Ayla78 Skrevet 17. august 2006 #1 Skrevet 17. august 2006 Vi skal holde ett passe lite bryllup med omlag 55 gjester på et lite fiskevær nær min fødeby i nord (fiskegrend,.. ) men så har det seg slik at nesten hele min familie har flytta til østlandet og den vordende brudgommens familie bor på vestlandet (her hvor vi bor), dvs at alle våre gjester må reise nordover for å komme i vårt bryllup. Vi skal som sagt ha festen på dette fiskeværet som forøvrig ligger på ei øy.. Ikke nok med det, vi ordner med skyss til gjestene, men legger opp til overnatting på fiskeværet som har flere "buer" man kan overnatte i.. disse koster 300 natta pr pers. så til spm mitt; er det "smålig" at gjestene må betale selv? siden de har reist så langt og alt? eller er det naturlig at de betaler selv.. hva mener dere? er veldig takknemlig for innspill og tilbakemld..
Anonym bruker Skrevet 17. august 2006 #2 Skrevet 17. august 2006 Hvorfor holdere dere det flere mil fra der familiene deres bor da?? Jeg synes dere bør betale for overnatting siden de reiser så langt og er "tvunget" til å sove over.. Men det blir jo fryktelig dyrt da...
Ayla78 Skrevet 17. august 2006 Forfatter #3 Skrevet 17. august 2006 Den største grunnen er egentlig at vi vil ha noe annet enn det alle vennene våre har hatt, dvs vi har vært i flere bryllup nå i samme kirke, samme festlokale, samme band mm.. vi ville ha noe annet.. for det andre så bor faren min (og farmor + en onkel) der og han har ikke helse til å reise ned hit hvor vi bor... og sist men ikke minst så har flere i familien hans aldri vært nord for trondheim og flere av de ønsker å reise nordover for å se seg litt om (ta det som en ferie).. dette er med nærmeste familie, søsken, tanter og onkler og de aller næreste vennene våre.. etter vi kommer hjem fra bryllupsreisen skal vi ha vennefest her hjemme med hele vennegjengen.. :-)hmm.. blir litt dyrt å betale for alle ja.. blir jo 16500 bare der veit du.. hmm..
Jenny-penny Skrevet 17. august 2006 #4 Skrevet 17. august 2006 vi holder bryllup på mitt hjemsted- ca 25 gjester som må overnatte. synes definitivt IKKE det er smålig at de betaler selv. Var i bryllup på island i sommer, da betalte vi fly og hotell selv. det er jo bare å nevne for gjestene at de heller kan spleise på gave så ikke det blir for dyrt!
Ayla78 Skrevet 17. august 2006 Forfatter #5 Skrevet 17. august 2006 Det var jo ikek dumt da.. er villit til å gi litt avkall på gave vi.. ;-) Vi har jod et meste allikevel. hehe.. itte dumt Takk.
Ayla78 Skrevet 17. august 2006 Forfatter #6 Skrevet 17. august 2006 oi mye leifer når man skriver fort..
♥♥♥Mamma til nr 2 i Mai-09♥♥♥ Skrevet 17. august 2006 #7 Skrevet 17. august 2006 Vi skal også ha det langt unna der mange av gjestene bor. Vi bor på Lillestrøm, og skal gifte oss i Hallingdal, der han er ifra.Men ingen familie som bor der, Kun venner. Vi skal leie et helt hotell, og det koster jo nok i seg selv....Men rommene og drikka etter maten, holder gjestene selv. Og de kan selv velge om de vil bo en natt eller hele helgen. Men vi klarer ikke få ALLE fornøyde, for da måtte vi ha hatt et bryllup på hvert hjemmested til hver av gjestene. Det er alltid noen det blir langt for. Det er alltid noen som syns våre valg er gale. men vi kan ikke bry oss om det. Det er vår dag, og de får innbydelsen i GOD tid, så da får de velge selv hva de gjør. Får komme de som vil mener nå jeg, og skal det være mye om og men om at det er for langt og blir så dyrt, så får de sende et kort:) og så sitte hjemme den dagen. Lykke til iallefall, du som la inn innlegget! Dagen er deres og ikke andre sin!
Maud Skrevet 18. august 2006 #8 Skrevet 18. august 2006 Vi har hatt noe av den samme diskusjonen. Vi skal ha bryllupet på en fjellstue i Hallingdal. Gjestene kommer fra Oslo, Stavanger og Ålesund. Altså til dels langt å reise for en del og alle må reise og overnatte. Samboeren min ville i utgangspunktet at vi skulle betale for overnatting, men med 50 gjester ville det blitt dyrt! Vi har sagt til alle som spør hva vi ønsker oss at det vi ønsker oss er at de kommer. Både reisetid, penger til reise og at dere deler helgen med oss, er den gaven vi ønsker oss. Alle vi har sagt det til, har bedt om ønskeliste allikevel, men da har vi poengtert at de kan bruke mindre penger på gave.
pandabjørn Skrevet 18. august 2006 #9 Skrevet 18. august 2006 nei jeg synes ikke dere skal betale for overnatting for gjestene, tenker dere har nok å betale om dere ikke skal betale hotellrommene for gjestene også ! når vi var i bryllup i fjor så måtte vi reise med fly og betalte 2 netter på hotellet så det ble dyrt nok... men så hadde bruden ordnet det slik at de hadde fått tilbud på rommene siden det var mange som måtte overnatte.....tror det nesten var alle gjestene på 75 jeg minus 10 kanskje.......de bodde i bodø og vi bor i tønsberg.. slik kommer vi til å gjøre når vi skal gifte oss få et tilbud fra flere hoteller osv...for i bryllupet vårt kommer det folk helt fra Tromsø, bodø, Bjarkøy og USA om de kommer da hvis alle kommer blir vi 65, men 27 bor i nærheten av oss så de trenger ikke noe rom....tror det blir rundt 20 rom vi må bestille jeg hvis alle skal ha dobbelrom........
mayaya Skrevet 18. august 2006 #10 Skrevet 18. august 2006 Vi skal ha bryllupet på mitt hjemsted, og gjestene må da bo på hotell. Har ikke hørt noen si noe negativt om det. De velger jo selv om de vil komme, og faktisk takket alle ja :-) Eneste unntak er to venninner som er studenter, som skal bo med min søster, samt ei venninne som skal hjelpe til også, og hun får bo hos mamma og pappa. Alle disse tre reiser langt (utland) for å komme, og strekker budsjettet langt bare med det. I disse tilfellene har vi selv tilbydd overnatting, fordi vi visste at det ville bli svært dyrt for dem (studenter i mange land lever jo på veldig lite).
jordbærsjokolade Skrevet 18. august 2006 #11 Skrevet 18. august 2006 Vil bare si at jeg har vært gjest i bryllup hvor man måtte overnatte på hotell. Det var helt naturlig at vi betalte dette selv, ingen spørsmål eller sure miner rundt dette i det heletatt!
Gjest Bjørnen Collargol Skrevet 18. august 2006 #12 Skrevet 18. august 2006 Hos oss blir det ca halvparten som må reise fra trøndelag til østlandet. Vi skal ikke betale for overnattingen deres. Det blir dyrt nok om ikke vi skal betale det også. Noen har muligheter for privat overnatting også.
Ayla78 Skrevet 18. august 2006 Forfatter #13 Skrevet 18. august 2006 Takk for mange tilbakemeldinger ( slike gode som jeg hadde håpet på. hehe..) føler jeg kan sende ut invitasjon med litt lettere hjerte nå ja.. phui.. (hørte jeg xtra spa behandling på bryllupsreisen for de pengene? hehe neida.. hihi) Min tur Nå det er godt å høre at en ikke er alene om dette dilemmaet, lykke til med dagen deres også..c",) Er enig med deg MAud om at gjestene heller kan droppe/evt gjøre gaven mindre.. Vi har jo vært sammen i mange år og har jo egentlig det meste vi trenger for å si det slik.. (. vi ønsker ikke porselen og slikt vi ønsker gavekort på sportsforetning for å kjøpe oss kajakk vi.. hehe..) Asma og Sander, jeg prøvde å prute på prisen på overnattinga, men nå har det seg slik at vi skal bo på ett nedlagt fiskevær på ei øy ett stykke fra fastlandet (ca 30.40 min med båt) så vi har liksom ikke så mye å gå på der, de er litt enerådende.. hehe Men det er klart vi kan jo true med å sette opp båter til fastlandet etter festen da.. hehe.. c",) ellers takk til bjørnen collargol (som jeg mins å huske samboeren min sa han var redd da han var liten..hmm eller var det pompel og pilt tro?,, hmm jaja)mayaya og elinelinea for tilbakemeldinger.. ahh.. jeg er visst heldigvis ike helt på jordet da.. ha en riktig god kveld..
Gjest Skrevet 21. august 2006 #14 Skrevet 21. august 2006 Synes det høres ut som en fin måte å feire bryllup på! Om dere synes dere egentlig har endel materialistiske ting fra før så går det foreksempel an å si, enten i innbydelsen eller muntlig etter den er sendt ut, at dere ønsker fremfor gaver at gjestene kommer og betaler for overnatting selv. Om de da vil gi noe i tillegg er da deres sak. Å betale 300,- pr pers i tillegg til kuvert pris blir jo ett råflott bryllup. Jeg ville som gjest ha gledelig betalt selv og heller gitt en litt mindre gave. De fleste har jo det man trenger lell... Lykke til i avgjørelsen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå