mammatilOliverogMarkus Skrevet 16. august 2006 #1 Skrevet 16. august 2006 Vår sønn på 1.5 år går full uke i barnehagen, stort sett fra kvart på åtte til tre... Når vi er hjemme på ettermiddagen går tiden stort sett til leking med knerten, husarbeid eller bare å slappe av. Men nå er det blitt sånn at uansett hva vi foretar oss så vil knerten være i sentrum... Hvis vi bare må eller føle for å gjøre noe mens han kan leke litt for seg selv blir han kjempe sinna... hylgråter, kaster ting rundt etc... Hva skal vi gjøre for å forandre denne adferden?? Må si vi prøver å være med og leke eller lese med knerten så ofte vi kan. Men noen ganger har jo vi behov for å gjøre litt alene også, prøver også å gjøre det sånn at vi gjør ting etter han er i seng, men vi er ofte veldig slitne da og det er ofte det blir tidlig kvelden... Takker for svar...
Anonym bruker Skrevet 16. august 2006 #2 Skrevet 16. august 2006 Høres jo ut som dere er to voksne. Er det nødvendig at begge to gjør noe samtidig uten Knerten før han er i seng? Kan ikke en av dere hvile mens den andre leser, en av dere snekre mens den andre har med Knerten på butikken o.s.v.? Hvor mange voksne kreves det for å vaske et gulv? Å hygge dere sammen på voksenvis uten Knerten blir det saktens tid til, du skriver jo at det er ofte det blir tidlig kvelden... Råd: Skaff ham en Lillebror så snart som mulig. Med ikke-for-stor aldersforskjell vil de om 2-3 år kunne leke sammen, og det er mye morsommere for barn enn å leke alene. Og 2-3 år med liten tid sammen uten Knert i sentrum før leggetid, det klarer dere fint om dere vet at så snart Lillebror og Knerten kan leke SAMMEN går alt så mye bedre.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2006 #3 Skrevet 16. august 2006 Har han nettopp begynt i barnehage? Det kan jo tenkes han er engstelig for å bli forlatt(siden han blir "forlatt" på dagtid). Jeg merker ihvertfall på datteren min at hun har et mye større nærhetsbehov til oss etter at hun begynte i barnehage for to uker siden(hun er 1 år og 8 mnd). Jeg forsøker å gi henne mye nærhet, og legger husarbeidet til kveldstid.
guttebedriften Skrevet 17. august 2006 #4 Skrevet 17. august 2006 Det er nok ikke bare slik at dere gjør noe galt. Småknerter blir veldig slitne av barnehage, og det kan en nok i blant merke på humøret deres. Så hvordan blir det med søvn på ham? De fleste på 1.5 år trenger en del søvn også på dagtid. Ellers kanskje han skulle lagt seg tidligere på kvelden? Men det er det jo bare dere som kan vurdere. Det jeg imidlertid biter meg merke i, er at du skriver at mye av tiden deres går med til leking med knerten. Dette tror jeg ikke er helt heldig. Barn trenger riktignok mye tid med foreldrene. Men jeg tror de lærer og trives vel så bra med å være med de voksne i deres gjøremål, som ved at de voksne leker med dem. Og vil dere ha en knert som ikke prøver å stjele all oppmerksomheten, når dere blir enda flere, så kan det nok være lurt å begrense lekingen. Dessuten leker han jo hele dagen i barnehagen. Kanskje han bare trenger å slappe av på ettermiddagen? Lykke til i alle fall.
Mrs. Bouquet Skrevet 21. august 2006 #5 Skrevet 21. august 2006 Prøv å inkludere han i litt voksenting.(lettere sagt enn gjort kanskje) Han vil jo mest mulig oppmerksomhet fra foreldrene de timene om ettermiddagen-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå