Gå til innhold

Den onde stemor...? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nylig gått over til ny samværsordning som innebærer at vi ser bonusbarna mye mindre nå enn før (pga at de begynner på skolen nå). Tidligere hadde vi de 40-50%, fra nå av blir det bare annen hver helg... De bor cirka 3 timer fra oss.

Etter at første samvær med ny ordning nå er over ser jeg at pappaen lar dem få lov til ting de ikke fikk lov til tidligere når vi hadde dem. Ex er at han plutselig har flyttet TV og nintendo inn på rommet deres, at de er lengre oppe nå enn før, at det nå er bare jeg som minner dem på f.eks å ta av bordet etter seg og henge ytterklærne opp i gangen (ting vi begge gjorde før), at de får spise kvelds mens de sitter på gulvet på rommet og spiller nintendo, is hver dag osvosv.

Føler meg litt som "den onde stemoren" som ikke unner barna å kose seg.... :( Men samtidig mener jeg at vi skal holde på de reglene vi har hatt tidligere... Hva mener dere om dette? Noen som har vært gjennom noe av det samme og har gode råd...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom dette kvalifiserer til ond stemor så er det nok mange der ute.

Men skjønner samtidig pappaen godt - klart han lar de få lov til å være lengre oppe - da ser han dem kanskje mer....

Men snakk med ham - de skal selvfølgelig ikke slippe unna å være høflige og hjelpsomme. Han har jo fremdeles ansvar for oppdragelsen deres.

Skrevet

Jeg kjenner meg litt igjen selv. Men vi har dattern til samboern min annenhver uke og har hatt dette hele tiden. Jeg føler også at det som oftest er jeg som ber lillemor sette skoene pent i gangen, henge opp jakke, sette stolen inn til bordet når hun er ferdig å spise, legge møkkete tøy i skittentøydunken osv... For jeg synes pappaen hennes er for slapp på dette området.

Vi venter vårt første felles barn sammen i september og synes at vi bør være enige ovenfor lillemor og den nye babyen.. Eller så blir ting veldig vanskelig her

Skrevet

Er det en mannegreie eller?? Her er det jeg som sier fra om ditt og datt. sørger for tannpuss, vask av både oppe og nede, leggetider, middagen osv. Jeg vet ikke, men tror det er en kvinnes måte å tenke på, mens en mann er mer slapp av og til??

Her er heldigvis far enig med meg når jeg sier det...

Skrevet

her er det også jeg som må si fra. -Så jeg er nok "den strenge" her i gården...

spesielt legge-tider er pappa slapp på... jeg synes ikke en 9 åring skal få være oppe til 22-23-24....

Skrevet

Skjønner at du føler deg "ond" men ingen grunn til det. Din mann ønsker sikkert bare å være snill siden han ser de sjeldnere, men tror oppriktig at ungene er tjent med de vanlige rutinene for god oppførsel, legging etc.

Min eks har til tider hatt tendensen til å være litt sånn "fest-pappa" som har tilllatt langt mer enn vi gjør her hjemme. Men resultatet har blitt at vår datter faktisk har etterlyst litt strengere rutiner... ;-) Nå som han også har funnet seg ny dame har hatt blitt mer strukturert og jeg takker derfor i mitt stille en stemor der ute og det antar jeg at også dine bonusbarns biomor gjør!

Skrevet

Eg trur ikkje det er bra for barna at det blir slik.

Skrevet

Jeg hører definitivt til i den haugen av stemødre som har innført ting i hjemmet vårt.

Min kjære er en super oppdrager, og han er nøye på at de får nok søvn etc.jeg har ingenting å utsette på ham sånn sett. Men vi hjelper hverandre, og passer på.

Han ser ikke sin tid med barna som kosetid på den måten at grensene blir slappe, men som en tid han benytter for å vise ungene at han bryr seg om de menneskene de er, og overføre sine verdier til dem.

Han har nok fått mye "avlastning" fra meg siden vi traff hverandre. Jeg tar min del av "jobben" og er ikke redd for å gå i konflikt med ungene.

Jeg er nok av de engasjerte stemødrene, men det fungerer for oss, og ungene har ikke noen problemer med meg.. (altså, de prøver seg jo på meg som de gjør med foreldrene sine, men det tar jeg som et kompliment!)

Mitt råd til HI, som hun ba om, er å stå på ditt. Ikke vær redd for å dele dine verdier. Det er ditt hjem også. Men et annet råd er å være litt taktisk.. menn liker å tro at det er deres idè.. virker bra hos oss ;-)

Skrevet

Hehehe... *ond-stemor-latter* ;)

Tips tatt til følge, Heldige meg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...