Anonym bruker Skrevet 18. august 2006 #1 Skrevet 18. august 2006 Hva i alle videste verden skal dette her bety da? Skal samisk bli obligatorisk fra 7.klasse ? Man må da få lov til å nekte på det vel? Blir skeptisk til skoleverket nå, hva er det neste språket barna skal lære - urdu, somalisk, osv? Har ikke hørt noe om det, men håper virkelig at dette egentlig bare omfatter dem som har interesse av å lære samisk...
Orane Skrevet 18. august 2006 #2 Skrevet 18. august 2006 Elevene skal ikke lære samisk. De skal bli gjort kjent med det samiske alfabetet, på samme måte som vi ble gjort kjent med runeskriften. Positivt synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2006 #3 Skrevet 18. august 2006 Synes det høres greit ut at ungdommen får kjenneskap til det. Historien er ganske mørk i forhold til hvordan samene, språk og kultur er behandlet av staten Norge. Jeg er ikke same, har ingen samiske aner og kommer ikke fra samiske områder. Fint hvis noen fordommer blir kvalt i forsøket med innføringen:o)
blond Skrevet 19. august 2006 #4 Skrevet 19. august 2006 Vet ikke hvilket trinn det er snakk om, men på videregående lærte vi gammelnorsk så hvorfor ikke lære samisk? Det er bare snakk om å gjenkjenne alfabetet og samisk er faktisk ett av språkene her i landet. Sammenlikningen med urdu osv er urimelig.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2006 #5 Skrevet 20. august 2006 Det er faktisk et offisielt språk i Norge. Hvorfor ialleverden du ønsker å nekte at ungene dine får kjennskap til samiske bokstaver og uttale, skjønner jeg ikke. Husker fra vgs hvor vi pugget norrønt. Det har jo vært meget nyttig! Håper virkelig at dette kan være med på å bryte noen barrierer i ifm fordommer og trangsynthet. Hvilke andre deler av pensum vil vi bli kvitt? Lære blomsternavn. Det MÅ jo kun være for spesielt interesserte! Jeg fraber meg også herved at ungene mine skal lære/lese om tog, de finnes jo ikke her! Og det kan jo ALDRI tenkes at de noen gang får bruk for det de har hørt om tog. Antitog
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå