Gå til innhold

hjelp! trenger råd om gode rutiner (samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten tulle på 2 mnd, og skulle gjerne fått til faste mate- og leggetider for henne slik at det blir litt lettere å planlegge hverdagen. Ser at mange har faste leggetider for sine små, men hvordan klarer dere dette?

Tulla våkner mellom 04 og 06 om morgenen, og det er i grunnen dette som avgjør hvordan dagen blir. Når hun våkner kl 04 og vil ha mat kan jeg jo ikke nekte henne det frem til kl 05-06 for at jeg skal ha styr på dagen min? "Alle" sier at babyene skal få mat når de ber om det, men hvordan klarer dere da å få til faste mate- og leggetider om kvelden?

Tror jeg trenger litt tips her, noen som kan rydde opp i hodet mitt? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke dreven på dette, men jeg prøver nå og få litt rutiner på matinga.

Dvs hun er 4 uker og har hatt litt magevondt. Er da greit å få litt hvile så jeg prøver å la det gå 2 timer. Da hun har fått mat og rapet så prøver jeg puppen igjen så jeg er sikker på at hun er mett. Da skal hun i grunn ikke ha behov for mat før om ett par timer. Da hun skriker og leter så prøver vi å bære, vugge og kose masse og ofte holder det. Så da det har gått to timer kan hun få pupp igjen hvis hun ber om det. Lar det gjerne gå 3 timer og hvis hun ikke maser etter mat.

Ellers er jo i grunn ikke dette noe å stresse med enda. De sier jo at de første 12 ukene trenger en ikke rutiner. Men det er hlet klart lettere å planlegge dagen hvis en har litt rutiner da.

Er det andre som har tips og råd vil jeg og gjerne høre...

Skrevet

rutiner kommer litt etterhvert, nå er mini 3 mnd og vi begynte å få litt rutiner da han var ca 2 mnd,men han får mme, og da får jeg jo fulgt med på hvor mye han får i seg+ at det metter lenger. Det du kan gjøre er å lage en rutine for henne om kvleden. Feks at du begynner å stellle henne klokka 8 og gir henne mat og legger henne etter dette (greit å prøve å la henne være våken noen timer før hun skal stelles for kvelden slik at hun er litt trøtt), så gir du henne mat på soverommet etter dette, slik at hun vet at når er det natt. Dagene ville jeg ikke stresset med enda,det kommer etterhvert. Det var iallefall sånn vi startet med våre rutiner, og det tok ikke lang tid før han regulerte dagene selv med soving osv.

Skrevet

Vet akkurat hvordan du har det, var opptatt av rutiner tidlig jeg også :o)

Vanskelig, og kanskje ikke helt nødvendig med rutiner når baby er så liten. Rutinene kommer etterhvert.

Da mini var 3 mnd begynte vi så smått. Det første vi gjorde var å bestemme oss for når dagen begynte og når natta begynte.

Når det var natt gjorde vi alt det nødvendige på soverommet, prøvde å unngå å ta lys på. Dersom bæsj i bleien tok vi et raskt bleieskift, men skiftet ikke dersom den bare var våt. Pratet med lave stemmer, og sørget for minst mulig aktivitet i forbindelse med mat og stell.

Ga mat når han var sulten.

Eksempelvis: Vi bestemte oss for at dagen startet klokka 06.00. Dersom han våknet klokka 05 for mer mat, ga jeg mat men la han tilbake i senga. Når klokka ble 06 sto vi opp.

Ellers er det lurt å markere morgen og kveld når dere etterhvert skal til med rutiner. Gjør det samme hver kveld. F.eks. bade/kveldstell, på med pysj, synge nattasang, mat ved sengen osv. Etterhvert vil dette gå seg til :o)

Babyer på den alderen trenger mat ofte, også på natta om hun ber om det.

Kan fort bli stress av det dersom en begynner for tidlig med rutiner, en annen ting er at disse endrer seg hele tiden :o)

Masse lykke til da!

Skrevet

Hei!

Er mye enig i det de som svarer deg har skrevet. Ikke tenk så mye på rutine enda, de kommer sakte men sikkert likevel. Noe jeg også tror er lurt er å markere kveld og morgen. Om du bestemmer deg for at dagen starter rundt 08, tar du opp babyen da. Ta eventuelle bleieskift i senga på natta, la det gjerne være litt mørkt og snakk lavt.

Jeg har vært tilhenger av at babyen min skal få mat når hun ber om det og i begynnelsen ikke sjeldnere enn hver 3. time. (Jeg vekker henne selvsagt ikke om natta.) Hva andre velger å gjøre er deres valg, men dette har funket for oss. Babyen vår, som sov hele dagen og var våken hele natten fram til hun var 2 måneder, sovner nå 20-20.30, ammes ca to ganger per natt og står opp rundt 07-07.30. Hun er nå 4 måneder.

Tror bare du må smøre deg med tålmodighet, det blir etterhvert! :)

Lykke til.

Skrevet

Hei:)

Har en liten en på 7,5 mnd. Det er fortsatt han som bestemmer når han vil ha mat, søvn bruker å komme etter det:) Utnom dette prøver jeg å styre dagen så godt som mulig:)

Skrevet

Utfra det jeg leser her inne, så virker det som det er få babyer som kommer raskt inn i rutine så det er ikke sikket du kan forvente det. Mulig jeg bare har vært heldig, men har hatt ganske god rutine på alle mine 3 tidlig.

Har fra første stund stelt og lagt til samme tid hver kveld, og de har utfra det kommet i fin rytme når det gjelder å sove på natten og spise til samme tid hver dag omtrent.

Men enig med de over her, det er ikke å forvente gode rutiner enda, men jeg anbefaler ihvertfall folk som spør til å prøve med fast leggetid. Gikk ganske fort over til å legge tidligre og tidligere, så har lagt de tilslutt kl 1900 fra de var ganske små(husker ikke helt, men 2-3 mnd kanskje?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...