Anonym bruker Skrevet 17. august 2006 #1 Skrevet 17. august 2006 er selv et resultat av en storrøykende mor når hun gikk gravid med meg for 23 år siden. Skulle ikke jeg hatt alt det drittet som folk sier røyking kan føre til da?? blir så provosert av slikt "korka" mennensker som skal gi oss INNFORMASJON om hva røyking kan føre til , har vi kansje IKKE lest det før!!? Jeg har aldri vært en dag på sykehuset i hele mitt liv , jeg var et harmonisk rolig og smilende barn i følge min mor, aldri noe allergi,astma , lærevansker osv! jeg er kjernesunn faktisk:-) Mens da min mor gikk gravid med min yngre bror hadde hun allerde sluttet og røyke (hun har aldri røyket siden den gang for 19år siden!) broren min var hyperaktiv som liten, hadde kolikk og sliter enda i dag med litt allergi ! og da min mor gikk gravid med min 9 år yngre søster var hun selvf. også helt røykfri og søsteren min holdt alikevel på og DØ av astma som spedbarn og bare 1 år gammel ble hun fraktet i full hast til sykehuset pga storepustevansker!! så hvorfor har mine søsken fått alt dette, mens jeg er den "friske,sunne" i familien selvom min mor røyka MYE med meg!!! hvorfor har alle mine venniner friske barn selvom de har røykt og hvorfor døde ei vennine av mammas sin gutt i krybbedød for 2år siden når moren hans er selve "symbolet" på sunnhet!!?? og er totalt avholdsmenneske fra alt. nå sier ikke jeg at røyking er bra, ALLE vet det ikke er det, men spar meg for slike "opplysnings" innlegg man som jeg bare måper av! Alle har hørt de flr uansett, og det hørres ut som man for en DØDSSYK unge unasett i følge de innlegget- herlig og få ut litt frustrasjon på morningen! hilsen en røyker!
belli72 Skrevet 17. august 2006 #2 Skrevet 17. august 2006 HERLIG! Jeg er selv ikke- røyker (har vært det i flere år), og lar meg provosere av alle fanatikerne som prøver å sverte røykere på alle mulige måter! Helt riktig som du skriver: Røyking kan være skadelig, men langt fra alle tar skade av at mor røker mens hun går gravid. Forskningen er, som på andre felt, fortsatt befengt med feilkilder, så jeg har liten tro på at bildet er så ensidig som enkelte fagmiljøer og fanatikere, som ikke har lest en forskningsrapport i sitt liv, ei heller har forutsetninger for det da de ikke kan noe som helst vitenskapsteori eller - metode, ynder å påstå.... Jeg håper virkelig at gravide som ikke røyker slutter å sverte andre som gjør det. De har sikkert andre laster som kan være minst like skadelige for forsteret de bærer på selv...
Anonym bruker Skrevet 17. august 2006 #3 Skrevet 17. august 2006 takk:-) endelig ei med litt vett i hodet. helt sant at mange ikke røykere har andre belastninger som kan skade fosteret. kjenner godt til ei som er røykfri men knasker i seg lykkepillen selvom hun har fått besjed av legen og kutte ut snarlig, det kan vel umulig være noe bedre enn en som røyker? men jeg dømmer henne faktisk ikke, for jeg vet hun sliter psykisk og trenger de medisinene, så hva vet vi hva disse "ANTI" røykere egent knasker i seg....for og sette ting på spissen da:-==)
Anonym bruker Skrevet 17. august 2006 #4 Skrevet 17. august 2006 Så bra, endelig den oppmuntringen alle trenger - så alle dere som har tenkt eller røyker allerede når dere er gravid - stå på - dere gjør noe bra for fosteret deres ! Hurra ! eeeh...
Har byttet nick ! Skrevet 17. august 2006 #5 Skrevet 17. august 2006 nå er det vel ingen her inne som har påstått at alle røykere får syke og hyperaktive barn, mens alle ikkerøykere får friske og harmoniske barn. Forskning viser bare at RISIKOEN for komplikasjoner er større når mor røyker enn når mor ikke røyker. Selvom du tydeligvis bor i bakvendt land siden du bare har hørt om venner/familie som røyker og får friske barn, mens de som er så "dumme" at de ikke røyker får syke barn.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2006 #6 Skrevet 17. august 2006 jippi jippi...dagens første innlegg av en lady som tydligvis ikke har så mye og gjøre om dagene.:-) har du husket og ta lykkepillen for i dag? ikke glem det , for da for vi vel enda mer koselige innlegg fra deg her:-) ha en strålende dag:-)
Anonym bruker Skrevet 17. august 2006 #7 Skrevet 17. august 2006 Huff, noen av dere har ikke skjønt det..... RØYK ER HELSEFARLIG!!!
Anonym bruker Skrevet 17. august 2006 #8 Skrevet 17. august 2006 Helt utrolig at man kan forsvare røyking i år 2006..... Noe negativt må jo ha kommet ut av at hovedinnsenders mor var storrøyker..... Lav IQ kanskje?
Anonym bruker Skrevet 17. august 2006 #9 Skrevet 17. august 2006 Unnskyld meg, men selv om du ikke har fått noen skader av at moren din storrøykte under svangerskapet, så betyr nå jammen ikke det at ikke mange andre barn må slite med skader som kunne vært unngått hvis mor ikke hadde røykt under svangerskapet. Og disse andre barna som har kolikk og diverse, hvor mødrene ikke røykte under svangerskapet, hadde kanskje resultert i at morkaken løsnet for tidlig eller i en spontanabort HVIS mødrene i tillegg hadde røykt. Jeg røykte selv før jeg ble gravid og gjort det i mange år - men da jeg fant ut at jeg var gravid begynte jeg å trappe ned og klarte å slutte i uke 8, og stolt av det! Før jeg klarte å slutte, hoppet jeg over sidene i diverse bøker hvor det sto om røyking og graviditet, for jeg hadde så dårlig samvittighet at jeg ikke ville bli på minnet om det..Og det er det sinnet jeg føler her, at gravide røykere blir provosert av "moralens voktere" og vil ha bekreftelse på at det ikke er så farlig likevel for å lette sin egen samvittighet. Men det er en utrolig egoistisk ting å gjøre når en er gravid - å røyke. Å si noe annet er tull. En reduserer oksygentilførselen til barnet og det er bevist at barnet krymper seg under og i flere timer etter at mor har røykt. Det er større sjangse for spontanabort, løsning av morkaken og for tildlig fødsel (i tillegg til andre ting som ADHD, lav vekt, redusert vekst osv osv. ) Å si "jamen det gikk bra med meg" eller naboen har unger med ADHD og deres mor røykte ikke osv osv, blir som å si; " jeg har aldri hatt refleks på barna mine ute når det er mørkt, og de har aldri blitt påkjørt.." Mitt poeng er; hvorfor ta sjangsen? Vi vet at det er større sjangse for at fosteret tar skade av at mor røyker, og vet at det absolutt er ubehagelig for det - og at fosteret kan måtte betale for det senere i livet. Vi lever i 2006 - opplyste som vi er - Og ikke kom draende med at ikke-røykende gravide gjør mye annet skadelig... Selvfølegelig skal en helst ikke bruke antidepressiva ( legen er da uansett involvert i dette ) eller andre medikamenter under svangerskapet, og en bør ikke være overvektig og slike ting.. Men jeg mener at dette ikke kan sammenlignes på samme måte som hva motivet for røyking er og eventuelle skadevirkninger det kan få for fosteret. Og så har vi det velkjente argumentet med at en blir så stressa uten røyk og at det i seg selv ikke er bra for barnet. Det er ikke like lett å slutte å røuke for alle - skal ikke påstå noe annet. Men klarer en ikke å slutte helt, så kutt iallfall NED på røyken.. Å røyke litt er bedre enn å røyke mye iallfall. Lykke til uansett hva dere bestemmer dere for
Anonym bruker Skrevet 17. august 2006 #10 Skrevet 17. august 2006 Grunnen til at din mor røyket med deg i magen, er at de var ikke så opplyste den gangen. De visste ikke at det var farlig for fosteret, og bare de sist 150 årene har krybbedød blitt redusert med over 80% pga, av at man har forsket, og har mere informasjon.
Har byttet nick ! Skrevet 17. august 2006 #11 Skrevet 17. august 2006 hvis du er så stolt av holdningene dine hadde du kanskje ikke gjemt deg bak "anonym" knappen?
Anonym bruker Skrevet 17. august 2006 #12 Skrevet 17. august 2006 Har faktisk aldri testet IQ min. Men regner med den er ganske normal, siden jeg har jobbet som sekretær i STATOIL siden jeg begynte som lærling da jeg var 18år og slo ut 150 andre søkere?:-) men det er jo ikke en bombe at dere "anti" røykere sikkert mener jeg burde vært en grønnsak, ikke alle som blir det heldigvis:-)
Anonym bruker Skrevet 17. august 2006 #13 Skrevet 17. august 2006 Du anonym som roper ut jippi jippi her, tror du hører til ung, dum og gravid!!!!
Anonym bruker Skrevet 17. august 2006 #14 Skrevet 17. august 2006 Jeg er overrasket over hvor mange følelser temaet røyking vekker hos ikke røykere! Jeg sluttet for et år siden, har røyka i 15 år, og vet hvor vanskelig det er. De som aldri har røkt, som ikke har noen forutsetning til å sette seg inn i situasjonen, hvordan kan de dømme? Det er en grunn til at man tenner røyken selvom man vet det er helsefarlig. Man vet om risikoen, ikke minn oss på dem. Ikke døm, men støtt. Stresset en røker som ikke får røyk blir påført kan være vel så skadelig!
Anonym bruker Skrevet 17. august 2006 #15 Skrevet 17. august 2006 Wow sekretær , trengs jo ikke så mye i IQ da:))
Anonym bruker Skrevet 17. august 2006 #16 Skrevet 17. august 2006 Jeg røyket i 8 år frem til jeg ble gravid nå, så jeg vet hva jeg snakker om! Men jeg vet oxo myeee om krybbedød og at røyking er helsefarlig for fosteret, og vil derfor ikke utsette mitt barn for dette!!! Det var IKKE vanskelig å slutte når man tenker på at sitt eget barn skal få ett røykfritt miljø inni magen. Det er VILJESTYRKEN det kommer ann på!!! Man blir stresset av å røyke, enn av å ikke røyke!
Anonym bruker Skrevet 17. august 2006 #17 Skrevet 17. august 2006 Jøss, sekretær hos Statoil....? Meget imponert.... Jeg blir overrasket over hvor aggresive røykere blir av å bli kritisert. Det er ikke kun "aldri-røykerne" som kritiserer røykere, men også folk som tidligere har røyket. Hvorfor støtte en røyker? Har aldri skjønt hvorfor en røyker skal ha støtte..... de gjør jo dette av egen fri vilje. Det er bare så sinnsykt dårlig å gjøre det når man egentlig burde tatt hensyn til et lite foster. Jeg har ingen forståelse av at man kan forsvare det på noen som helst måte... Trodde folk flest var mer informert....
Anonym bruker Skrevet 17. august 2006 #18 Skrevet 17. august 2006 om du leste hovedinnlegget mitt så skriver jeg jo at jeg vet at røyking er farlig og noen unger JA sliter pga deres mor røykte,men mitt poeng var først og fremst til den personen som i går la inn et "opplysnings" innlegg hvor skadelig røyken er, og det gjør meg motløs og ristende på hodet for vi som røyker har jo hørt den innformasjonen hundre ganger før og tror de det virkelig vil hjelpe og lese en ny "opplysningside"?? har foresten selv redusert kraftig ned på røyken etter jeg ble gravid, men nå er det engang slik at jeg ikke klarer og slutte helt...og det har jeg innsett og er glad nok for at jeg har redusert i det minste:-) kommer aldri til og slutte bare fordi noen sjeller meg ut og kaller med egoist osv.... men uansett, poengene dine er gode de...men har hørt de før..og som sagt dette innlegget var ment til hun som skrev "opplysnings" siden hilsen hovedinnlegger
Anonym bruker Skrevet 17. august 2006 #19 Skrevet 17. august 2006 Enig med hun som har røyket i 8 år og sluttet....
Anonym bruker Skrevet 17. august 2006 #20 Skrevet 17. august 2006 I dag forstår jeg det er anonymknappen som gjelder, så jeg kaster meg på! Jeg har røyka og vet også hvor vanskelig det er å slutte, men jeg mener alikevell ikke det finnes en eneste unnskyldning for gravide å ikke slutte/trappe kraftig, kraftig ned! Når jeg klarte det klarer alle det... Og hvis noen trenger støtte for å slutte, bør de melde seg på røykslutt kurs etc, ikke ta ut frustrasjonen sin på bim som er et forum først og fremst for gravide!
Jenta78 Skrevet 17. august 2006 #21 Skrevet 17. august 2006 Ærlig talt dere.... Det er ett spørsmål som bør besvares i denne debatten. Er det skadelig (eller kan det være skadelig) for fosteret om mor røyker. Svaret er JA!!!! Og da er det vel ikke mer å diskutere??? Synes disse røykedebattene bør slutte nå. Røyking er ikke bra, det vet alle. Ikkenoe mer å snakke om!!! Og det finnes ingen unnskyldinger i hele verden som kan forsvare røyking i svangerskapet. Ødelegg gjerne deres helse, men ikke babyen sin helse! SÅ enkelt er det!
bullen med gutt har fått Theo Skrevet 17. august 2006 #22 Skrevet 17. august 2006 ja, heeelt utrolig.. røyking er egoistisk, og som noen andre sa her så er det rart å skrive dette i 2006 når man vet så mye om hvor skadelig d er! Går man rundt gravid og røyker så er man for opptatt av å tenke på seg selv...Tenk bare de testene som har blitt gjort på solkrem... til og med de er farlige å smøre på huden... Alt man gjør blir tatt opp av huden eller da i dette tilfellet (går rett inn i kroppen) og inn til ungen. Rett inn til ungen... sier ikke at folk kan være heldige eller uheldige med evt allergier ol men man trenger jo ikke å framprovosere d.. ikke vær så svartøyde!
Anonym bruker Skrevet 17. august 2006 #23 Skrevet 17. august 2006 Meget enig med BN78.... det virker som diverse røykere trenger aksept av at de fortsatter røyker....
Anonym bruker Skrevet 17. august 2006 #24 Skrevet 17. august 2006 Røykere har blitt mobbet i mange mange år, så det er ikke noe NYTT! Tenk på alt det posetive ved å ikke røyke. 1. Lukter godt på hender, hår og klær hver dag. 2. Trenger ikke å tenke på at "man må ha" penger til røyk 3. Bruke og spare pengene til noe annet:) 4. Ha god samvittighet når man går gravid, og vite at du gjør alt du kan for at barnet skal vokse seg sunn og sterk:)) 5. Lukter ikke askebeger av ånden:-) 6. Må ikke ut i kulda på vinteren, bare for å ta ett trekk:-) 7. Kan unngå kreft, hjerteinfark og annet drit.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2006 #25 Skrevet 17. august 2006 tja, synes da jobben min er intresann jeg da, mye utfordringer, god lønn , godt miljø så jeg klager ikke:-):-) men uansett så har vi vel aldri bedt om og få støtte fra andre! hvem har sagt det kjære deg? og forsvare oss?...har heller ikke bedt om og bli forsvart på noen som helst måte, eneste jeg har bedt om er og slutte og bli kritisert og få slike latterlige opplysnings punkter slengt i trynet....jeessp:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå