Gå til innhold

Til dere som lager middag selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det med kjøtt:

Hvilke kjøtt bruker dere?

Kan alt kjøtt kokes (for det skal vel det)?

Kan alt kjøtt moses i stavmixer?

Tips til hvordan dere gjør dette på en praktisk måte mottas med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge guten vår berre åt finmost mat, hadde eg som regel leverpostei i middagen hans. Rik på jern, og veeeldig lett å mose/blande i maten.

Det er først no som han plukkar opp matbitar sjølv (frå 7-8 mnd) at han har fått andre typar kjøt.

Skrevet

Han er 7 mnd og har spist grønnsaker i 3 uker nå

Skrevet

Eg synest det blei "kavete" å skulle koke kjøtt og mose det, men om du vil prøve så er det lurt å ikkje bruke kjøttdeig i alle fall, sidan den er tilsett både salt og krydder og gudane veit kva andre uhumskheter.

Kyllingfilét eller andre filétar burde gå heilt fint, men det kan vere vanskeleg å mose, du må nesten berre prøve deg fram.

Viss det ikkje er allergi i familien sa helsesøster til meg at vi fint kunne gje guten vår fisk frå han var 6 mnd, det er mykje lettare å mose.

Då han var mellom 7 og 8 mnd nekta han å ete most "babymat", så sidan den gong har han berre fått det som vi andre har ete til middag, delt opp i små, små bitar.

Skrevet

Ja, vi skal starte med fisk eller kjøtt.

Kjøper du fersk fisk da? (Vi spiser jo mest frosset selv...)

Skrevet

Nei, vi har brukt frosen fisk til han. Han er kjempeglad i laks :o) Fint det, så får han i seg litt omega3 (spyttar ut tranen sin nemlig, så vi har gått over på D-dråpar). Feit fisk er altså å foretrekke (laks, ørret, makrell..)

Skrevet

Ikke all kjøttdeig er tillsatt salt. Krydder og andre tilsetninger er ikke lov å tilsette i kjøttdeig, da blir det kjøttfarse.

Skrevet

Jeg tar av litt av vår egen middag (kjøtt og grønnsaker) før jeg salter det og kjører i stavmikseren. Hjemmelaget lammefrikasse og andre typer gryteretter med kokt kjøtt er glimrende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...