Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner du er dagpappa.. Har du noen tips til hva jeg kan finne på de dagene guttene mine har fri fra bhg? Da tenker jeg på inne og ute aktiviteter. Guttene mine er 4 år og 1,5 år. Hva slags rutiner har du dagene du er dagpappa?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar hver dag som den kommer. Ser an været (ikke værmeliding men det virkelige været), "hopper på" forslag fra venner, og fra dagbarna om de kan snakke, og følger med på hva som skjer i Oslo for barn. Alle må komme innen 9.30, og kan sove (i trillingvogn med tre separate rygger) når de vil eller når foreldrene til hvert barn mener det er best.

Nå har jeg tre dagbarn på 11-12 mnd. To av disse var hos meg i går, og jeg vil beskrive gårsdagen som eksempel på hvordan jeg gjør det.

Førstemann kom litt før åtte. Han er 11 mnd trives best inne hvor han er mer mobil. Jeg bar ham rundt til alt han pekte på, og lot ham deretter leke på gulvet. Deltok selv til en viss grad (trille ball, sende bil, bruke instrumenter..)

Nr 2 kom halv ni. Han er 12 mnd, og elsker å være ute. Så vi var ute fra han kom i en halv times tid. Krabbe/gå med støtte for å utforske stor grønn bakgård. Sandkasse. Titt-tei i leke-hus. Øve på å skli på magen med hodet opp/bena ned. Huske.

15 min t-bane tur hvor barna stod på benken foran og brukte vinduskarmen som tromme. Den fungerer også fint som bord for litt brød og for vann-koppen.

Sovetid for nr 1, så jeg la ham i vogna mens nr 2 fikk sitte mens jeg gikk til Teisen Gård Åpen barnehage.

Nr 2 lekte der med andre barn en halvtime til nr 1 våknet. Da passet det med mat. Så var det sangstund, og halvtime lek. Sovetid for nr 1. La ham i vogna og lot nr 2 sitte mens jeg gikk til tbane + reise 5 min til Ensjø. Kikket gjennom gjærdet på dyra på Kampen Barnebondegård og gikk opp til Plaskedammen i Kampen Park hvor Nr 1 fikk leke med vannet. Selv om han bare er 11 mnd er han fornuftig nok til å ikke krabbe uti når det er kalt. Bare slo på det med hånda. Søvnig igjen han også, så jeg la ham og, og tok tbane til Majorstua.

Da barna våknet var vi på Frognerbadet. Lot dem leke med vannet i babybassenget en 10 min tid, og så var det tid for mat ved bassengkanten. Deretter mer lek i og ved vannet (som holder ca 28 grader). Hjemme kl 16 (bor på Majorstua nær Frognerbad), akkurat i tide for å møte pappaene.

Hadde med badeøy fra morgenen av fordi jeg hadde i bakhodet at vi KANSKJE skulle på Frognerbadet om været passet, og ikke noe annet spesielt dukket opp. Men det står ikke på noen halvårsplan at vi skulle dit, badetøy til tre unger har jeg selv, og 20kr fra hver av foreldrene til inngangspenger (en voksen) er helt unødvendig. Forøvrig har jeg kontrakt på at "i sommerhalvåret forventer Axelh å kunne være ute på tur med barna helt til hentetid som er 16.15". Dette for å ha god tid, og ikke f.eks. måtte komme hjem til kl 15 fordi én unge skal hentes. De våknet tross alt ikke før i 2-tiden, og det ville vært dumt for den andre om det bare ble 45 min ved bassenget inkludert måltidet, og så hit for å vente en time på sin far uten lekekamerat. Mye bedre at den som velger meg til dagpappa må regne med at vi kanskje ikke er hjemme før 16.15, og heller ikke kommer hjem bare fordi sola skinner. Hadde noen villet hente tidlig (f.eks. fordi dette faktisk bare var tredje dagen jeg har disse barna), så fikk vedkommende kommet til Frognerbadet eller til Kampen Park.

-------------------

Kommende mandag skal vi dra til Bøler Åpen Barnehage når alle har kommet, dersom det regner . Dit vil også HI kunne dra om hun bor i/ved Oslo. Det er flere barn der som er 3-4 år gamle, klatrerom, sangstund og mulighet for formingsaktiviteter. Blir det opphold er vi nok ute (ikke på Bøler) det meste av dagen.

Skrevet

Tips (om du bor i Oslo):

-Prøv flere forskjellige Åpne barnehager.

-Bøler Åpen bhg har turdag på onsdager som passer både for 4 åringen og for 1 1/2åringen

- Reis med bygdøybåten og Oslo-båtene

- La barna gå selv i skogen

- Barnebondegårder

- Barneforestillingene på Biblioteket. Ikke ofte på hver filial, men det er bare å gå der det er over hele byen.

- Snart kommer Albert Åberg på dukketeater. Gå 2-3 ganger!

- Sirkus

- Forsvarsmuseet, bymuseet, zoologisk....

Og fremfor alt: Lån en 4 åring til. To fireåringer og en på 1 1/2 er mye bedre enn å ha bare en stor. Sikkert noen med barn i samme bhg som med glede låner deg en unge for dagen. I første halvdel av august passet jeg en 5åring to hele onsdager. Selvsagt lånte jeg en passe gammel unge (gammel kunde som nå egentlig går i bhg) for at han skulle ha noen å være sammen med.

Skrevet

Hva slags bakgrunn har du siden du har valgt å være dagpappa? Du virker bevisst og oppegående!

Takker for forslagene dine og skal huske på dem. Her jeg bor er det ikke så mange tilbud, men noe finnes jo. Jeg synes det er viktig å bruke nærområdet mye (identitetsskapende), men også se andre ting.

Klem,

Skrevet

Hva slags bakgrunn...

Er mann, og har bare noen år igjen til jeg blir 50.

Jeg har mellomfag i spesialpedagogikk, norsk fra lærerskolen, ett semester skolefritidspedagogikk, grunnfag i Sosialantropologi, og litt religion. Til sammen en cand.mag. grad. Men ikke noen bakgrunn i formingsfag, musikk eller ledelse, som alle er viktige elementer i førskolelærerutdannelsen.

Har jobbet i Skolefritidsordning, 6åringstilbudet, Åpen barnehage og som vikar i familiebarnehage og vanlig barnehage. Og som avlaster for funksjonshemmede og som støttekontakt for ikke-funksjonshemmede.

Valgte å bli dagpappa (for kun tre barn) da jeg ble gjeldsfri for 7 år siden. Følte at uten gjeld kunne jeg velge å bruke mer penger, spare, eller tjene mindre. Valget falt på å tjene mindre enn før (men tross alt ikke dårlig til dagpappa/dagmamma å være). For å ha frihet til å si at enhver dag er turdag, kunne velge mine egne kolleger (i form av mødre, fedre eller andre som passer barn om formiddagen), og for å kunne ta meg fullt og helt av barna så lenge de er hos meg. Å være min egen herre, uten å være noens sjef.

Det mest frustrerende i SFO var at det var for få voksne til at et barn som trengte å snakke med noen kunne få dekt det behovet. Og det mest frustrerende i bhg, var at man var utenfor gjerdet maks en gang i uka. Plus at små barn som hadde knyttet seg til meg, måtte akseptere at jeg skulle på pause, på møte, eller gå hjem før mor kom. En dagmamma FORVENTES å være hos/sammen med barna hele tiden mens foreldrene er borte. En bhg-ass FORVENTES å ungå at noe barn knytter seg så sterkt til henne at hun ikke bare kan gå på pause, møte eller hjem når det er riktig ut fra turnusen. Jeg foretrekker de forventningene som stilles til en dagmamma/dagpappa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...