Gå til innhold

Du Maud som skal ha HE-vielse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal selv ha HE-vigsel, og lurer på å bruke "Mitt hjerte er ditt" med majbritt andersen som en av sangene, MEN der forekommer linjen "Kjærlighetsrosa er Skaperens verk, det skal vi aldri forglemme". Er det litt søkt å bruke en sang med henvisning til Skaperen i en HE-vielse?

Den svenske originalteksten har ikke det, der heter det "Kärleken är så förunderligt stark, kuvas av intet i världen. Rosor slår ut ur den hårdaste mark som sol över mörka gärden.", men jeg er ikke så sikker på om jeg vil bruke den på svensk. Vi har allrede én svensk sang med, og jeg har røtter på hedmarken, så maj-britt andersens dialekt hadde passet så fint.

Jeg ser et annet sted at dere skal bruke Profeten som tekst. Jeg vet at den er ganske populær i borgerlige vigsler, selv om den tildels er ganske religiøs i henvisningene sine, så du har kanskje vært gjennom samme tenkeprosess som meg? Hva syns du? Med eller uten Skaper...;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil helst ikke ha Skaperen med i min vielse... For meg blir det ikke riktig å referere til Gud i en ikke-religiøs vielse. Det betyr at vi kutter ut noen linjer fra Profeten.

Når det gjelder sang, sliter vi. For det første er ingen av oss noen sangfugler, så idétilfanget er ikke stort. Dessuten er ikke viser helt vårt musikalske verden. Hvilken svensk sang skal dere bruke? Når det gjelder May Britt Andersen, så har hun kanskje andre fine sanger på dialekt? Kommer bare på barnesanger nå, sånn er det når man har barn i huset... Vi lurer på Kjærlighetsvisa til Halvdan Sivertsen, liker teksten selv om den er litt oppbrukt. Jeg liker Bjørn Eidsvåg Mysteriet deg, men der setter samboeren ned foten. Du skal ikkje sova bort sumarnatta er fin, men passer ikke på høsten synes jeg.

Skrevet

Bare blander meg litt inn her, jenter... Jeg giftet meg gjennom HEF i fjor og vi hadde "det vakraste" av Cecilia Vennersten i vårt bryllup. Vi hadde heldigvis en bekjent som fremførte den for oss. Fantastisk fin og romantisk sang.

Skrevet

Den svenske sangen vi skal bruke er

Vänta inte med att sjunga till du blir gammal

för i så fall så kan det hända sig att du dör

förrän du sjungit en enda sång.

Så därför är det bäst att ta det som det är

det är ingenting att gøra åt

du kan lika gärna vandra vägen fram och le

det hjälper ei med sut och gråt, nei.

2. Vänta inte med att dricka...

3. Vänta inte med att älska...

Den skal vi ha som allsang

Skrevet

Cecilia Vennersten eller Bjørn Eidsvåg er dessverre helt uaktuelle for meg, samme er Halfdan Sivertsen. Og akkurat i vielsen har jeg ikke lyst til å ha noe på engelsk, selv om brudevalsen blir det.

har lurt litt på Kjærleik med Gåte, (Kjærleik er å vilja vél), men den blir kanskje litt for "rå"?

Vi har bestemt oss for å bare ha boksmusikk, ble litt voldsomt å hyre inn noen og frakte dem langt av sted bare for to sanger i en vielse.

Skrevet

Jeg kjenner forresten flere som har brukt Du är den ände, men det syns jeg ikke passer helt, ettersom det såvidt jeg har skjønt er en sang om å være "den andre kvinnen", jfr tekst

"Ingen som du, fast du hör till en annan,

skänker mig kärlek. Hos dig vill jag stanna!

Mitt öde det är att bli din

i min fantasi, del av din värld, som är din."

så man kan kanskje se gjennom fingrene med noen avvikende strofer i en sang som ellers er fin???

Skrevet

Jeg synes Gåte er flott, men da måtte det være som en solistsang. Tviler på om gjestene kan synge den... Det vi leter etter er en sang til allsang. Jeg liker deLillos da, både "Finnes det en kvinne" og "Forelsket", men det er også litt vanskelig som allsang. Det er utrolig vanskelig å finne en sang med melodi som er oss og med en tekst som passer! Jeg vil helst ha den norsk, verken svensk eller engelsk. Hvis vi skal gå for noe utenlandsk, ville jeg kanskje valgt Elvis eller Beatles.

Her er forresten Cykkelstyret:

Det glitrer blankt i et cykkelstyre.

Nu er det juni og heggeduft.

Og unge piger har tynde tøier

Imellom sig og den lyse luft.

De går på veien med hver sin cykkel.

I taushet vandrer de, to og to.

Med bak dem driver de unge gutter

I søndagsdress og brune sko.

Og de blir motige: Lån mig cyklen!

Det får de lov til, de unge mænd.

Blå dresser suser langs hvite hegger.

Så får hun cykkelen sin igjen.

Men nu går gutten ved hendes side,

hans djerve plan er blitt kront med held:

han holder taket i cykkelstyret!

Og rundt omkring er det junikveld.

Og hendes hånd er på andre siden,

den gjør et kjærtegn, en liten sving:

vi går og holder i noget sammen!

Og begge later som ingenting.

De går på veiene ganske tause,

med hjertet fyldt av hvad begge vet,

mens næven knuger det blanke nikkel.

O cykkelstyre, O kjærlighet.

Skrevet

Åja, det er så søt!

Vi er i ferd med å lande på Kjærleik med Gåte som inngangsmusikk, faktisk. Vi skal være ute i en fjellhage i september, kjolen min er i ull og gull, og mannen min er gammel metall-fan, så jeg tror det kan bli tøft.

Vi var litt i tvil om teksten er motvillig eller mer en oppfordring til mannen om å ikke elske henne beint i hjel, men er kommet til det siste. Den er litt som diktet Å eiga (forøvrig nydelig), som først sier litt om hva kjærlighet ikke er, men konkluderer på en måte med at kjærlighet er å ville vel.

Vi skal ha en allsang, den er riktignok svensk, men jeg liker den kjempegodt. Syns den er litt sånn "grip dagen og kjærligheten", og det er i god HE-ånd å gjøre noe med det livet vi lever her og nå, fordi det er det eneste vi har: her er'n

Vänta inte med att sjunga till du blir gammal

förrän du sjungit en enda sång.

det hjälper ei med sut och gråt, nei....

Vänta inte med att dricka till du blir gammal

förrän du druckit en enda gång.

det hjälper ei med sut och gråt, nei...

Vänta inte med att älska till du blir gammal

förrän du älskat en enda gång.

det hjälper ei med sut och gråt.

Skrevet

En fin tekst, men kjenner ikke til sangen. Skal dere bruke CD slik at folk hører melodien eller satser dere på at det går bra uten?

Skrevet

Til allsangen har vi en forsanger med gitar. Og så skal alle "øve" på sangen ved middagen kvelden før.

Skrevet

Det var lurt! Det kan faktisk vi også gjøre hvis vi klarer å bestemme oss for en sang. Å synge den ved middagen kvelden før altså, da har vi litt program uansett.

Skrevet

Unnskyld at jeg blander meg inn, men hva er en HE-vielse?

Skrevet

Åhhh.... Takk for svar! Jeg tror jeg er trøtt enda jeg gitt! Den burde jeg forstått! :o)

Vel, lykke til med bryllupene deres!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...