, så da må du til legen), den hjelper på utdrivingen av melka, slik at barnet ikke trenger å "jobbe" så hardt for å tømme brystet. Den skal tas i ett nesebor 5 min før hver amming. Har brukt sprayen mye, men synes nå det er lettere med lecitinen.

Hvis du er veldig sår kan det jo være en ide å pumpe slik du skriver (hvis du pumper og gir melken med det samme trenger den ikke varmes opp), men hvis du klarer å amme er det det beste, det tømmer brystet bedre. Jeg ville prøvd lecitin var jeg deg, det er helt ufarlig, og vil sannsynligvis hjelpe deg.

Hvis du er usikker på ammeteknikken din, og at det kan være grunnen til at brystet ikke blir tømt, du blir sår etc., ville jeg ringt en ammehjelper (se ammehjelpen.no) el en ammepoliklinikk (hvis det er en ved sykehuset du fødte på).

Håper du blir kvitt vanskene, lykke til :o)

Skrevet

Beste måten å få løst opp dette er å ta seg en varm dusj,maser brystene dine forsiktig til du kjenner at melken kommer-hånd melk til du føler at "klumene" har sluppet taket:O)

Melken må du få ut,eller så er det lett for å bli betent og det er ikke godt-det kan jeg skrive under på!

Ja,hvis du gir mm på flaske med en gang du har pumet,så er den passe fint temperert:O

Lykke til videre!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...