Gå til innhold

Ukepenger/månedslønn til 15-åringer...? (samme som på skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere er rimelig der?

Sånn som vi gjør det nå, får 15 åringen 100 kr i uken, 300 kr i mnd (øremerket klær), oppfylling av telefonkortet sitt på 200 kr.

For dette har han èn oppgave hjemme og det er å lufte hunden.

Nå lurer vi på om vi skal gi han 1000 kr i mnd. Dette skal han styre helt selv. Dette inkluderer ringetid, lommepenger og klær (ikke ytterjakke, sko, undertøy og andre nødvendige dyre ting)

Vedder en tier på at denne 1000 lappen er brukt opp på tøv innen en uke er omme, men det er på høy tid at han skal lære å styre penger selv. Ikke få det delt opp sånn som han har fått det til nå.

Har også tenkt litt på det å gi han oppgaver han kan spare penger på. 20 kr for oppvasken, 10 for støvsuging osv...Summen av dette får han i tillegg til de 1000 i slutten av mndn.

Synes dere dette forslaget var ok? Hva gjør dere?

Takker for svar

Klemmer fra

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Ja, det synes jeg hørtes kjempe bra ut=)

Skrevet

Jeg syns de er for unge når de er 15 til å få ansvar for 1000.- på en gang. Tror kanskje min 15-åring hadde greid det, men han tror jeg er uvanlig grei gutt. Lurer alltid på når bråket skal begynne, hehe...

Er det problem å gi ukelønn da? Jeg hadde i så fall gjort det gradvis. Mange fristelser for en 15-åring, og ikke alltid like greit å være 15 og skulle si nei til kompiser som vet du har mye penger.

Jeg hadde ikke gjort det, men det er meg da. Er nok litt gammeldags og streng mamma. Kanskje går det kjempefint? :-)

Skrevet

Hei

Det er fin ordning. Men di forsvinner for av erfaring. Min gutt på 18 år bruker ca 3000 kr i mnd. pga er kiper i 2 divisjon. Så har jeg 2 gutter til som er 19 mnd og 5 mnd. Jeg sier fy f......... for eit penge forbruk. har oprinlig 4 gutter og ein er englegutt.Dypt savnet.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg tror det er kjempeviktig å lære ungene å håndtere penger. Det bør starte helt fra de er små.

Jeg synes forslaget ditt virker kjempebra. Og da er det viktig å ikke gi ham forskudd/eller penger fordi han er blakk.. Eventuelt kan han jobbe for å tjene noe ekstra, men dere må være harde og konsekvente.

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei!

15-åringen min (jente) har lenge fått 1000 i mnd penger.

Hun styrer dette veldig bra;sparer til klær,kjøper tlf kort og busskort etc.

I tillegg får hun nødvendige ting som vinterjakke,sko,undertøy,toalettsaker etc. Sminke kjøper hun selv.

Hun har flere plikter som må gjøres for å få disse pengene da-det trekkes fra om hun slurver :=)

Har ordnet bankkort til henne,hun er veldig flink medet og er aldri blakk.

• 3 uker senere...
Skrevet

wow.. jeg er 16, og jeg har et ganske mye høyere forbruk enn tusen kr måneden. men så er jeg jente og da, går på kafe, er med venninner, kjøper øredobber.. men hvis han er flink med pengene går nok det her bra - hvis ikke går han nok fattig de siste to-tre ukene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...