Gå til innhold

Hva skal jeg leve av??????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mottar dagpenger for tiden,4500 etter skatt. Dette er jo lite i seg selv, og sambo har bare livsopphold. (minste utbetaling, ca 4000 etter husleia) Jeg skal begynne på skolen til mandag og fikk nettopp sms fra lånekassen om at søknad var mottat og behandligstiden var ca 8 uker. Jeg sendt søknaden inn i juni. Når man begynner på skole, enten det er heltid, deltid eller som privatist mister man dagpengene. HVA skal jeg da liksom leve av de neste 8 uker????? Jeg har liksom en liten gutt å forsørge også, ikke bare megeselv??? Bør jeg sjanse på at ikke aetat finner ut at jeg har begynt skole og forstette å motta dagpenger og si dem opp når jeg har fått lånet og stipendet? Vet det er fy fy å fuske systemet, men her ser jeg virkelig ingen annen utvei for oss..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

.....4500 anne hver uke glemte jeg å skrive..altså 9000 i mnd.

Skrevet

Har det problemet selv,tenkte at siden jeg søkte tidlig (i juni) om lån og stipen, kom pengene til vanlig tid ca den 15.aug.men nei da...har ikke ei krone...

istede for å "lure" aetat,noe dem sikkert finner ut av senere, som igjen fører til at du GARANTERT må betale tilbake..ville jeg gått i banken å sagt at pengene fra lånekassen er forsinket og spurt om å få overdra kontoen litt til pengene kommer...Går vertfall i banken min....takk og pris..HAr vanligvis ikke lov å overdra ei krone...å det er jeg gla for...er den typen som bruker til det sier stopp...hehe

Skrevet

Du har sikkert en saksbehandler hos aetat? Snakk med h*n, så finner dere en løsning. Du kan også ringe lånekassen og forklare situasjonen slik at du får pengene fortere. Erfaringsmessig har de ikke så lang behandlingstid, men skriver det bare for å "safe" seg. Om du allerede har søkt, de har mottat informasjon fra lærestedet osv. pleier pengene å være inne et par dager etter du sender inn lånekontrakten.

Men, uansett ikke prøv å fuske. Dersom du blir oppdaget kan du risikere å måtte tilbakebetale alle pengene du har mottatt fra aetat...

Håper det løser seg!

Skrevet

Kan jo gå til trygdekontoret også...

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg søkte om lån i slutten av juni og fikk pengene til skolestart. Gikk bare et par uker. Har du fått gjeldsbrevet? Dersom ikke det så ring til lånekassen. Kan jo være en feil. Etter at gjeldsbrevet var signert tok det bare et par dager før pengene var på kontoen min.

Ikke lur systemet og ta i mot penger fra aetat, hør heller med sosialkontoret eller banken, siden du jo får studielån snart.

• 2 uker senere...
Skrevet

Vet hvordan det er. selv er vi begge studenter, og går i minus hver mnd.

har ikke mulighet til å jobbe ved siden av studiet, og sosialen hjelper ikke studenter....

elendig system, ikke beregnet på oss unge foreldre som faktisk vil studere.

tror ikke det er lurt å lure systemet nei. det vil bare straffe seg!

vi fikk beskjed om å finne billigere bosted, evt at en av oss slutter studier for å jobbe...

• 3 uker senere...
Skrevet

Du kan faa innvilget stoette fra sosialkontoret i sommerferien dersom du ikke har sommerjobb, da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...