Gå til innhold

Uenige i leggerutiner, trenger erfaringer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår er nesten 3 mnd. Hun har lenge lagt seg rundt 22, og sovet til 6-7. Nå er min sambo og jeg litt uenige i om vi skal lage en rutine eller ikke - jeg vil gjerne legge henne rundt 19-20, sånn som små barn "skal" i mine øyne, mens han mener det ikke er så farlig siden jeg og hun ikke har noe vi skal rekke på menge måneder, og dermed ikke trenger pese med å legge henne tidlg. Hva gjør dere? Og hvordan innførte dere evt tidligere leggetid? Er bortskjemt med hel natts søvn nå, men er redd hun vil komme til å sove lenger og lenger om morgenen hvis vi ikke endrer leggetiden. Så får jeg heller ta et nettmåltid til hun blir større. Tar det lang tid før de evt hopper over nattmaten?

Ble mye spm og litt rotete dette, men blir glad for svar! =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi la vår lille i 10 tiden fram til han var 1,5-2 mnd, mye fordi han skulle jevnt ha mat hver 3 time, så fikk jeg et par timer søvn før han skulle ha mat igjen, men etterhvert la vi merke til at fra 8 og utover var han egentlig bare sur og gretten, prøvde derfor å legge han kl 8 en dag, og ro du ikke han våkna kl 1 den natta og, men da etter å ha sovet fra 8!

fikk da mat 1 3 og 5, var litt mye, men han sovna straks i sin egen seng etter måltidet så var egentlig ikke noe problem! Nå er han 6 mnd og legger seg 7-8, og sover til ca 6, uten mat, dette har gått helt gradvis og uten noen somhellst avvenningsteknikker! Mulig vi bare har en unge som er lik mor og far(= murmeldyr), men sånn har vi det!

Vet ikke om det var svar på noen av dine spørsmål, men sånn har iallefall vi det!

Anbefaler på det sterkeste å prøve å legge tidlig, så får mor og far litt voksen tid, kan se på tv, spille backgammon eller bare kose oss, oss to!

Skrevet

Abbonerer på et blad som heter PULS , som kom i posten i dag. Der tar de i opp dette med leggerutiner i en artikkel. Der anbefales det at man legger barn opp til 3 år klokka 19 ( først og fremst etter ca. 6mnd alder hvor de kan sove hele natta).

Skrevet

Vår gutt er 6 mnd. Vi har lagt ham mellom åtte og ni siden han var to mnd. Det har funket bra. Han hadde noen nattemåltider frem til vi startet med grøt, men sjelden etterpå. Hender han våkner og får noen slurker vann om natten, men sovner da igjen med en gang. Sover nå fra ca halv ni til rundt kl seks-sju om morgenen...

Skrevet

Hei hei!

hvis hun er vant til å sove i 7 timer i strekk, gjør hun nok det selv om du trekker leggetiden litt tidligere. du kan prøve å legge henne en 15-20min tidligere for hver dag som går, og se hvordan det går? kanskje hun vil stå opp for ett måltid etter 6-7-8 timer, men da må du bare gi henne et "kjedelig" måltid, og legge henne tilbake i sengen. så vil hun kanskje ikke stå opp for å få kos, men bare sove videre etterhvert. hvis hun spiser godt, og legger på seg nok er det ikke nødvendig med nattmat når de er over tre mnd, fikk jeg vite på helsestasjonen. gutten min sluttet av seg selv når han var 3mnd, og sov i tolv timer i strekk =) da var det bare for meg å skifte døgnrytmen fra 01-12 til 20:30-7:30 ved å dra han opp tidligere på morningen.

det er deilig med litt kveld uten baby nå, og godt med lang nattesøvn =)

lykke til!

Skrevet

For oss har leggetiden regulert seg selv. I begynnelsen tok ikke ungen kvelden før ca kl 23. Etter et par måneder, sovnet han for kvelden ca kl 21.30, og nå legger vi ham ca kl 21. Ut i fra erfaring med mitt første barn, så er det lettere å ha faste rutiner/leggetid etterhvert som ungen er mer våken utover dagen. Da har man funnet faste tider på dagen som ungen sover, og ergo blir de trøtte til samme tid på kvelden.

Skrevet

Jeg legger gutten min kl.18.30-19. Har gjort det lenge nå. Vi satt oppe da han var nyfødt for å vente på siste måltidet, men han sov jo han fra kl.21.30 siden han ble født :)

Du kan prøve å legge henne en halv time tidligere i morgen og se hvordan det går, så trappe ned mer etter hvert.

Jeg syns det er lurt å få til gode leggerutiner fra de er små, brant meg på det sist! Men han sover ikke hele natta, han får pupp når jeg legger meg ved 2tida og våkner mellom 6 og 7 og da er det morgen. Men det gjør han uansett om jeg legger han senere og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...